"Degut a que trobar el nostre lloc en el grup és vital per la nostra supervivència, les experiències d'èxit i de fracàs social queden gravades en les nostre ments, els nostres cossos i els nostres esperits. Tots tenim un grapat de records de victòries o d'humiliacions que modulen la nostra autoimatge respecte als grups"
"...res proporciona més confiança que saber qui som i en quin lloc encaixem en la nostra tribu. Un grup òptim contindria un alfa natural, molts de betes naturals i alguns aspirants a alfas disposats a assumir el lideratge quan aquest estès disponible."
"En el cas dels alfes i dels betes naturals, els seus cervells, les seves ments i les seves relacions estan alineades i el resultat és la felicitat, l'èxit i la minimització dels conflictes. En el cas dels aspirants a alfes i dels pseudoalfes, els seus cervells, les seves ments i les seves relacions estan desalineats, donant lloc a conflictes psicològics i socials, generant una sèrie de conductes que destapen les seves lluites internes." Louis Cozolino "Why Therapy Works"
Com vèiem en l’entrada
anterior, no podem obviar que formem part dels mamífers socials i, per tant, la
vida en grup i com aquest s’organitza és un element central de la nostra vida
emocional. En la nostra història personal anem formant part de diferents grups:
el familiar, el del grup escolar, el del joc al pati, el dels amics fora de
l’escola, el de les activitats extraescolars, el de la feina, etc. L’organització jeràrquica d’aquests grups
en durà a passar per un procés en el que, a través d’una sèrie de proves,
anirem definint la nostra posició com a alfes
o com a betes.
El nostre estatus
social serà el resultat de l’adaptació als ecosistemes pels quals anem passant.
La nostra posició dependrà de les
característiques dels grups dels que formem part, del nostre temperament i de les
habilitats que hem anat adquirint. Louis Cozolino explica que, en la seva
pràctica professional, ha anat veient com es
podien diferenciar quatre grups diferents en funció del seu estatus en el col·lectiu.
Els dos primers estan equilibrats, en el sentit que les seves capacitats i les
seves funcions estan en harmonia: són els alfes
i els betes naturals. Els altres dos,
per altra banda, no es troben en la mateixa situació.
En aquest últim grup hi
trobem, per una banda, els betes que
aspiren a ser alfes (aspirants a alfes), encara que saben que
tenen més característiques de seguidors que de líders, i, per l’altra, els betes que creuen que són alfes (pseudoalfes). La diferència
entre aquest segon subgrup i el primer (els d’alfes i betes harmònics,
per a dir-ho d’alguna manera) és que el
segon està format per individus que es senten insegurs de la seva posició ja
que el seu estatus social desitjat, per una part, i la seva bioquímica, els
seus patrons de pensament i les seves conductes, per l’altra, no encaixen un
amb els altres.
Els
alfes naturals, encara que sensibles
a les opinions dels altres, tenen tendència a seguir els seus propis criteris,
guiant-se pels seus instints i la seva visió de la situació.
Tenen un cert sentit de futur i no tenen por a qüestionar l’estatus quo. Aquestes qualitats dels alfes naturals proporcionen al grup
maneres imaginatives de procedir, una visió pròpia de la situació i unes
capacitats d’adaptació expandides. No tenen cap necessitat de lluitar per
adoptar la seva posició, ja que el seu estatus prové d’un sentit intern de
seguretat, de l’anticipació i inclús de l’expectativa d’èxit. En els moments difícils és quan assumeixen
el seu paper amb més naturalitat. Biològicament estan programats per sentir
menys angoixa, per mostrar una conducta més exploratòria i per ser més
resilients a l’estrès físic i social.
Els
betes naturals no tenen cap
necessitat de lluitar per una posició alfa. Es senten satisfets de les seves
relacions i de les seves posicions socials. Es troben
còmodes en les situacions estructurades i es mostren més confiats i feliços
quan hi ha normes clares a seguir. Tenen tendència a viure el moment i a ser
pragmàtics i funcionals. Es senten
satisfets de poder contribuir al benestar dels altres. Biològicament estan
programats per a ser més ansiosos a davant la novetat i a sentir-se més
influenciats per les opinions i les emocions dels altres.
Els
betes aspirants a ser alfes, encara
que funcionen com a betes, senten que
tenen el que s’ha de tenir per assumir el paper dels alfes i tenen la motivació per a perseguir el lideratge.
Mentre les seves ments els empenyen a fer-se veure, a assumir riscos i a fer
canvis, els seus cervells estan condicionats pels líders i pel grup. Així, es senten en conflicte i viuen en una
tensió dinàmica entre l’impuls a mostrar-se i la seva por a la visibilitat.
Això dóna com a resultat l’aparició del dubte (“Som prou fort per a aconseguir-ho?”) i de la vergonya (“Som digne
de l’admiració o de l’amor dels altres?”). Aquesta dissonància entre el
cablejat biològic i les aspiracions socials fa que aquestes persones, en moltes
ocasions, cerquin ajuda o formació per tal de superar les seves inseguretats.
Els
pseudoalfes són aquells que, encara
que cablejats com a betes, es troben
en posicions de poder i de lideratge. Per les
circumstàncies o per la seva capacitat cognitiva, es troben en situacions de
poder i tenen el reconeixement del grup. El problema és que el seu condicionament biològic les fa
vulnerables a sentiments d’ansietat, d’inseguretat i de conflicte ja que tenen
por de trobar-se en una situació en la que no se’n surtin. Sovint es
converteixen en líders tòxics o inefectius amb unes defenses narcisistes i amb
grans inseguretats que malmeten el benestar del grup. Els pseudoalfes no solen
demanar ajuda, ja que neguen les seves dificultats, però són els grans
protagonistes de les sessions terapèutiques de les seves víctimes pel bullying
que poden fer, pel seu lideratge tòxic i pels seus abusos de poder.
Coneixes algun pseudoalfa? Com podem detectar aquestes
situacions per tal de no haver de viure abusos de poder?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada