“...si fem que els programes existents siguin fàcilment
assequibles, podem ajudar a milions de famílies d’arreu del món. El resultat
serà que menys famílies patiran ruptures, hi haurà menys nens patint abusos,
menys absentisme escolar i menys crims i abús de substàncies. Moltes més
criatures esdevindran membres amables, creatius i productius de la societat” Anthony Biglan “The Nurture Effect”
"L'amor incondicional no és completament possible. Som criatures mortals que viuen i moren i com i què estimem està condicionat per on ens situem en el drama i l'estacionalitat del viure i del morir. L'amor pot ser santificat i ennoblit per aquest compromís envers l'incondicional horitzó de la perfecció, però el que fa l'amor real en el món humà sembla ser la conversa incessant i costosa amb aquest horitzó volgut, més que qualsevol possibilitat d'arribar-hi. El desig o la declaració d'un amor purament espiritual i incondicional és més sovint un desig codificat d'immunitat i seguretat per tal d'oblidar les proves de vulnerabilitat i impotència i el dolor exquisit al que ens hem d'acostumar en una relació, un matrimoni, en la criança dels fills, en la feina que volem i desitgem" David Whyte "Consolations"
"L'amor incondicional no és completament possible. Som criatures mortals que viuen i moren i com i què estimem està condicionat per on ens situem en el drama i l'estacionalitat del viure i del morir. L'amor pot ser santificat i ennoblit per aquest compromís envers l'incondicional horitzó de la perfecció, però el que fa l'amor real en el món humà sembla ser la conversa incessant i costosa amb aquest horitzó volgut, més que qualsevol possibilitat d'arribar-hi. El desig o la declaració d'un amor purament espiritual i incondicional és més sovint un desig codificat d'immunitat i seguretat per tal d'oblidar les proves de vulnerabilitat i impotència i el dolor exquisit al que ens hem d'acostumar en una relació, un matrimoni, en la criança dels fills, en la feina que volem i desitgem" David Whyte "Consolations"
En un article de
revisió del 2014 es presenten els resultats de les anàlisis quantitatives de
programes preventius per tal de veure els efectes sobre la prevenció de
problemes mentals, emocionals i conductuals de nins i joves: depressió,
ansietat, conducta antisocial i abús de substàncies. Els autors, Irwin Sandler
i col·laboradors, conclouen que els programes
de prevenció de problemes en la infància tenen efectes significatius i de
llarga durada.
Aquests
resultats estan d’acord amb el que manté Anthony
Biglan en el seu llibre “The Nurture
Effect” (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2015/09/ajudar-les-criatures-convertir-se-en.html). Sandler i els seus coautors conclouen
que els programes obtenen millors resultats quan s'utilitzen estratègies interactives, com per exemple una discussió sobre el
material del programa i la pràctica de les habilitats presentades (és a
dir, donar la informació i prou no és massa efectiu), i quan es seleccionen els participants en funció dels problemes que presenten
(com més ben definits estan els problemes, més efectiva resulta la
intervenció).
En el cas de la intervenció en famílies, les dades
mostren que els programes són més
efectius en el cas de que incorporin quatre components: interaccions positives
amb el nin, aplicació de la tècnica “temps
fora” per a la conducta problemàtica, consistència de la conducta dels
pares davant el mal comportament i practica programada de les habilitats amb el
nin.
El primer dels elements, les interaccions positives
amb els nins, és el que Biglan considera més important, ja que té com a conseqüència el fet de fomentar habilitats prosocials en els
nostres infants, cosa que permetrà que puguin relacionar-se amb els demés
de forma positiva. En aquest cas, el secret estaria en el fet de sempre que es donessin les conductes que es
volen reforçar no estar-nos de lloar, apreciar, reconèixer-ho públicament,
prestar atenció, mostrar interès, donar aprovació, somriure, acaronar, abraçar,
estimar o fer arribar recompenses tangibles. Tot això es pot deduir a
partir del que Biglan considera el
major descobriment sobre la conducta humana del segle XX: la conducta humana es selecciona a partir de les seves conseqüències
(si aquestes són bones a curt termini, la conducta es repetirà, per exemple). I
una de les conseqüències més reforçants és l’atenció dels altres.
El segon element crucial en un programa per tal que
doni bons resultats és el de l’aplicació de la tècnica del “temps fora”.
Aquesta tècnica és el que s’anomena un “kernel”,
és a dir, un procediment que ha demostrat a nivell experimental que afecta a
les conductes negatives i que es pot caracteritzar per la presència d’una sèrie
de components clau. En aquest cas, quan un nin té una conducta negativa, com
per exemple tenir una rabieta o agredir o molestar a un altre nin, la seqüència seria la següent: 1)
identificar la conducta problema; 2) explicar al nin que cada vegada que es
doni el comportament seguirem aquest protocol; 3) quan aquest es doni, dur al
nin, de forma calmada i sense comentaris, a un lloc d’aïllament; 4) anar a
buscar al nin i reincorporar-lo a una interacció positiva. Aquest protocol
s’ha d’utilitzar de forma ferma i sistemàtica, sense deixar-nos intimidar per
les reaccions del nin i s’ha d’aplicar tantes vegades com siguin necessàries. L’objectiu final de l’aïllament, que durarà
entre 1 i 5 minuts en funció de l’edat del nin, és privar a la conducta
negativa del reforçament que tindria si hi prestéssim atenció.
En tercer lloc, la consistència és un dels elements més
importants en l’educació. Si la conducta
es guia per les conseqüències, aplicar de forma consistent les normes facilita
internalitzar què és el que es pot fer i què és el que no. La dificultat,
en aquest cas, resideix en aplicar les normes sense deixar que l’estat d’ànim o
el cansament dels adults marqui la resposta davant un comportament negatiu.
Finalment, els programes per a pares mostren una
major efectivitat si, a més dels tres components anteriors, es programen una
sèrie de pràctiques guiades amb els pares, per tal que aquests puguin
aplicar-les amb els nins. Aquest component dóna
el que es necessita per a qualsevol aprenentatge: retroalimentació. D’aquesta
manera, els pares poden anar fent un seguiment del seu propi progrés.
Bona reflexió!!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada