“L’amor suprem és l’amor a l’existència, l’amor a la
humanitat, amb tots els nostres defectes, la nostra destructivitat, les nostres
pors, les nostres xafarderies, les nostres rivalitats, la nostra mesquinesa. L’amor
a la bondat que a vegades demostrem en els moments més difícils, a l’heroisme
de fer el que és correcte encara que ningú ens estigui mirant, d’estimar a
persones que tal vegada no agradin a ningú. Tot això i la nostra capacitat d’escriure
sobre aquest tema, de celebrar-ho a través de les cançons, és el que ens fa
humans” Daniel
Levitin
“El cerebro musical”
En aquests moments estan passant dues coses contradictòries pel que fa a la música: per una banda, la Neurociència Cognitiva l’està reconeixent com a una capacitat especial que es demostra que millora la flexibilitat cognitiva i, per tant, pot ésser una ajuda en l’aprenentatge i, per una altra, assistim al seu desmantellament com a matèria en molts nivells educatius. Com pot ser? Què està passant?
Per una banda,
sembla clar que els dissenyadors de currículums
escolars, en moltes ocasions, no tenen massa en compte les dades científiques
sobre aprenentatge. Per una altra, en un món on sembla que s’ha de fer valer la
part econòmica per davant de qualsevol altra, hi ha molta gent que no veu la
utilitat pràctica a una matèria considerada tradicionalment el que en deien una
“maria”.
Tanmateix, les
dades no apunten en aquesta direcció. En aquest sentit, el llibre de Daniel Levitin, “El cerebro musical”, resulta aclaridor i enriquidor. Levitin ens explica que, al darrera del
llenguatge i de l’art, hi ha tres facultats que han permès la nostra evolució:
la primera, és la presa de perspectiva, és a dir, la capacitat de pensar en els
nostres propis sentiments i pensaments i de comprendre que les altres persones
tal vegada ni pensen ni senten el mateix que nosaltres. La segona és la
representació, la capacitat de pensar en coses que no tenim al davant. La
tercera és la reorganització, la facultat que ens permet combinar, recombinar i
imposar un ordre jeràrquic als elements existents en el món.
Gràcies a
aquestes tres facultats, una de les grans aportacions de les arts va ser la
possibilitat de comunicar de manera metafòrica la passió i l’emoció. La
metàfora, explica Levitin, ens
permet explicar coses de manera indirecta, evitant confrontacions i ajudant a
aclarir el que era difícil de comunicar. La metàfora existeix com a tal perquè
ens ha resultat útil com a espècie. Les
cançons, plenes de metàfores comunicatives, estan presents en totes les cultures
i, segons Levitin, les podem classificar
en sis modalitats bàsiques: d’amistat, d’alegria, de consol, de
coneixement, religioses i d’amor.
Les cançons són el resultat d’un conglomerat d’elements:
ritme, melodia, harmonia, timbre, lletra i significat. Aquests elements es
combinen i es reforcen mútuament i, com a conjunt, invoquen un significat.
Tanmateix, com que aquest significat no està delimitat del tot, les cançons ens
“obliguen” a adoptar una actitud activa, a intentar donar-li el nostre propi
significat. Com explica Levitin: “El fet
que el ritme, la melodia i l’estructura accentual es limitin i es reforcin
mútuament, i de que l’escolta musical desencadeni descàrregues de dopamina i
altres substàncies neuroquímiques, fa que la nostra relació amb les cançons
esdevingui intensa i perdurable, ja que activa més regions cerebrals que
qualsevol altra experiència. La connexió amb algunes cançons és tan intensa que
els malalts d’Alzhéimer recorden cançons i lletres inclús molt després d’haver
oblidat tot el demés”.
Cantar ens fa
usar músculs de la gargamella i del diafragma que no utilitzem quan parlem, de
manera que podem fer-ho amb un volum més alt durant més temps. A més, gràcies a
la sincronització amb altres persones, quan
cantem en grup, ens sentim part d’una cosa més gran que nosaltres i en el
cervell s’allibera oxitocina, una
substància que ajuda a establir vincles de confiança (vegeu també http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/01/amor-cos-cervell-i-oxitocina.html). Les
cançons d’amistat ajuden a sincronitzar els moviments de les persones i, de
retruc, reforcen els sentiments de vinculació social (penseu en els himnes
esportius, per exemple). Les cançons d’amistat reforcen, també, les sensacions
pròpies dels estats de flux (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/04/aprendre-fluir.html) i, a més, sentiments de naturalesa
espiritual.
Les cançons d’alegria, per altra banda, semblen
tenir efectes importants sobre la nostra salut. Escoltar música, però més en el
cas de cantar-la o interpretar-la, pot modificar l’equilibri químic del cervell
que s’associa amb el benestar, la reducció de la resposta d’estrès i l’enfortiment
del sistema immunològic. Com explica Levitin: “En una espècie de dansa neuroquímica, la música augmenta el nostre
estat d’alerta a través de la modulació de la norepinefrina i l’epinefrina, i
accedeix al nostre sistema de resposta motora gràcies a la producció de
cortisol, al mateix temps que reforça el nostre sistema immunològic a través de
la modulació musical de la IgA, la melatonina, la serotonina, la dopamina, l’hormona
adrenocorticotròpica (ACHT) i la betaendorfina”.
Levitin segueix la tesi
de que la música és adaptativa, en el
sentit de que ofereix al cervell oportunitats per a explorar, exercitar,
entrenar i jugar amb les forces mentals, físiques i socials que es necessiten
per tal de conservar la societat tal i com la coneixem. A més, quan vam
adquirir la capacitat de celebrar el nostre benestar i les nostres emocions
positives vam passar a tenir una major habilitat per tal de compartir els
nostres estats emocionals, un element clau en la formació de societats i grups
cooperatius.
Continuarà...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada