El llibre de Daniel
J. Siegel i Tina Payne Bryson,“El cerebro del niño. 12 estrategias
revolucionarias para cultivar la mente en desarrollo de tu hijo”, parteix de la
necessitat que té l’educació de permetre el progrés del nen, per tal que pugui
fruir de relacions plenes, que sigui compassiu i afectuós, que l’escola li vagi
bé, que faci feina i sigui responsable i, finalment, que pugui sentir-se bé amb
ell mateix. Per a aconseguir aquest objectiu proposen aprofitar els moments de
conflicte i es dediquen a explicitar pautes que poden servir per tal de superar
les situacions típiques que solen donar-se quotidianament.
Es basen en el
concepte d’integració del cervell, un concepte del que ja hem parlat abans
(veure l’entrada del 31 de març de 2012), i que suposa treballar la coordinació
de diferents parts del cervell per tal que puguin treballar juntes, de forma
harmònica, aconseguint un funcionament equilibrat davant els reptes. Un cervell
integrat, gràcies a les tasques que anem fent, donarà com a resultat una millor
presa de decisions, un major control corporal i de les emocions, una comprensió
d’un mateix més plena, unes relacions més profundes i sòlides i un millor
rendiment escolar.
El cervell és un òrgan
d’acció, és a dir, un sistema format per mòduls que té la funció de coordinar
les respostes que s’han de donar als estímuls externs i interns. L’adaptació al
món depèn de les respostes que anem donant al que ens va passant. Les persones que
aconsegueixen viure bé són aquelles que troben maneres de respondre adequades.
L’educació té l’objectiu de donar “maneres de fer” que permetin una bona
adaptació i l’autorealització personal. Però, per això, s’han de coordinar els
diferents sistemes que actuen al cervell, mirant que ho facin de la manera més
integrada possible.
Es proposa una
definició de salut mental, del nostre benestar, basada en la visualització d’un
“riu del benestar” en el que ens agradaria quedar, però en el que, en moltes
ocasions, apareixen obstacles i ens quedem bloquejats en una de les voreres.
Una representa el caos, en el que no pots controlar la situació i pots actuar
impulsivament. L’altra, la rigidesa, en la que l’excés de control pot fer que
ens comportem de manera poc flexible i poc adaptativa, deixant de veure
solucions. L’objectiu serà tornar a la fluïdesa que ens permet el riu, moments
en els que estem sans i integrats, trobant resposta als reptes que se’ns van
plantejant. I, per això, els autors proposen 12 estratègies:
1.- Connectar amb
les emocions i redirigir la conducta. Acceptar l’emoció del nen i modular-la,
sense deixar-nos endur per la pròpia incomoditat o malestar.
2.- Saber identificar les emocions. Posar nom
a les emocions, contar històries per tal de domar les emocions intenses.
3.- Activar el
cervell superior, és a dir, la planificació i el raonament, inclús en les
situacions problemàtiques.
4.- Exercitar el
cervell superior, aprenent a prendre decisions, a autocontrolar-se i a actuar
de forma ètica i empàtica.
5.- Moure el cos
per tal de no perdre el cap, és a dir, ensenyar que moure’ns ens calma.
6.- Reproduir els
records generant històries que ens permetin integrar la informació implícita i
l’explicita, és a dir, aprendre a superar situacions conflictives gràcies a
poder parlar del que ens ha passat.
7.- Convertir el
recordar en part de l’activitat quotidiana de la família, acostumar-se a parlar
de les coses per tal de poder agafar distància i prendre bones decisions.
8.- Deixar passar
els núvols emocionals, aprenent que els sentiments van i vénen, recordant que
les emocions, quan no es bloquegen, duren uns 90 segons.
9.- Aprendre a centrar
l’atenció en les sensacions corporals i així poder discriminar les sensacions,
les imatges, els sentiments i els pensaments que ens afecten.
10.- Exercitar la
visió de la ment per tal d’aconseguir trobar el refugi que hi ha en el centre de
la nostra consciència. Aprendre a meditar, trobant la tranquil·litat en el
nostre interior.
11.- Augmentar el
factor diversió per tal de fruir dels moments amb la família.
12.- Aprendre a
connectar amb els demés, inclús durant els conflictes.
Practicant aquestes
dotze habilitats podem fer que els nens aprenguin a veure com funciona la nostra
ment. Aquestes estratègies ens permeten integrar els diferents mòduls que
actuen en el nostre cervell i així podem aprendre a viure en funció dels
nostres objectius i valors. Saber com funciona la nostra ment ens permet evitar
el caos i la rigidesa i, així, superar les nostres pors. Només d’aquesta manera
podem arribar a viure una vida amb sentit, entrega i passió. Una vida plena.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada