En una de les
conclusions més comentades sobre el desenvolupament de la personalitat s’afirma
que aquesta està determinada genèticament en un 50% i que només es pot atribuir
un 5% de la causalitat a la influència dels pares. L’altra 45% no acaben de
tenir clar d’on ve. Es sospita que un dels factors més importants que hi
contribueixen serien els amics, els iguals, la participació en les que podrien anomenar
xarxes socials on es mouen els adolescents i els joves. La posició en aquestes
xarxes, la informació que circula per elles, la història que construeix cada
persona, tindrien un pes més gran que qualsevol de les intervencions dels
pares.
Les
personalitats difereixen en, com a mínim cinc aspectes principals: si una
persona és sociable o reservada (extroversió/introversió); si una persona es
preocupa de forma constant o és tranquil·la i autosuficient
(neuroticisme/estabilitat); si una persona és amable i confiada o grossera i
desconfiada (agradabilitat/antagonisme); si una persona és reflexiva o
impulsiva (escrupulositat/desorientació); i, finalment, si una persona és
atrevida o conformista (franca/falsa). Aquestes cinc dimensions donen valors
que combinats generen una imatge de com es solen comportar les persones. Els
estudis que s’han fet els darrers cinquanta anys assenyalen sense cap dubte que
una part important de la puntuació en cada una d’aquestes dimensions és
genètica.
Segons indica
Steven Pinker en diferents llibres (vegeu, per exemple, “Cómo funciona la mente”), una explicació raonable d’aquest fenomen la
podrien buscar en la nostra història evolutiva com a espècie: els fills dels
humans necessiten dels pares protecció, estimació i calories. Tanmateix, en una
espècie social en la que el canvi és constant, necessiten, per tal d’aconseguir
una bona vida, bones fonts d’informació per tal de connectar amb els altres i
aconseguir prestigi en els àmbits en els que s’han de moure. En totes les
edats, els nens es troben amb el repte d’aprendre què és el que condueix a l’èxit
relacional i solen donar prioritat a aquestes estratègies per sobre del que les
volen imposar els pares.
La lògica de les
explicacions de Pinker resideix en el fet que, com a pares, hem d’educar per un
món que no sabem com serà. No sabem quines eines necessita cada nen per tal de
tenir èxit i, en cas de que ho sabéssim, ens trobem amb el problema de la
competència i l’autonomia: des del principi, els nens, com a humans, lluiten
per la seva independència com a forma d’autoafirmació i com a font d’autoestima.
Els pares tenim “maneres
de fer”, expectatives i creences que provenen d’altres èpoques i, a més,
seguint la lògica evolucionista, disposem de recursos limitats que hem de
repartir entre les nostres pròpies necessitats i les dels nostres fills (que,
per la seva banda, també entraran en competició entre ells). Durant dècades s’ha
prioritzat un discurs que ha tractat la cura i l’educació dels fills com un
problema tecnològic consistent en determinar quines pràctiques serveixen per a
criar als millors fills. Les receptes han anat canviant, sense acabar de poder
definir quines són les pautes guanyadores, les pautes que poden fer arribar a l’èxit.
Com s’assenyalava en un
article recent, mentre la ciència i la tecnologia avancen ràpidament, la nostra
capacitat per a dissenyar regles que ens permetin saber com cultivar l’excel·lència
en els nostres fills, en qualsevol dels àmbits possibles, és molt limitada.
Stuart Armstrong en “Why are we not much, much, much better at parenting?” afirma que és més fàcil generar regles per tal d’evitar situacions molt
dolentes, com el maltractament o els abusos, que trobar formes per tal de
delimitar sistemes que potenciïn les fortaleses.
De totes
maneres, i seguint la lògica de projectes com el de José Antonio Marina, l’èmfasi
per tal de millorar l’educació i la personalitat dels nostres fills haurà de
tenir en compte els nostres condicionants com a espècie: haurem de pensar que
els nens són entitats amb una personalitat pròpia i amb una gran capacitat per
esdevenir arquitectes de la seva vida, construïda gràcies a l’aprenentatge
informal resultat de la interacció amb totes les xarxes de les que forma part.
Aquestes
reflexions ens recordaran la importància de les activitats. Aquest 45% de la
personalitat que no acabem de determinar, sí sabem que prové, en gran part, de les activitats
que anem fent. Aquesta és una de les grans possibilitats d’intervenció: les
activitats que anem programant, els ambients als quals exposem els nostres
fills, els reptes que podem anar potenciant per tal de fer que generin recursos
que els facin tenir èxit. I viure una vida amb sentit, entrega i passió.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada