"La nostra ment va generant esquemes mentals de les situacions en les que ens trobem. El context, per exemple en forma de cultura, s’imposa com un dels elements sobre el que construïm les nostres percepcions i que condicionen els nostres pensaments. Per això, per exemple, ens resulta tan difícil acceptar que els nostres fills no pensen com nosaltres, sinó com els companys de la seva generació, sobre coses com el que és important a la vida o sobre els valors què fan que aquesta tingui sentit. Perquè nosaltres, els pares, estem convençuts de que tenim la raó de la nostra banda i que els nostres models són els que es demostrarà que són els “vertaders”." https://benestaremocional.blogspot.com.es/2018/02/la-valentia-daprendre.html
"hem d’entendre’l [al cervell] com una selva amb diferents plantes competint per uns recursos limitats o com un equip de rivals que lluiten per fer valer la seva solució davant un problema." https://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/08/quina-es-la-vertadera-personalitat-de.html
Hi ha una pregunta que
resumeix la dificultat d’entendre’ns a nosaltres mateixos i que diu: “Si en un bosc cau un arbre i no hi ha cap
persona a prop, podem dir que quan ha caigut ha fet soroll?”.
La resposta és que no, que no ha fet soroll, que per considerar el soroll com
a present hi ha d’haver un cervell humà que interpreti les ones que produeix la
caiguda com a soroll.
El cervell, dintre de
la caixa del crani, conté una maquinària perceptual que s’encarrega de generar
un mapa que serveixi per navegar pel món, que imagina possibilitats, que es
dedica a prendre decisions. Tenim bilions de cèl·lules que es connecten unes
amb les altres, generant configuracions específiques que serveixen per “interpretar” el que ens resulta necessari per sobreviure. Cada cervell és únic, en el sentit que les
seves connexions són úniques, fruit de la genètica i de l’experiència.
1.- Els humans neixem amb un cervell “inacabat”.
La majoria d’animals tenen un cervell que arriba al món amb programes ja fets
que serveixen per executar rutines que s'han generat per adaptar-se a l’ecosistema, gràcies a l’evolució. Els humans poden viure en ambients molt
diferents gràcies al seu cervell inacabat i, per tant, polivalent. Els circuits
del cervell es van dissenyant en funció de l’experiència.
2.- Les connexions entre les cèl·lules dels
nostres cervells són la clau per entendre com percebem, pensem, aprenem... Al
principi, quan naixem, les nostres cèl·lules estan hiperconnectades. Durant els
dos primers anys, perdem un 50% de connexions; es prioritzen les que són útils
als circuits que es van fent operatius gràcies a les experiències.
3.- Un cervell humà per desenvolupar-se de
manera normal i arribar a assolir la seva màxima potencialitat necessita
aliment, higiene, suport emocional, amor i estimulació. El cas dels
orfenats romanesos (que quan es van obrir a les adopcions van espantar el món
amb unes criatures amb problemes cognitius) va posar damunt la taula que les
criatures humanes necessiten tant la cura del cos com la de l’ànima.
4.- El procés d’arribar a tenir un cervell plenament
funcional costa uns 25 anys. Durant els primers anys es van activant les
funcions bàsiques (atenció, percepció, memòria, emocions, aprenentatge,
pensament..). Sobre l’adolescència es posa en funcionament el fet de “pensar
sobre un mateix”, amb el floriment de les estructures associades a
l’autovaloració del jo. Durant aquests anys, també, les estructures
relacionades amb la cerca d’experiències gratificants s’activa al màxim. Però,
per altra banda, les estructures que permeten prendre decisions en funció de
les conseqüències i dirigir l’atenció cap al que està d’acord amb els propis
valors, encara són immadures. Així, ens trobem amb adolescents hipersensibles
emocionalment però amb problemes d’autocontrol.
5.- Durant l’adultesa el cervell continua
canviant en funció de les experiències viscudes. Els cervell adults tenen
plasticitat, canvien en funció de l’ús que se’n fa. Si ens fem taxistes a
Londres, per exemple, el nostre hipocamp (una estructura associada a la memòria
espacial) es densificarà com a resultat de l’entrenament fet per tal de recordar
els 25.000 carrers, els 20.000 punts d’interès turístic i les 320 rutes
diferents.
6.- Les funcions de les que es fa càrrec el
cervell, es poden veure alterades per l’alcohol, per les drogues o per
diferents malalties. Recordeu el cas d’en Mel Gibson i les seves
“personalitats” (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/08/quina-es-la-vertadera-personalitat-de.html).
7.- El cervell envelleix de manera diferent en
funció de l’ús que en fem. Les persones que tornen grans, però mantenen
els seus circuits en marxa, aprenent coses noves, estan actives físicament i
ajudant als altres, poden, a pesar de les malalties que afecten a les cèl·lules
del cervell, mantenir la seva funcionalitat. Això és el que es va poder comprovar en l’estudi “The Religious Orders Study”,
en el que es feia un seguiment de més d’un miler de religiosos, amb proves
cognitives cada any i amb l’anàlisi del seu cervell una vegada morts.
En definitiva, el cervell necessita amor, relacions,
activitat física, aprendre coses noves i bons aliments!
Tinguem-ne cura!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada