Passa al contingut principal

Autonegació: tractant amb la part fosca del plaer

"El plaer que ens proporcionen les coses materials es difumina molt ràpidament. D’aquesta manera, si aconseguim viure una vida consumista, estarem més a prop de la infelicitat." https://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/04/normal-0-21-false-false-false-es-x-none.html 

"Viu amb moderació. L’ excés no ajuda al benestar. Les qualitats que valorava més Montaigne eren la curiositat, la sociabilitat, la companyonia, l’adaptabilitat, la reflexió intel·ligent, la capacitat de veure les coses des del punt de vista de l’altra i la “bona voluntat”" https://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/02/viure-be-seguint-montaigne-i-ii.html






El meu pare contava que una de les coses que podia donar-te més plaer és saber que tenies el control sobre tu mateix i sobre els teus desitjos. Quan era petit i estudiava amb els frares (allà pels anys quaranta del segle passat) una de les coses que feia era, a l’hora del dinar, regalar la seva taronja. Les taronges li agradaven moltíssim. El fet de donar la taronja a un altre persona feia que quan se la quedava per menjar-se-la ell ho pogués fruir més.

En aquesta anècdota vaig pensar quan em vaig topar amb la quarta eina dels estoics, l’autonegació, entesa com la decisió de deixar de fruir un plaer que està completament disponible. Segons Sèneca, aquesta tècnica és una extensió de la visualització negativa (vegeu https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/05/la-visualitzacio-negativa-tecniques-per.html). Aquí, en lloc de contemplar la possibilitat de que passin coses dolentes, el que fem és viure com si aquestes coses negatives haguessin passat. Un dels exemples podria ser el del meu pare i les taronges. Un exemple més extrem seria el de practicar l’austeritat no per necessitat, si no per arribar a apreciar més els regals de la vida.

Els humans ens acomodem amb facilitat al confort. Posem l’aire condicionat, comprem seients còmodes, mirem de no cansar-nos massa, agafem el cotxe per fer distàncies curtes... Per què hauríem de decidir incomodar-nos com ens demanen els estoics? Musonius, un dels estoics de l’època romana, indica que renunciar a determinats plaers o comoditats podria tenir tres beneficis:


1.     Renunciar al confort o a determinats plaers pot actuar com una vacuna. Exposant-nos al malestar com si fos un virus esmorteït ens ajudaria a reaccionar bé en cas de trobar-nos en situacions negatives, generant una espècie d’immunització que ens protegiria de desgràcies futures.
2.     Una persona que experimenta petits graus de malestar (un poc de calor o fred, un poc de dolor o d’incomoditat, per exemple) creixerà pensant que pot afrontar els problemes que es vagin presentant. La lògica estoica ens mostra que el malestar o el dolor arribaran; si estem preparats i ens creiem capaços de superar-ho no patirem. El fet d’experimentar malestar ens entrena a tenir coratge, a no tenir por dels entrebancs. La persona que no experimenta cap tipus de  malestar pot, per contrast, sentir ansietat només de pensar en no poder satisfer immediatament les seves necessitats.
3.     Experimentar petites frustracions, acceptar petites renuncies ens pot fer apreciar més el que tenim. Tenir coneixement del que passa quan no podem accedir al confort acostumat pot fer que l’apreciem més. Si esperem a menjar en tenir gana, per exemple, tindrem una sensació de plaer més gran quan puguem alimentar-nos.

La conclusió de Musonius és que el fet d’intentar sempre evitar el malestar ens fa més vulnerables al propi malestar. Si la nostra zona de confort, la zona en la que ens sentim segurs i competents, és de cada vegada més gran, més gran és la nostra tolerància al canvi i al malestar. Tenir una zona de confort molt petita, per la via d'evitar el malestar, ens posa en perill de sentir-nos molt ansiosos davant qualsevol amenaça de perdre els nostres privilegis.

No podem assegurar que mai experimentarem malestar o privacions, així, ens convé evitar l’estratègia d’evitar el malestar a tot preu, ja que ens fa més sensibles al propi malestar.

Una altra de les facetes d’aquesta estratègia es basa en deixar passar de manera periòdica la possibilitat d’experimentar plaer (com les taronges que va deixar de menjar el meu pare). Sèneca advertia que el plaer té una part fosca, és com si perseguíssim una bèstia salvatge: si la capturem, pot tornar-se en contra nostre i convertir-nos en el seu aliment. Podem convertir-nos en capturadors capturats, en esclaus de les nostres passions. Alliberar-nos de la necessitat de perseguir el plaer ens pot fer fruir més cada un dels moments de la nostra vida.

Deixar passar la possibilitat d’experimentar plaer (saltar-nos un postre o una copa de vi, per exemple) pot ajudar-nos a cultivar una altra qualitat estoica molt important a l’hora de viure la vida que volem: l’autocontrol. Sense autocontrol ens podem perdre contínuament en els plaers que ens presenta la nostra societat consumista i podem perdre de vista portar una vida basada en els nostres valors.

Els estoics romans no veien gens malament el fet de fruir dels petits plaers de la vida: de l’amistat, de la família, d’un bon menjar o, fins i tot, d’una certa riquesa. Es tractava, però, de no perdre el seny anant al darrera dels plaers. Els savis, segons els estoics, no deixaven que els plaers determinessin les seves decisions vitals.

La voluntat, explica Irvine, es veu en la filosofia estoica com si es tractés d’un múscul: com més s’exercita, més forta esdevé. El resultat d’aquest procés serà aconseguir l’autocontrol. Aquest autocontrol possibilita fer un camí marcat pels valors presents en la nostra filosofia de vida i així ens permet arribar a la joia de viure.

Els estoics admetien que treballar aquesta eina, la quarta de les que hem anat presentant, no és fàcil. Suposa un compromís i un esforç. Però, per altra banda, té uns beneficis que no semblen visibles a primer cop d’ull: abstenir-se de plaers pot constituir, per ell mateix, un plaer. Això ho sabia el meu pare i ho duia pintat a la cara quan em contava la seva relació amb les taronges.

Abstenir-se de menjar gelat, per exemple, pot fer-nos sentir bé si aprenem a sospesar el malestar després d’haver-lo menjar contra la satisfacció d’haver pogut deixar de fer-ho. Tècnicament, si volem maximitzar el plaer haurem de concloure que ens convé no menjar el gelat. De la mateixa manera, si aprenem a fer una dieta senzilla, veurem com se’ns desperta el plaer pel consum de les coses bàsiques a força d’assaborir-les.

Descobrir el plaer de renunciar al plaer, assaborint de retruc el plaer del control de la nostra vida pot ésser, avui més que mai, una mesura revolucionària, que ens pot fer més lliures, immunitzant-nos davant les pressions del mercat de consum.


Continuarà...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d