"La funció de les emocions és ajudar-nos a superar els obstacles i a sobreviure. Gràcies a les emocions, la nostra atenció es centra en el que és important en el moment i es posen en marxa una sèrie de programes d’acció que ens permeten donar respostes adequades a la situació. A cada emoció li podem assignar un protocol que comença per identificar la situació i acaba per la resposta que és més probable que donem."
El
secret per tenir una bona relació amb nosaltres mateixos i amb els nostres
fills passa per educar les nostres emocions, tal i com s’explica
en l’entrada de la web de l’organització Six
Seconds (vegeu http://www.6seconds.org/2017/08/22/ten-emotionally-intelligent-ways-build-trust-parent/).
Això, però, suposa comprometre’s a fer un camí que passa per assumir tres
elements:
1)
Practicar el confiar en el que ens comuniquen les nostres emocions;
2)
Assumir, cada un de nosaltres, la nostra responsabilitat emocional; i,
3)
Equilibrar la confiança amb les expectatives.
Per treballar el
primer element, juntament amb els nostres fills, podem començar per identificar l’emoció que en aquest
moment veiem present, ajudar a posar-li nom i validar-la.
Per treballar el
segon, la responsabilitat emocional, hem d’interioritzar la idea de que sentir
una emoció no vol dir actuar de manera automàtica, seguint el que marca la
pròpia emoció. Això suposa passar per una fase en la que veiem com ens en
sortim de les situacions, mirant si les
estratègies utilitzades ens resulten útils o, al contrari, ens porten a
tenir més problemes.
Per treballar l’equilibri
entre la confiança i les expectatives, hem de recordar sempre que els fills, en
el cas de donar-los l’opció de decidir, en moltes ocasions no triaran el que
ens agradaria a nosaltres. Hem d’estar
preparats per assumir la frustració de que no acompleixin les nostres expectatives
i equilibrar la balança amb la confiança en les seves decisions. Això no
resulta fàcil, ja que, en el fons, suposa respectar el dret a aprendre de les
pròpies equivocacions, cosa que als pares ens costa molt.
Així, si voleu prendre
notes sobre els deu punts que suposa
aquest camí cap a la intel·ligència emocional, quedarà de la següent manera:
1.- Identificar les emocions que veiem en els
nins usant un llenguatge neutre per tal de descriure el que podem observar:
“Veig que estàs molt frustrat amb la teva
germana” (Element 1: aprendre sobre les emocions)
2.- Ajudar a etiquetar les emocions i a que
sàpiguen posar-los-hi un nom. Demanar directament: “Cóm descriuries el que sents ara?” (Element 1: aprendre sobre les
emocions).
3.- Validar l’emoció que podem observar en el
moment: “Puc entendre perquè et vas
enfadar amb el teu amic”. Validar no vol dir estar d’acord, sinó simplement
mirar de veure la situació des del seu punt de vista. (Element 1: aprendre sobre
les emocions)
4.- Per ensenyar
responsabilitat emocional la millor manera és l’exemple. Per això, hem de permetre als nins que vegin com ens
en sortim dels conflictes que tenim en el nostre dia a dia, comentant el
problema i mirant de trobar-hi una solució. (Element 2: assumir la pròpia
responsabilitat emocional)
5.- A mesura que
observem com actuem se’ns presenta l’ocasió de veure quins són els patrons que funcionen i quins són els que no.
Com a família en podem parlar, assumint cada un dels membres la nostra forma de
fer. (Element 2: assumir la pròpia responsabilitat emocional)
6.- Parlar de les opcions i de les formes en
què cada persona pot assumir la responsabilitat emocional ens porta a ser més
conscient de les nostres reaccions i de les conseqüències de les nostres
accions. (Element 2: assumir la pròpia responsabilitat emocional)
7.- Quan els nostres
fills arribin a l’adolescència, el fet que es trobin prenent les pròpies
decisions, ens posarà en la situació d’haver d’acceptar la seva elecció. Això suposa que ens hem d’assegurar que estem preparats, tan els pares com els fills.
(Element 3: equilibrar la confiança amb les expectatives)
8.- Aprendre a analitzar les conseqüències de
les pròpies decisions forma part del que podem aportar els pares a l’educació
emocional dels adolescents. Sabem que els seus lòbuls frontals (que determinen
la seva capacitat executiva i d’autocontrol) encara no estan del tot calibrats.
Per això, és molt important ser
compassius i baixar al seu nivell per tal d’ajudar-los a l’hora d’analitzar
pros, contres i conseqüències. (Element 3: equilibrar la confiança amb les
expectatives)
9.- Ajudar a afrontar les adversitats és una de
les habilitats més difícils d’ensenyar. Hem d’evitar córrer a protegir els nostres
fills. Hem de confiar en què afrontar les dificultats per un mateix, una
vegada que aquestes s'han processades, es converteix en la manera més potent d’aprendre i de generar una
autoestima sana. Sobreprotegir els fills és una manera de dir-los que no
confiem en ells. (Element 3: equilibrar la confiança amb les expectatives)
10.- Per navegar per les aigües turbulentes
del fet de ser pares, l’eina més útil és conèixer les nostres pròpies emocions.
No podem ajudar als altres si estem estressats. Hem d’aprendre a fer les pauses
necessàries quan això passi. Per això, hem de practicar les passes dels dos primers
elements (etiquetar i validar les emocions (Element 1); destriar els patrons
que funcionen dels que no (Element 2)). (Element 3: equilibrar la confiança amb
les expectatives)
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada