Passa al contingut principal

7 coses sobre la memòria

"Hoy son las manos la memoria.
El alma no se acuerda, está dolida
de tanto recordar. Pero en las manos
queda el recuerdo de lo que han tenido.

Recuerdo de una piedra
que hubo junto a un arroyo
y que cogimos distraidamente
sin darnos cuenta de nuestra ventura.
Pero su peso áspero,
sentir nos hace que por fin cogimos
el fruto más hermoso de los tiempos.
A tiempo sabe
el peso de una piedra entre las manos."
Pedro Salinas 



La memòria fa referència a la capacitat i a les eines que el cervell i la ment usen per tal d’emmagatzemar i recuperar informació.

1.- La diferenciació bàsica per a entendre com funciona la memòria comença per distingir entre la Memòria de Treball i la Memòria a Llarg Termini. Les idees i els pensaments passen d’una a l’altra en funció de quin sigui l’objectiu en aquell moment: si hem de recordar en un futur passem informació des de la Memòria de Treball cap a la Memòria a Llarg Termini, en un procés anomenat emmagatzematge. Si intentem recordar alguna cosa passem la informació des de la Memòria a Llarg Termini cap a la Memòria de Treball, en un procés anomenat Recuperació.

2.- Molta de la informació que intentem emmagatzemar o recuperar es perd pel camí. Un dels motius és la capacitat limitada de la nostra Memòria de Treball: en un moment determinat podem mantenir unes 7 unitats d’informació actives. Una forma de superar aquesta limitació es basa en combinar la informació: en xifres significatives quan es tracta de números o en acrònims quan es tracta de lletres, per exemple.

3.- Per recordar determinada informació la codifiquem. El procés pel qual passem la informació des de la Memòria de Treball a la Memòria a Llarg Termini és incomplet, esquemàtic i caòtic. La regla per tal de recordar millor una informació es basa en el fet que com més lliguem el que volem recordar a altres associacions mentals que ja tenim, més fàcil ens serà consolidar i, per tant, recuperar la informació més tard.

4.- La informació procedent de la Memòria de Treball es codifica i quan passa a formar part de la Memòria a Llarg Termini s’organitza en xarxes d’associació, les anomenades Xarxes Neurals. Els conceptes mentals es van interconnectant uns amb els altres.

5.- Quan activem un element de la xarxa s’activen els altres elements que en formen part, de manera que passen a ser més fàcils de recordar. Per això és més fàcil recordar les coses que hem après en determinants contextos en aquests mateixos llocs. Aquest efecte es denomina Memòria Depenent de l’Estat. Això passa també amb l’estat d’ànim: quan estem tristos ens venen al cap records més tristos; quan estem contents ens venen al cap records més alegres.

6.- La regla general de funcionament de les Xarxes Neurals és que s’enforteixen els lligams entre els elements que s’utilitzen de manera més freqüent. Així, si ens esforcem a recordar determinades coses aquestes, després de practicar, resulten més fàcils de recordar. També sabem que, en lloc d’intentar memoritzar les coses estudiant, és més efectiu fer-nos preguntes sobre el que volem recordar.

7.- El gran enemic dels records no és el temps, són altres records. Com més reforcem determinades coses, més probable és que se’ns oblidin informacions que hi estaven relacionades. L’oblit és un resultat necessari de com funciona la memòria. L’oblit, en moltes ocasions, no significa que la informació s’hagi perdut, sinó que és més difícil de trobar. Per altra banda, si se’ns fan determinades preguntes després d’haver vist un incident, tenim tendència a introduir informació nova que no hem vist, però que hem associat amb altres ocasions semblants.


En definitiva, la memòria no és una gravació, sinó que està formada per processos de codificació i de recuperació dinàmics que canvien contínuament les nostres Xarxes Neurals. Cada vegada que intentem recordar determinada informació, sense voler-ho el que fem és anar canviant aquesta informació.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,