“Només
comença el dia per qui està despert”
“Només
trobem el món que cerquem”
Una cosa val “la quantitat de vida que hem de donar a canvi d’ella, de manera immediata o durant un període de temps”
Henry
D. Thoreau
“No
us desanimeu davant les crítiques o els comentaris que es puguin fer [davant el
fet d’actuar d’acord als principis de la naturalesa], els qui us critiquin aniran
guiats per les seves pròpies raons, i motivats pels seus propis impulsos; no
deixeu que els vostres ulls es desviïn cap a ells, mantingueu un rumb fix i
seguiu la vostra naturalesa i la naturalesa del món (el camí d’ambdues és el
mateix)” Marc
Aureli
“La
conclusió de Walden és una proposta per a que tothom, sigui quina sigui la seva
situació present, visqui en soledat o en comunitat, en el bosc o en la ciutat,
tingui el coratge de dur una vida que estigui d’acord amb els dictats de la
seva imaginació, amb la vida que hagi somniat” Robert
Richardson “Thoreau.
Biografía de un pensador salvaje”
El
projecte de Henry D. Thoreau estava marcat per l’ètica de les pròpies
decisions, la necessitat d’invertir en el creixement de la nostra ment i la
qualitat de l’alegria. A pesar de les dificultats que va
tenir per a poder viure de l’escriptura, tal i com ho explica Robert Richardson al seu llibre
biogràfic, Thoreau no va rendir-se
mai. Va seguir intentant trobar el seu llenguatge, la seva manera de transmetre
la idea de la nostra interconnexió amb la natura, de que, com humans formem
part d’ella i la necessitem. I la necessitem no només per a la nostra salut
física, sinó també pel nostre benestar espiritual.
Els viatges de Thoreau per la natura no són només desplaçaments per un espai
geogràfic durant un temps. Són viatges d’autoconeixement, entrellaçats amb
l’exploració de la natura i de les seves lleis que, al final, també són
aplicables a la persona. Els rius són
corrents, no només d’aigua o temporals, sinó de la pròpia consciència. Les
descripcions passen de l’objectivitat dels detalls a la subjectivitat dels
sentiments de l’observador i de com una cosa i l’altra s’interrelacionen.
Durant anys, l’autor es dedica a revisar cada un dels elements que formen part
del propi viatge: la flora, la fauna, els arbres, l’aigua, la manera de
descriure cada una de les coses, les implicacions de cada cosa per la visió de
principis articuladors de la pròpia natura...
Thoreau
ens adverteix del consumisme. Una cosa val “la quantitat de vida que hem de donar a
canvi d’ella, de manera immediata o durant un període de temps”. “Dediquis a fer el que ningú pugui fer per
vostè. No faci altra cosa”. “Un home
és ric en relació al nombre de coses de les que pot prescindir”. Thoreau s’avença a molts dels psicòlegs
del benestar actual i les seves advertències sobre la perversitat del sistema
(un sistema que considera a la persona com a unitat de producció i de consum,
vegeu, per exemple, https://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/10/els-correlats-de-la-felicitat.html). Arribar a ser un filòsof en
el sentit de ser una persona capaç de viure una vida ètica “no és tenir pensaments subtils i fundar una
escola, sinó viure una vida senzilla, d’independència, magnanimitat i
confiança; com la que tot home hauria de viure”.
Només podem actuar
sobre el que depèn de nosaltres, afirmen els estoics (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/05/deixa-de-perseguir-el-que-no-depen-de.html). És el primer
principi del que es deriven tots els altres: saber discriminar el que depèn de
nosaltres del que no en depèn. Les coses que no depenen de nosaltres les hem
d’acceptar, si volem realment fer el que es pot fer per tal d’influir sobre la
nostra realitat. I Thoreau, en
aquest sentit, era un estoic amb fam de coneixement: “El fet més gloriós de la meva experiència no és alguna cosa que he fet
o que desitjo poder fer, sinó un pensament, una visió o un somni efímer que he
tingut”. En un altre moment, comentant les seves lectures sobre hinduisme
afirma: “El vertader camí [per evitar
el patiment] consisteix en un cert
“coneixement discriminatori”; no es
tracta de fer, sinó de saber; el fer és parcial i unilateral, el saber és
universal i central. El que veus és el que ets, però el que fas sense veure no
ajuda”.
Al final, hem d’aconseguir tenir els nostres propis
pensaments i els nostres propis dubtes. La majoria de coses que se’ns diuen
són relatives, “es diuen en referència a
certes convencions o institucions existents”. Viure lliures suposa conèixer
com estem fets, entendre la nostra part salvatge interior, simpatitzar amb ella
i transcendir-la. Les limitacions de les
nostres lleis interiors, la nostra consciència d’elles, marquen el camí cap a
la integritat personal, cap a la consciència emocional i cognitiva del nostre
jo essencial.
Necessitem
posar paraules, trobar el llenguatge que ens permeti veure més coses, veure-les
més a prop del que són en realitat, lliures de les limitacions que ens imposen les visions
culturals o generacionals. El camí de Thoreau està ple de recerques d’eines per tal de poder comunicar el
que realment veu i poder veure el que realment vol comunicar. Al final,
l’objectiu és el coneixement de la natura i, amb ell, el de la naturalesa
humana. Thoreau va crear una visió
pròpia del món que combinava el considerar la natura com a força i energia i,
al mateix temps, com a paisatge, com a aparença. Gràcies a les seves
descripcions podem concebre un paisatge complex com a resultat de tota una
sèrie de forces en acció que van mutant, canviant el món contínuament.
Necessitem
cultivar-nos per a poder viure de manera més autèntica, més propera a la nostra
pròpia naturalesa. Hem de trobar el nostre lloc en el món.
Com diu Thoreau, “un home sols rep el que està preparat per a
rebre, ja sigui física, intel·lectual o moralment. Escoltem i assimilem només
allò que ja sabem a mitges. Si hi ha alguna cosa que no ens afecta, que està
fora de la nostra perspectiva, que per experiència o enginy no atreu la nostra
atenció, per molt innovador o destacable que sigui, quan es pronuncia, no el
sentim, quan s’escriu, no ho llegim, o si ho fem, no es retè. Tot home, per
tant, segueix el rastre d’ell mateix a través de la vida, en totes les seves
converses, lectures, observacions i viatges”.
El
primer que aprenem gràcies al contacte amb la natura és a tenir coratge.
Sense coratge per fer la pròpia vida, podrem aprendre coses, però no viure-les
i, al final, tot ens resultarà inútil. L’altra
lliçó que ens dóna la natura és la de la integritat, la de sentir el propòsit
en la vida. Segons Thoreau,
aquesta integritat és el contrari a la desesperació. La desesperació és buidor,
és falta de sentit. Ens pot empènyer en la direcció contrària al propòsit,
fent-nos caure en carreres per la posició o pels béns materials. L’autèntic negoci de la vida és la pròpia
vida. S’ha de tenir coratge per imposar-se a la desesperació a la que ens
empeny un sistema que ens fa creure que tenir coses és el que donarà sentit a
la nostra vida.
Bona reflexió!
Super interessant Paula. Grácies! He disfrutat amb la seva lectura i l'he compartit amb molts dels meus contactes q crec seran sensibles a aquestes reflexions.
ResponElimina