Passa al contingut principal

Una capsa d'eines per a pares i docents. Moltes gràcies, Eulari!!!

 

Moltes gràcies a la gent com n’Eulari, que no han parat de treballar en cap moment per tal de preparar aquesta estranya “nova normalitat”

 

 

 

 

Vivim temps complicats. La incertesa ens desespera, ens bloqueja, se’ns enganxa a les espatlles i no ens deixa relaxar. La feina, les criatures, el virus, les malalties...tot ens fa sentir una certa impotència que no deixa que respirem tranquils...

I, encara que hauríem de donar les gràcies per viure on vivim, en aquest anomenat primer món (amb una sanitat pública digna i una educació garantida), la por no ens deixa sentir-nos privilegiats. I demanem certeses. Que no venen.

Durant el confinament, la meva amiga Eulari Gelabert va estar fent feina, amb el grup de l’àrea de Convivència de la Conselleria d’Educació (vegeu http://www.caib.es/sites/convivexit/ca/normativa_i_protocols/ ), per tal de poder ajudar a pares i docents a afrontar millor la situació que estem vivint ara. Les escoles han tornat a obrir, les criatures estan algunes contentes, altres angoixades, altres encara afectades per les pèrdues que ha patit i els pares i els docents estan preocupats per tot plegat...És ara, que tot torna a estar en marxa, que la feina de l’equip feta per n’Eulari i els seus companys agafa tot el seu sentit.

A la pàgina web que citava abans, hi trobareu una capsa d’eines per tal de viure millor el que ens passa ara mateix (vegeu https://view.genial.ly/5ece345e92dd1e0d828dc297/horizontal-infographic-diagrams-pla-atencio-psicosocial ). L’objectiu d’aquesta capsa d’eines és fer un acompanyament a famílies i a docents en aquest procés de reincorporació a l’educació presencial. Al centre de l’infogràfic hi trobareu els objectius generals. En color morat, i si hi cliqueu a sobre, els docents hi trobaran recursos per la reincorporació a la dinàmica escolar. En color blau cel, docents i famílies hi podeu trobar eines pel benestar emocional (https://view.genial.ly/5eecc383478cb20d63236c6e/presentation-benestar-emocional). En el cas de les famílies, crec que el més interessant és l’apartat que fa referència a les eines de regulació emocional, amb una llista molt interessant de webs i vídeos que ens proporcionen recursos per entrar en el món del mindfulness, per exemple, o de la relaxació, entre d’altres (vegeu, https://drive.google.com/file/d/1RrH1YH5MDDf9DbrUOZ28OFHfoirlGRn8/view).

En la caixa de color verd es presenten estratègies per tal d’identificar i saber com afrontar els problemes psicològics. Si teniu criatures petites i que estiguin a Primària i voleu saber quins són els elements que fan que pensem que estan patint i com ajudar-los, heu de clicar sobre el primer apartat (vegeu https://view.genial.ly/5ea5ae149c52390da1c28fcb/horizontal-infographic-lists-suport-a-alumnat-afectat-covid-19). La presentació ens proporciona informació per tal de poder veure com ajudar a les criatures que s’han trobat amb dificultats especials durant aquest any. Si voleu saber fins a quin punt us heu de preocupar per certes conductes, consulteu els criteris que apareixen a la presentació (desglossada per etapes, des de 0 a 12 anys). Al final, veureu que la feina dels adults es pot resumir en sempre contenir, calmar, informar, normalitzar i consolar i, per altra banda, cercar ajuda especialitzada quan faci falta (també hi trobareu els criteris).

Si cliqueu sobre l’alumnat d’Educació Secundària trobareu una introducció als elements més característics de l’adolescència i com pot afectar l’estrès en aquesta edat. A més, veureu amb més claredat quin és el nostre paper com a adults (vegeu https://view.genial.ly/5eb26d31e4d83e0d37f2e012/horizontal-infographic-review-incidents-critics-en-adolescents). El més difícil de l’etapa pels pares és la de, per una banda donar suport, però per l’altra confiar en els seus recursos.

Finalment, trobareu un apartat amb recursos per tal d’afrontar el dol (vegeu  https://drive.google.com/file/d/1jkqramEKIfCR8DuBsc2yzl2FtS764Etx/view). El dol és un procés (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2017/02/no-li-diguis-tot-anira-be.html ). I, donada la situació d’excepcionalitat durant els mesos de confinament, aquest ha sigut més complicat. La pàgina https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/material-divulgatiu/gestio-dol-infants-adolescents.pdf és un exemple de pautes clares, per exemple.

Bona lectura!  


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,