“La construcció del nostre caràcter davant la
vida depèn de nosaltres, recorda Marc Aureli. Només nosaltres
mateixos ens podem allunyar de la bondat i de la integritat. Només nosaltres
podem decidir en què ens volem convertir i cultivar qualitats com la
sinceritat, la dignitat, la perseverança, la temprança i la sobrietat” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/05/deixa-de-perseguir-el-que-no-depen-de.html
“Recorda que tot t’ho poden prendre. Tret del que tens a dins del cap” “No
te preocupis de la gent. Els mateixos que malparlen de tu, un dia poden arribar
a dir-te “bon dia tingui”[amb deferència]”La meva padrina Bàrbara
“Tant
de bo hagués tingut el coratge de viure la meva pròpia vida i no la que
esperaven els altres”. És
el penediment més freqüent, segons explica Ware. Quan s'acosta la
mort, la gent s'adona que no ha complert els seus somnis i ha d'assumir que ha
estat per decisions que ells mateixos han pres o han deixat de prendre” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/02/que-es-necessita-per-viure-una-bona-vida.html
Font: Google |
L’última de les cinc
tècniques psicològiques dels estoics que ens presenta William B. Irvine en la seva “A
Guide To The Good Life” és la meditació. No estem parlant de les tècniques
de meditació que podeu trobar indexades en aquest blog, sinó de la relacionada
amb la reflexió. Sèneca aconsellava meditar sobre les nostres cuites diàries,
sobre com responem al que ens va passant i sobre com, d’acord amb el que sabem
dels estoics, ho podríem haver fet. Sèneca atribuïa aquesta tècnica al que
havia après del seu mestre Sextius
que, abans d’anar a dormir, es demanava a si mateix “Quin problema dels que tens has superat avui? Quin defecte has pogut
resistir? Com pots millorar?”
Irvine
proposa fer un seguiment d’aquelles emocions que ens allunyen de la joia: “Ens
hem enfadat? Hem sentit enveja? Ens hem deixat dur pels nostres desitjos?
Podríem canviar alguna cosa?” Una altra proposta a tenir en compte és
la d’Epictet: podríem crear una espècie
d’observador estoic que ens ajudés a analitzar el que ens ha passat i ens
portés a reflexionar per a trobar la forma de canviar. Es tracta de tenir en ment la llista de les tècniques estoiques i mirar
com podríem anar aplicant-les, com si fóssim els observadors de la nostra
pròpia vida.
Podem mirar el nostre
progrés en el nostre camí cap a la joia estoica considerant diversos elements:
·
Com
canvia la nostra dependència dels altres. Si anem reflexionant
i millorant en la nostra pràctica de les tècniques estoiques ens trobarem amb
que el que es deriva de la comparació social (la necessitat de veure quin lloc ocupem
respecte els altres pel que fa al prestigi) i el que pensen els altres de
nosaltres de cada vegada ens afecta menys. No esperarem l’acceptació ni
l’admiració dels demés. No ens afectaran les seves crítiques.
·
Com
canvia la nostra necessitat d’influir sobre els altres i de donar-los les
culpes. Ens alliberarem de la necessitat de trobar
culpables a les nostres desgràcies, acceptant el que no depèn de nosaltres i
assumint la nostra responsabilitat quan sigui necessari. Veurem com deixem de sentir-nos impulsats pels nostres
desitjos i aconseguirem que no es surtin amb la seva. Veurem com fem el que volem fer i ens convé, no el que ens fa ganes
però ens complica la vida.
·
Parlaran
les nostres accions, no les nostres paraules. Perdrem de
vista la necessitat de sentir-nos importants recordant a tothom el que intentem
fer. Simplement ho durem a terme.
·
El
més important signe del nostre progrés com a estoics és el canvi en la nostra
vida emocional. Ens trobarem experimentant menys
emocions negatives. Deixarem de perdre temps desitjant que les coses siguin
diferents i aprofitarem les coses tal com són. Experimentarem una tranquil·litat
que abans no coneixíem. Sentirem com apareixen moments de joia. Fruirem del
moment, tal com és.
·
L’últim signe del nostre progrés es
donarà, explica Irvine, a l’hora d’enfrontar-nos
amb la mort. La mort ens doldrà, però no patirem.
Hem de tenir en compte,
però, que la pràctica de l’estoicisme no s’acaba mai. No ens hem de desanimar. Simplement, hem d’aixecar-nos cada vegada que
ens equivoquem i seguir endavant, intentant millorar un poc més. Val la
pena. Només tenim una vida.
En aquest sentit, Eric Baker en el seu blog (vegeu http://www.bakadesuyo.com/2017/06/how-to-be-productive-3/)
ens recorda que, encara que les persones
de més de 70 anys ens diran que el millor consell que ens poden donar és que
recordem que la vida és curta, Sèneca,
com a bon estoic, afirma:
“No és que tinguem un temps massa curt per viure, sinó que malbaratem
una gran quantitat d’aquest temps. La vida és prou llarga i ens és donada en
suficient mesura per tal de poder fer moltes grans coses si aprofitem bé el
nostre temps. Però quan cau pel desguàs de la luxúria i de la negligència, quan
no s’usa per bons fins, al final ens trobem que ha passat abans de que ens n’adonéssim.
I així és –no rebem una vida curta, la fem així nosaltres mateixos”
Bona reflexió!
PS. Si voleu començar el vostre camí cap a una vida amb sentit, entrega i passió, podeu repassar les quatre darreres entrades.
PS de PS. Per
deferència a algunes persones que ho troben llarg i espès, vet aquí una llista
de les altres quatre tècniques en forma de pregunta (i la cinquena sobre la
reflexió) per a repassar-la diàriament en el nostre camí cap a la saviesa
estoica:
1.
Estàs preocupat
per alguna cosa. Pots seguir dos camins: pensar “què és el pitjor que pot
passar?” o fixar-te en tot el que tens per agrair, a pesar de tot (de fet, si
pots perdre alguna cosa és perquè la tenies, no?). Mira-ho tot amb ulls de nin.
No donis res per suposat.
2.
Aquesta
preocupació que tens, està relacionada amb la salut, amb els diners, amb l’estatus,
amb els que pensen els altres de tu, amb el que t’agradaria que els altres
fessin o deixessin de fer? Deixa-ho estar. Tot això no depèn de tu. Has d’acceptar
el que no pots canviar. I has de centrar la teva atenció en les teves metes, no
en el resultat, sinó en el procés de posar-les en marxa. Aquestes metes, estan
d’acord amb els teus valors?
3.
El que ha
passat, passat està. No hi podem fer res. El present és el resultat d’una
cadena d’esdeveniments. Ho pots acceptar? Ho pots veure com un repte? Com pots
viure el teu futur d’acord amb els teus valors? Quina és la primera passa que
has de fer?
4.
Et domina algun
plaer? Com hi pots renunciar, encara que sigui només de tant en tant? Com pots
sortir de la teva zona de confort i provar coses que t’incomoden o deixar de
banda comoditats? Com pots fer més senzilla la teva vida i aprendre a fruir de
les coses?
5.
T’has enfadat?
Has sentit enveja? T’has deixat dur pels teus desitjos? Podries canviar alguna
cosa? I també: Quin problema dels que tens has superat avui? Quin defecte has
pogut resistir? Com pots seguir millorant?
Compte, però.
Tot això ho hem de fer amb compassió. Qualsevol cosa que soni a retret no ens
ajudarà mai en el nostre camí cap a la joia estoica. Som el que som. Però podem
aprendre a partir de la compassió i de la curiositat. Bona sort!
Moktes gràcies Paula per ajudar-nos a ser millors persones. Un gran manual, intentaré tenir-lo ben present.
ResponEliminaUna aferrada amorosa.
Antònia Manresa