“(...) l’art i la ciència ocupen els extrems d’una
línia contínua que es corba per tal de formar un cercle, de manera que els dos
es toquen en un punt determinat. (...) L’art i la ciència depenen de la
metàfora i l’abstracció perquè destil·len observacions sensorials i perceptives
fins a obtenir la seva essència. (...) Són capaços d’oferir una visió de
conjunt, temes unificadors, judicis que distingeixen entre fets rellevants i
fets irrellevants” Daniel
Levitin
“El cerebro musical”
“Durant tota la seva carrera, Monteverdi es va
dedicar a remoure les passions dels oients, convençut de que només gràcies a la
música podia obligar-se a les paraules a obrir la porta als dominis més
profunds del sentiment” John
Eliot Gardiner
“La música en el castillo del cielo”
Les cançons són el resultat d’un conglomerat
d’elements: ritme, melodia, harmonia, timbre, lletra i significat.
Daniel Levitin, en el seu llibre “El cerebro musical”, defensa que les
cançons són adaptatives i estan presents en totes les cultures. A més, a nivell
formal i per la seva funció social, les podem classificar en sis
modalitats bàsiques: d’amistat,
d’alegria, de consol, de coneixement, religioses i d’amor.
En l’entrada
anterior (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/09/les-sis-cancons-de-la-nostra-vida-i.html), vèiem que les anomenades
cançons d’amistat ajuden a sincronitzar els moviments de les persones i, de
retruc, reforcen els sentiments de vinculació social (penseu en els himnes
esportius, per exemple). Les cançons d’amistat reforcen, també, les sensacions
pròpies dels estats de flux i, a més, sentiments de naturalesa espiritual. Per
altra banda, les cançons d’alegria ens
permeten celebrar el nostre benestar i les nostres emocions positives.
Gràcies a elles vam passar a tenir una major habilitat per tal de compartir els
nostres estats emocionals, un element clau en la formació de societats i grups
cooperatius. A més, els estudis han demostrat que les cançons d’alegria poden
modificar l’equilibri químic del cervell que s’associa amb el benestar, la
reducció de la resposta d’estrès i l’enfortiment del sistema immunològic.
Les cançons de consol segurament provenen del fet
que cantar pot calmar i confortar als nins fins i tot quan estan a les fosques.
El so es pot transmetre en l’obscuritat i, a més, amb els senyals auditius tenim
la impressió que procedeixen del nostre interior, a diferència dels senyals
visuals que semblen estar “fora”. La
repetició, rítmica i melòdica, forma part de les cançons i les aporta un
element de previsibilitat que no està present en el llenguatge i que, en moltes
ocasions, resulta relaxant.
Les cançons de bressol,
una modalitat de cançó de consol, no
només tranquil·litzen al nin, sinó que, gràcies a la respiració rítmica i
regular que exigeixen, serveix com una meditació per a la mare. El seu
ritme lent i constant pot estabilitzar la respiració i el ritme cardíac, fer
baixar les pulsacions i relaxar la musculatura.
El propòsit de les cançons de consol és fer que no ens sentim sols. Gràcies a l’art, connectem amb experiències i sentiments d’altres persones i passem a sentir que formem part d’una comunitat. Quan estem tristos, explica Levitin, alliberem prolactina, una hormona que té un efecte tranquil·litzant. En les cançons de consol, ens entristim, però, al mateix temps, connectem amb altres persones que han passat pel mateix, ens sentim menys sols, que també nosaltres podem superar-ho i que, en el cas d’alguns blues, és meravellós que una cosa tan bella hagi sorgit de la tristesa.
Per altra banda,
la música, explica Levintin,
especialment la música rítmica i pautada
associada amb les cançons de coneixement, ofereix una major força mnemònica per
a codificar el coneixement, la informació vital i compartida que han de
conèixer tots els membres d’una societat. En totes les cultures hi ha
cançons per a aprendre a comptar, per exemple. Les formes que adopta la cançó
ajuden a recordar la lletra. La rima, el ritme, l’estructura accentual, la
melodia, les convencions i els distints recursos poètics ajuden a recuperar els
coneixements que contenen les lletres de les cançons. Gràcies a aquest fet,
moltes tradicions orals han conservat les seves històries durant generacions.
Interpretar música de manera sincronitzada crea
vincles socials i genera efectes neuroquímics positius.
Aquests beneficis, però, no només les tenen les persones que canten juntes,
sinó que també les té el grup com a tal. Es dóna el que s’anomena una propietat
emergent: tal vegada no hi ha ningú que sàpiga del tot la lletra, però basta
que una persona canti la primera síl·laba d’una paraula perquè una altra
recordi la de la segona, el que pot fer que vàries recordin la paraula completa
i unes quantes més. Tal vegada les persones individuals no saben del tot la
cançó, però el grup sí.
En el cas de les cançons religioses, el fet que les
articula és la nostra capacitat humana per a lligar els rituals amb
esdeveniments de la vida humana, cicles de la naturalesa o històries lligades
al nostre grup social. Així apareixen les
cerimònies que s’articulen com a memòria social i, en la majoria de casos, la
música les dóna un pes més gran en la memòria personal i col·lectiva. Els
rituals aporten una sensació d’ordre, constància i familiaritat que ajuda a
contrarestar la incertesa i la por al desconegut. La religió serveix als seus
creients per tal de seleccionar entre aquelles pors que no són rellevants i,
per tant, s’han de deixar de banda i aquelles que són importants per a la
comunitat i a les que se les assigna un ritual col·lectiu. Segons Levitin, les cançons rituals i religioses estan vinculades a moments i esdeveniments
concrets i tenen el propòsit explícit d’acompanyar, guiar o santificar un acte
espiritual concret. La música també contribueix a establir el to emocional
que s’ha de compartir i serveix com a guia per tal de practicar de forma
sincronitzada. Els rituals, la religió i la música uneixen memòria, moviment,
emoció, control sobre el nostre entorn i, en darrer terme, sentiments de
seguretat i autonomia personals.
El darrer grup
de cançons que Daniel Levitin
analitza és el de les cançons d’amor.
L’amor és sentir que hi ha alguna cosa
més gran que nosaltres mateixos, les nostres preocupacions, la nostra
existència. En darrer terme, l’amor és més gran que l’amistat, la
comoditat, el coneixement o l’alegria. Mentre
l’amor romàntic és cec i ens impulsa a estar amb aquella persona a qualsevol
preu, l’amor madur ens impulsa a desitjar que la persona sigui feliç, encara
que això suposi no estar amb ella. L’amor en el seu sentit més ampli, diu Levitin, en el sentit d’un compromís
desinteressat i ferm amb una altra persona, un grup o una idea, és la pedra
angular d’una societat civilitzada.
Visca la música!
I bona reflexió...
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada