“La plasticitat cerebral és la capacitat del cervell
de canviar com a resposta a l’entorn.” “Sabem que una de les principals
funcions de l’hipocamp és ajudar a connectar o associar inicialment en la
memòria elements no relacionats entre sí. La “xarxa associativa” més àmplia
està emmagatzemada a la cortesa, però quan l’hipocamp pot connectar un element
nou (...) a una xarxa molt més gran d’informacions relacionades (...) resulta
més fàcil aprendre i recordar aquest element” Wendy Suzuki “Cerebro activo, vida feliz”
La meva germana
és mestra a Primària, una mestra preocupada per la seva feina, pendent de com
podem millorar l’educació a partir de les nostres aportacions. És una de les
moltes docents que reflexionen sobre les bones pràctiques i que intenten fer la
seva feina el millor que saben. Per una banda, es troben amb les limitacions
del propi sistema educatiu: un currículum
sobrecarregat, que fa que tothom vagi de bòlit intentant encabir una gran quantitat
d’informació en el cap de les pobres criatures, una manca de criteris clars
sobre el procés d’aprenentatge, una manca de temps per a poder personalitzar l’educació,
l’existència d’un alumne promig al qual han de tendir tots els nens...
Una de les seves darreres
preocupacions està relacionada amb la lectoescriptura. Estan fent el que han de fer per tal de
millorar el procés que condueix a educar bon lectors? La formació que es dóna
és l’adequada? Últimament, conta, el
més prestigiós i popular de la formació en aquesta àrea està impartida per
professionals que provenen del món de l’òptica o de la psicomotricitat. I
ella reflexionava, si realment depenem de la psicomotricitat i la coordinació
per tal d’esdevenir bons lectors, com és que els programes que ens proposen els
professionals que ens donen els cursos posen en evidència la situació de que
els adults, en moltes ocasions, no sabem fer massa bé els exercicis de
coordinació, però tenim la lectoescriptura ben assolida? És a dir, cóm pot ser un prerequisit per a la
lectoescriptura una cosa que no tenim assolida molts adults?
És evident que
per tal d’escriure i llegir s’han d’acomplir determinades condicions: no tenir
problemes de visió i no presentar massa problemes en l’anomenada motricitat fina.
Fer el soldat, coordinant el moviment
alternatiu de cames i braços, NO és un exercici de motricitat fina. Fer
servir el punxó per tal de foradar fitxes SÍ és un exercici de motricitat fina.
Però una vegada presents les condicions d’una visió corregida, en cas de fer
falta, i d’una motricitat fina entrenada, la
lectoescriptura és una qüestió del llenguatge, cosa que vol dir que és una
funció cognitiva.
Com s’explica en
un article recent sobre la millora de la lectura (vegeu http://psi.sagepub.com/content/17/1/4.full.pdf+html?ijkey=0GSjhNaccRKTY&keytype=ref&siteid=sppsi
) llegir és una forma de llenguatge, la
qual cosa significa que suposa l’activació de centres cognitius superiors.
En el cas de la lectura, les limitacions del sistema visual són el primer
escaló del procés. En el cas de l’escriptura, el primer escaló serà cognitiu (la
identificació del signe que es vol produir) i un dels darrers serà la
motricitat fina que permet produir la grafia. En aquest cas, encara hi haurà un
últim escaló que suposarà la retroalimentació que suposa el fet d’anar vigilant
si el resultat és el que volem (anant de l’execució a la representació mental i
d’aquesta a l’execució).
Com podem ajudar en el procés de convertir criatures
en bons lectors? La resposta està en el fet d’entendre el propi procés.
El fet és que en el cas de la lectura el processament del llenguatge, passant
del reconeixement dels fonemes a les síl·labes fins al reconeixement de les
paraules, és l’element que s’ha de prioritzar. En el cas de l’escriptura, ens trobarem
amb el mateix: és un procés que comença amb una activació dels centres del llenguatge,
amb la coordinació d’informació consolidada sobre sons, fonemes i grafies.
En el cas de la lectura, que és que el que s’analitza
amb profunditat en l’article citat, el reconeixement de paraules és la clau.
Per això, els cursos que intenten augmentar la rapidesa per la via de tractar
de millorar el processament visual, no funcionen o ho fan en detriment de la
comprensió. El que s’hauria de fer, doncs, és centrar la millora en el
vocabulari. Es sap que les paraules més usades es reconeixen i, per tant, es
llegeixen més ràpidament. Un bon lector
serà, en línees generals, aquell que té un vocabulari “de lectura” més ampli,
el que va construint models de frase per tal d’entendre el sentit de les
paraules ambigües i que, a mesura que llegeix, va construint un model mental del
text que està llegint. No parlem de processos visuals, parlem de processos de construcció de models mentals.
L’altra dia em
van consultar sobre una nina de 6 anys que la mestra va comentar als pares que
la trobava “insegura”. Això feia,
segons la mestra, que els resultats dels exàmens no estassin al nivell esperat.
La nina, explicaven els pares, feia comptes de cap i resolia problemes de
manera oral, amb rapidesa, però va tornar d’escola amb un examen de problemes
amb un 6. En un dels problemes, que no va contestar, es demanava una informació
que va donar sense cap problema quan el pare li va plantejar. “Per què no ho has posat?” li va demanar.
La nina va explicar que no sabia a on ho havia de posar, perquè a la fulla de
la prova hi havia un requadre que posava “solució” i no sabia que volia dir.
Té un problema la nina? O és una qüestió de codi, de
vocabulari, d’esquema mental? Hem perdut de vista que la lectoescriptura no és una funció natural
sinó el resultat de l’aprenentatge d’un codi cultural?
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada