Un equip dirigit per la investigadora Estelle
Morin de Canadà va demostrar que característiques com la pròpia
utilitat del treball i el seu pes moral, les oportunitats d’aprenentatge i
desenvolupament que proporciona, l’autonomia, el reconeixement i la qualitat de
les relacions humanes estan lligats al significat que les persones assignen a la
seva feina (veure www.irsst.qc.ca/files/documents/PublRSST/R-585.pdf). Els
investigadors també van observar que el fet de veure la pròpia feina com a útil
a la societat i com a incentivadora de l’aprenentatge afecta a la seva valoració final.
Així, si una determinada persona
té una percepció positiva de les seves activitats de feina, de les condicions
en les que es porta a terme i de les relacions amb els altres treballadors i el
seu supervisor, tendirà a trobar significativa la seva feina i, com a resultat,
a sentir-se bé físicament i psicològicament. En canvi, si la percepció és negativa,
tindrà tendència a considerar que el seu treball i l’ambient en el que es duu a
terme no tenen sentit. Com a resultat, la persona presentarà símptomes d’estrès
o de malestar.
Per altra banda, si l'objectiu fos aconseguir una bona motivació
i rendiment de les persones que treballen en una organització hauríem de tenir en compte els següents principis de lideratge i motivació:
·
S’ha de
veure que la feina té significat i sentit.
· S’ha de
tenir informació sobre les condicions que afecten a la feina, gràcies a una
comunicació directe i específica.
· Hi ha
d’haver sentiments de participació i autonomia.
· Ha de ser
una feina adaptada a la pròpia capacitat i interessos.
· Les metes
establertes han de ser realistes, clares i específiques (amb participació i
retroalimentació sobre els resultats).
· La
retroalimentació ha de ser constructiva i respectuosa. Hi ha d’haver claredat
respecte a les pautes, les regles i les metes. I respecte cap a les variants
individuals.
· S’ha
d’integrar socialment i professional i celebrar els èxits. S’han de promoure
xarxes d’interacció social, revisar procediments per tal d’evitar pèrdues de
temps i energia i millorar les rutines o protocols de feina.
·
S’ha de
fomentar i possibilitar el creixement personal.
·
S’ha de
fomentar la capacitat de lideratge situacional (en l’equip directiu i en el
context de l’aula).
· Hi ha
d’haver una recompensa material equitativa i justa (augmentar-la no suposarà un
increment en la motivació).
D’aquesta manera, l’organització del treball passa a
tenir una gran importància a l’hora de predir el rendiment de les persones i els
resultats de les pròpies organitzacions. I, dintre dels elements organitzatius
més importants es troba, en primer lloc, el significat de la pròpia feina i la
seva utilitat a la
societat.
la falta d’objectius educatius clars, la confusió
sobre què és el que s’ha d’educar.
Això
deixa a totes les persones que hi intervenen -pares, alumnes i professors- amb un
cert desconcert. Sobre aquests últims, els professors, parla de la necessitat
de “recuperar el prestigi”; s’ha de creure que ells són els que poden fer possible
que els alumnes assoleixin els coneixements necessaris per tal d’integrar-se i
fer aportacions útils a la societat.
Però no ens deixen de dir que
l’educació està en crisi. No deixen de sortir notícies sobre el pobre rendiment
dels nostres alumnes. No deixen de sortir estudis sobre la gran quantitat de
baixes laborals en aquest àmbit, sobretot per malalties relacionades amb
l’estrès. Aquest últim punt, sobretot, ens torna a fer plantejar que, tal
vegada, revisar el paper dels mestres dins de l’organització educativa sigui
una tasca prioritària.
La revisió de l'educació no es pot basar, simplement, en reduir
les hores de feina, en augmentar les recompenses rebudes o en canviar el nom i
les hores assignades a les matèries que s’espera que s’ensenyin. Qualsevol
intent de canvi que no tingui en compte els elements organitzatius, que hem assenyalat en
parlar de motivació i lideratge en el treball, serà un canvi cosmètic que
únicament ens servirà per seguir al mateix lloc.
Així, tota la societat té
la responsabilitat de fer una reflexió sobre el que s’espera de l’educació,
sobre quins són els elements que han de mobilitzar-se per tal que els actors
(els mestres) que han de fer possible assolir els objectius marcats tinguin les
facilitats necessàries per tal de poder fer la seva feina. Si l’objectiu és la
formació de la personalitat, tal com apunta Victòria Camps, s’haurà de definir
sobre quins elements pot incidir la comunitat educativa.
La formació de la
personalitat no pot dependre només dels mestres i educadors; depèn de la
societat, dels pares, de la família en tota la seva extensió, del grup
d’iguals, de la publicitat, del mitjans de comunicació, dels grups d’educació
informal,... Els mestres, tal vegada, estan en una posició privilegiada per
tractar la part de la personalitat que fa referència a aquelles eines necessàries
per conviure en societat, per una banda, i a aquelles que s’han de disciplinar
per tal que sigui possible aprendre.
Quan els nens entren a l’escola, entren a formar part
d’una comunitat, tot el centre educatiu, i d’un grup, la seva classe. Serà una
socialització contínua, en certa mida “inevitable”, que contrastarà amb el
paper protagonista que solen tenir els nens avui a casa seva. Serà una gran
oportunitat per aconseguir educar les emocions, disciplinar-les, per tal de
poder fruir de tot el que pot oferir el pertànyer a un grup.
En una cultura de
drets, l’escola, per poder fer la seva feina, a part de tenir en compte aquests
drets, ha d’introduir els deures: els deures cap als altres, els deures cap al
grup i els companys; ha de possibilitar una actitud de responsabilitat de les
pròpies accions.
Per altra banda, els nens
entren a l’escola i passen a formar part de la societat del coneixement. Des de
tots els àmbits socials se’ns recorda que l’educació ha de ser continuada, que
el més important és educar ments amb capacitat d’aprendre. Això suposa entrar
en el món de les disciplines (en el sentit de matèries amb unes eines pròpies)
i de les estratègies d’aprenentatge (de les maneres d’aprendre a aprendre).
Aquesta feina és la pròpia de l’escola i
dels mestres.
Una vegada que aquestes
dues funcions educatives principals queden clares (la formació de la persona “social” i
aprendre a aprendre dins del marc de les disciplines concretes) entrem en el
problema de definir com assolir aquests dos objectius. I aquí podem tornar al
principi.
S’ha d’obrir un debat sobre com l’organització actual de la comunitat
educativa possibilita que els professionals que hi treballen puguin aconseguir
un bon rendiment. Si repassem els punts enumerats al principi arribarem a la conclusió que la motivació i el
lideratge necessaris per aconseguir els objectius marcats no es dóna degut a
que no es disposa de les condicions adequades.
Si, a més, tenim en compte que
és el que separa aquells sistemes educatius que tenen èxit d’aquells que tenen
problemes, haurem de concloure que no es tracta de qüestions d’horari o d’una
determinada pedagogia. Ens trobarem amb problemes organitzatius (comparau-los amb els que indicava la mestra de la que parlàvem al principi de l'article):
- la selecció del professorat i la seva formació continuada i
- la detecció i tractament precoç dels problemes d’aprenentatge dels nins.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada