“Com
una parca bé cavil·la
Teixint
la tela per demà.
La
Balanguera fila, fila,
La
Balanguera filara...” La
Balanguera
“Queixar-se
és la sal de la infelicitat. I com més es queixa algú, més motius és capaç de
trobar per queixar-se. Un avantatge de les queixes és
que són contagioses: a vegades, gràcies a la nostra iniciativa podem fer que
els altres també es queixin. Però hem de començar per nosaltres mateixos: ens hem de
criticar per qualsevol cosa, ja que així també serem capaços de criticar els
altres”
“La
clau de la infelicitat no està en el dolor, si no en la seva gestió. Si acceptés el dolor com a part de la vida, podria ser feliç. Si no l’acceptés,
podria entrar en una fase de lluita contínua contra la realitat i, així,
amargar-se, patir i sentir-se víctima de les circumstàncies. S’ha d’encarar amb
el món i dir “no!”, lluitant contínuament contra el que passi en la seva vida.
Només així serà desgraciat” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/04/normal-0-21-false-false-false-es-x-none_13.html
Font: Google |
Els romans antics
creien que tots tenim un destí, que ens ve marcat per tres deesses,
anomenades Parques: Cloto que és la
que teixeix la vida, Laquesi que la
mesura i Atropos que la talla.
Fessin el que fessin, els romans pensaven que no podien escapar del destí
teixit per les tres Parques.
En aquest sentit, l’estoïcisme romà recomanava el fatalisme
com a mesura per arribar a viure una bona vida. Qualsevol negació de l’existència
d’un cert destí, proclamava Marc Aureli,
ens allunyarà de la joia estoica i ens deixarà més a prop de la pena, la ràbia
o l’angoixa. Epictet, parafrasejat
després per Shakespeare, ens
recordava que havíem de tenir molt clar que “som simplement actors d’una obra escrita per un altre”, per les Parques. No podem triar el nostre paper, però el podem fer, i l’hem de fer, el
millor que sapiguem.
De la mateixa manera
que es diu que “no està millor qui més
té, sinó qui sap conformar-se”,
Epictet ens recorda que hem d’aconseguir voler que les coses passin tal com
passen. Es tracta d’una variant de la reestructuració
cognitiva, la capacitat per a reenquadrar la situació, de manera que en lloc de sentir que la vida ens està
tractant injustament, hem de veure la situació com un repte de la que en sortirem
amb noves destreses, com la primera passa que fem cap al creixement personal.
El
fatalisme estoic sempre s’ha d’aplicar al passat. El passat no es pot canviar.
Hem d’acceptar el que ve com a part del que havia de ser. El passat s’ha de
deixar anar. Se n’ha d’aprendre d’ell i s’ha de deixar anar. No fer això ens
pot condemnar a dies perduts cavil·lant “si
hagués...”, “si no hagués...” Lluitar
en contra del que ja ha passat es pot convertir en una trampa, en una transformació
del que era un dolor inevitable en un patiment més terrible. Quan s’accepta el dolor, el patiment esdevé
opcional.
El que està passant,
ràpidament esdevé part del passat. Una vegada que faig una cosa, he d’aprendre
a acceptar-la com a part de la realitat del que havia de passar. No servirà de
res plànyer-se. Podem passar els dies
desitjant que les nostres circumstàncies siguin diferents, però això suposarà
viure en un estat constant d’insatisfacció, en un estat de malestar permanent.
O podem aprendre a viure de manera plena el que hi ha, acceptant el moment. Només
així podrem viure una vida amb joia.
El fatalisme defensat
pels estoics, explica Irvine, és l’altra
cara de la moneda de la visualització negativa: en lloc de pensar en el que
podria ser pitjor, hem d'aconseguir NO pensar
en el que podria anar millor. Quan apliquem el fatalisme al passat i al
present renunciem a comparar el que ha passat i el que passa amb altres
alternatives. Quan apliquem el fatalisme
aconseguim viure el moment i, acceptant-lo, fer-lo més tolerable.
Deixar
córrer el passat i acceptar les circumstàncies del present pot aconseguir que l’energia
la invertim en aconseguir que el nostre futur estigui marcat pels nostres
valors. Els estoics ens recorden que hem d’aprendre a canalitzar
el nostre futur fent coses que estiguin d’acord amb el que fa que la nostra
vida sigui valuosa. El fatalisme no s’aplica al futur. El futur, en certa manera, és nostre. Gràcies a que hem aconseguit
ser realistes respecte a les circumstàncies i a que ens hem compromès amb els
nostres valors.
Aquesta és la tercera
gran eina de la caixa d’eines dels estoics: el fatalisme. Deixa anar el passat. Accepta el teu present. Encamina el teu futur
fent el que els teus valors et dictin.
Continuarà...
PS.
Alerta amb les teràpies que ens ancoren al passat. Alerta amb les teràpies que
busquen “culpables”. Centrem-nos en el que hi ha per fer possible el que suposa
arribar a tenir una vida amb sentit, entrega i passió...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada