En Psicologia hi ha una discussió clàssica sobre si l’emoció és anterior o
posterior a la cognició, és a dir si pensem o sentim en primer lloc. Normalment
es resol amb un compromís que conclou que hi ha una dinàmica contínua entre emoció
i pensament. La música sigui tal vegada una de les vies més directes d’entrada
al món emocional, sempre que el que l’escolta tingui poc entrenament formal. De
fet, hi ha tota una sèrie d’estudis neuropsicològics que ens recorden que els
músics professionals “escolten” la música de forma analítica, mentre que els
afeccionats ho fem de forma emocional. Així ho explica Oliver Sacks a “Musicofília”
i mostra que els músics tenen una mida més gran de l’estructura que comunica
els dos hemisferis i constata que tant el cerebel com les zones motora,
auditiva i visuoespacial de l’escorça mostren un augment de matèria grisa en
els músics comparats amb els no músics.
La música, tal com diu en Sacks, “pot calmar-nos, animar-nos, consolar-nos,
entusiasmar-nos, o servir-nos per organitzar-nos i sincronitzar-nos a la feina
o en un joc”. I pot esdevenir, per tot això, una peça fonamental de cohesió en
la vida social i política. De fet, en el
llibre d’Alex Ross “El ruido eterno” podem veure en acció les interaccions
entre els diferents elements que intervenen en la creació musical en una
cultura (l’occidental) i en un període de temps determinat (el segle XX).
La creació, sigui musical, literària o de qualsevol altre tipus, depèn
d’una sèrie d’elements, i mai d’un sol individu aïllat o d’un petit grup. Per
Howard Gardner (“Las cinco mentes del futuro”), el gran estudiós de la ment i
de la intel·ligència, i seguint a Mihaly Csikszentmihalyi i els seus estudis
sobre l’estat de flux i la creativitat (podeu fruir de l’anàlisi en el seu
llibre “Creatividad”), la creativitat és el producte de la interacció de tres
elements autònoms: una persona, que
ha arribat a dominar una disciplina; un àmbit
cultural, amb els seus models, fórmules i proscripcions; i, finalment, un camp social, és a dir, aquells
individus i institucions que permeten accedir a experiències educatives
rellevants i a oportunitats per a practicar-les. La prova de foc de la
creativitat es podria resumir en la pregunta: l’aportació d’aquesta persona, ha
modificat de forma significativa el domini que estem estudiant?
Una persona creativa, seguint a Gardner, destaca per la seva insatisfacció en
front de l’obra que té al davant, dels criteris dominants, de les preguntes vigents i de les respostes
que es donen en l’àmbit. Accepta, al menys inicialment, la seva diferència pel
que fa a la resta. Té una actitud diferent davant les anomalies, explorant-les
i a vegades convertint-les en una nova veritat. Una persona creativa vol estendre els límits
del saber, canviar els límits d’un gènere, obrir noves i, fins aleshores,
imprevistes direccions. Aquesta és la història que ens mostra Ross quan ens
il·lustra sobre els camins seguits per Malher,
Strauss, Stravisnsky, Shostakovitx, Prokofiev, Sibelius,
John Cage, Shoenberg, Britten i molts altres. Creadors que, després
de dominar la disciplina musical, exploren camins intransitats, expandeixen
gèneres, converteixen la seva insatisfacció en obres que canvien per sempre l’estat
de la música clàssica.
Ross també ens mostra les influències del tercer dels elements presents en
la creativitat: el camp social. Gràcies a la seva capacitat sintètica descobrim
com les diferents figures creatives, que seguim en el curs de la seva vida,es
veuen confrontades o reforçades, perseguides o aclamades, i sempre
condicionades, per les institucions o
persones que dirigeixen la vida social, que possibiliten les experiències
d’aprenentatge i les oportunitats d’anar presentant les seves obres (per cert, una
altra anàlisi sobre la importància de l’element social en la creativitat ho
podem trobar també en l’obra de l’excel·lent periodista cultural Malcolm
Gladwell “Fueras de serie”).
La música ens “segresta”, indueix estats d’ànim, connecta amb les
nostres emocions bàsiques. Escoltar
música és una de les activitats més citades per les persones quan cerquen
canviar el seu estat d’ànim. Totes les cultures tenen la seva música, els seus
instruments musicals, les seves convencions pel que fa a la composició. En
aquest sentit, és una manifestació pròpia de la humanitat com a tal: som una espècie musical. A més, no només
implica als nostres sistemes auditius i emocionals, sinó que també als motrius,
fins al punt que, com deia Nietzsche, “escoltem la música amb els músculs”, de
manera que en seguim el compàs encara que no l’escoltem conscientment.
La música és un regal i, juntament amb moments de silenci, pot ajudar-nos a
connectar amb les nostres pròpies emocions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada