Moltes gràcies a la gent com n’Eulari, que no han parat de treballar en cap moment per tal de preparar aquesta estranya “nova normalitat”
Vivim temps complicats. La incertesa ens desespera, ens bloqueja, se’ns enganxa a les espatlles i no ens deixa relaxar. La feina, les criatures, el virus, les malalties...tot ens fa sentir una certa impotència que no deixa que respirem tranquils...
I, encara que hauríem de donar les gràcies per viure on vivim, en aquest anomenat primer món (amb una sanitat pública digna i una educació garantida), la por no ens deixa sentir-nos privilegiats. I demanem certeses. Que no venen.
Durant el confinament, la meva amiga Eulari Gelabert va estar fent feina, amb el grup de l’àrea de Convivència de la Conselleria d’Educació (vegeu http://www.caib.es/sites/convivexit/ca/normativa_i_protocols/ ), per tal de poder ajudar a pares i docents a afrontar millor la situació que estem vivint ara. Les escoles han tornat a obrir, les criatures estan algunes contentes, altres angoixades, altres encara afectades per les pèrdues que ha patit i els pares i els docents estan preocupats per tot plegat...És ara, que tot torna a estar en marxa, que la feina de l’equip feta per n’Eulari i els seus companys agafa tot el seu sentit.
A la pàgina web que citava abans, hi trobareu una capsa d’eines per tal de viure millor el que ens passa ara mateix (vegeu https://view.genial.ly/5ece345e92dd1e0d828dc297/horizontal-infographic-diagrams-pla-atencio-psicosocial ). L’objectiu d’aquesta capsa d’eines és fer un acompanyament a famílies i a docents en aquest procés de reincorporació a l’educació presencial. Al centre de l’infogràfic hi trobareu els objectius generals. En color morat, i si hi cliqueu a sobre, els docents hi trobaran recursos per la reincorporació a la dinàmica escolar. En color blau cel, docents i famílies hi podeu trobar eines pel benestar emocional (https://view.genial.ly/5eecc383478cb20d63236c6e/presentation-benestar-emocional). En el cas de les famílies, crec que el més interessant és l’apartat que fa referència a les eines de regulació emocional, amb una llista molt interessant de webs i vídeos que ens proporcionen recursos per entrar en el món del mindfulness, per exemple, o de la relaxació, entre d’altres (vegeu, https://drive.google.com/file/d/1RrH1YH5MDDf9DbrUOZ28OFHfoirlGRn8/view).
En la caixa de color verd es presenten estratègies per tal d’identificar i saber com afrontar els problemes psicològics. Si teniu criatures petites i que estiguin a Primària i voleu saber quins són els elements que fan que pensem que estan patint i com ajudar-los, heu de clicar sobre el primer apartat (vegeu https://view.genial.ly/5ea5ae149c52390da1c28fcb/horizontal-infographic-lists-suport-a-alumnat-afectat-covid-19). La presentació ens proporciona informació per tal de poder veure com ajudar a les criatures que s’han trobat amb dificultats especials durant aquest any. Si voleu saber fins a quin punt us heu de preocupar per certes conductes, consulteu els criteris que apareixen a la presentació (desglossada per etapes, des de 0 a 12 anys). Al final, veureu que la feina dels adults es pot resumir en sempre contenir, calmar, informar, normalitzar i consolar i, per altra banda, cercar ajuda especialitzada quan faci falta (també hi trobareu els criteris).
Si cliqueu sobre l’alumnat d’Educació Secundària trobareu una introducció als elements més característics de l’adolescència i com pot afectar l’estrès en aquesta edat. A més, veureu amb més claredat quin és el nostre paper com a adults (vegeu https://view.genial.ly/5eb26d31e4d83e0d37f2e012/horizontal-infographic-review-incidents-critics-en-adolescents). El més difícil de l’etapa pels pares és la de, per una banda donar suport, però per l’altra confiar en els seus recursos.
Finalment, trobareu un apartat amb recursos per tal d’afrontar el dol (vegeu https://drive.google.com/file/d/1jkqramEKIfCR8DuBsc2yzl2FtS764Etx/view). El dol és un procés (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com/2017/02/no-li-diguis-tot-anira-be.html ). I, donada la situació d’excepcionalitat durant els mesos de confinament, aquest ha sigut més complicat. La pàgina https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/_A-Z/C/coronavirus-2019-ncov/material-divulgatiu/gestio-dol-infants-adolescents.pdf és un exemple de pautes clares, per exemple.
Bona lectura!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada