Joseph LeDoux és
l’autor d’un llibre sobre emocions i cervell “El cerebro emocional” i es centra
especialment en la por i les seves derivacions.
Defineix les emocions com a respostes físiques controlades pel cervell
que van permetre sobreviure als organismes i considera que “las emociones
son funciones que tienen que ver con la supervivencia; no obstante, dado que
diferentes emociones intervienen en diferentes funciones de supervivencia (como
la defensa ante el peligro, la búsqueda de alimentos, la selección de pareja,
el cuidado de la prole, etc.), cada una de ella podría muy bien pertenecer a
sistemas cerebrales diferentes que evolucionaron por motivos distintos”
(pàg. 113).
Els mecanismes cerebrals que generen conductes
emocionals es conserven quasi intactes a través de la història evolutiva. Com a
humans formem part d’aquesta història i som fruit de l’evolució explicada per
Charles Darwin. Això implica que en el grup d’animals vertebrats l’organització
neurològica de determinats mecanismes de conducta emocional (por, alimentació o
sexuals) són molt similars en totes els espècies (inclosa la humana).
La
correspondència entre les observacions clíniques en pacients amb lesions
cerebrals i els experiments amb animals han aportat proves de la continuïtat
darwiniana de l’organització cerebral a través de les espècies. LeDoux
considera, d’acord amb MacLean, que per a entendre les emocions hem d’entendre
l’evolució del cervell. El cervell és un conjunt de mecanismes o mòduls que
tenen funcions diferents per tal de resoldre problemes d’adaptació diferents.
Els cervells de
les distintes espècies tenen “un mecanismo para detectar el peligro y reaccionar rápida
i apropiadamente. La conducta particular que se genera depende de cada especie
(corre, volar, nadar), pero la función cerebral que subyace en la respuesta es
la misma: la defensa contra el peligro”
(pàg. 118)
LeDoux, repassa
les aportacions de Darwin a l’estudi de les emocions. En la Teoria de la Selecció Natural, Darwin
afirma que els trets que són útils per a la supervivència d’una espècie en un
medi determinat se converteixen a la llarga en trets propis de l’espècie. En el
cas de les emocions, Darwin plantejava que són, en la majoria de casos, innates
i les hi assigna una funció comunicativa. Autors com Tomkins, Izard o Ekman,
segueixen aquesta línia i defensen l’existència d’una sèrie d’emocions bàsiques
innates, diferents de les emocions secundàries, que són fruit d’operacions
cognitives.
LeDoux revisa el
plantejament del Constructivisme Social.
Autors com Averill, sostenen que les emocions són el producte de la societat,
no de la biologia i presenten llargues llistes de les diferències existents
entre les emocions en cultures distintes o en diferents situacions socials.
LeDoux, d’acord amb Paul Ekman, no nega l’existència de diferències culturals,
però creu que mentre els constructivistes socials es centren en les diferents
maneres d’expressió emocional per aprenentatge cultural, els teòrics de
les emocions bàsiques es centren en les expressions universals
involuntàries que es donen en la musculatura facial quan es produeixen emocions
bàsiques innates en totes les cultures.
LeDoux afirma
que l’evolució del cervell és fonamentalment conservadora i certs mecanismes,
entre ells els emocionals, útils per a la supervivència, han conservat la seva
estructura i les seves funcions bàsiques. D’acord amb I. Marks, remarca que una
sèrie d’estratègies per a defensar-se dels perills es conserven en tota la
línia dels vertebrats: retirada, immobilitat, agressió defensiva o submissió.
Les respostes de por presenten una correspondència funcional entre els homes i
altres vertebrats. L’ordre es conserva de la següent manera: sobresalt,
orientació cap a la font del perill, paralització o fugida i atac quan afronten
el perill. També compartim amb altres animals respostes cardiovasculars
associades a la conducta de defensa i l’anomenada resposta d’estrès.
Per altra banda,
les diferències en la conducta de la por entre individus estan relacionades, en
part, amb la varietat genètica. Els gens fan diferents a les persones i
ofereixen, en part, una explicació d’una part de la variabilitat amb la que
diferents persones actuen davant el perill. Els factors socials i cognitius
també són extremadament importants. Tornarem sobre aquest tema en una altra
entrada.
En definitiva,
LeDoux ens torna a recordar la funció de les emocions com a respostes
coordinades davant els problemes que ens presenta l’ambient. Són el resultat de
l’adaptació i de l’evolució. Hem d’acceptar la seva contribució i, a partir del
reconeixement del seu sentit, aprendre a modular-les i a gestionar el nostre
comportament per tal de viure una vida amb sentit, entrega i passió.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada