“Ens hem equivocat respecte a quina és la nostra
tasca en la medicina. Creiem que la nostra missió consisteix en garantir la
salut i la supervivència. Però en realitat, és molt més que això. Consisteix en
fer possible el benestar. I el benestar té molt a veure amb les raons per les
quals una persona desitja viure.” Atul Gawande “Ser mortal”
L’any 1908, un
filòsof de la Universitat de Harvard,
Josiah Royce, va escriure un llibre
titulat “The Philosophy of Loyalty”. Royce argumentava que els éssers humans
necessiten lleialtat. L’única forma de
que la mort tingui significat és veure’ns a nosaltres mateixos com a part d’alguna
cosa més gran: una família, una comunitat, una societat. En cas contrari, la
mort no és més que un horror. La lleialtat, diu Royce, “ens resol la paradoxa
de la nostra existència corrent, al mostrar-nos, fora de nosaltres, una causa
més gran a la que servir i, dins de nosaltres mateixos, la voluntat que es
deleix per tal de fer aquest servei, una voluntat que no es veu coartada sinó
enriquida i plasmada en aquest servei”. Avui, per tal de referir-nos a
aquest fenomen, parlaríem de transcendència.
Atul Gawande,
en el seu llibre “Ser mortal”,
explica que, a mesura que sentim que el nostre temps en aquest món es va
esgotant, tots cerquem consol en els plaers senzills –els vincles
significatius, les rutines quotidianes, la calor del sol, el plaer de l’aire
que corre. Ens interessen menys les recompenses relacionades amb el tenir i ens
dediquem més a tot el que té a veure en simplement ser. Tanmateix, seguim preocupats pel nostre llegat. I
seguim tenint la necessitat d’identificar algun propòsit fora de nosaltres
mateixos, alguna cosa que ens faci sentir que la nostra vida té significat i
val la pena.
Aquest autor es
preocupa pel fet que, en moltes ocasions, quan hem de decidir que hem de fer en
el tram final de la nostra vida, aquestes necessitats no es tenen en compte. En
aquest sentit, el filòsof Ronald Dworkin, parlava d’una jerarquia
de necessitats quan ens trobem en aquesta situació. Les persones volem que se’ns respecti la nostra autonomia inclús quan
la malaltia canvia la nostra essència i el que significa autonomia. Dworkin
diferencia entre “interessos crucials”
(metes personals i desitjos que fan sentir a la persona que la seva vida té
sentit) i “interessos d’experiència” (fruir
escoltant música o de menjar un gelat de xocolata, per exemple). Els primers, els interessos crucials, els que donen sentit a la nostra
vida, haurien de tenir prioritat quan s’han de prendre decisions sobre la
manera de viure el tram final, ja que, segons Dworkin, aquests interessos estan
al darrera del que considerem la nostra autèntica identitat.
Gawande, per la seva
banda, es mostra molt preocupat per aquestes qüestions. Escriu: “Des de fa més de mig segle venim tractant els
patiments de la malaltia, l’envelliment i la mortalitat com a qüestions
mèdiques. Ha sigut un experiment d’enginyeria social, que ha consistit en posar
la nostra vida en mans de persones a les que valorem més per la seva destresa
tècnica que per la seva comprensió de les necessitats humanes.
Aquest experiment no ha funcionat. Si la seguretat i
la protecció fossin l’únic que importa en aquesta vida, tal vegada pensaríem de
manera diferent. Però donat que aspirem a una vida que tingui valor i sentit, i
al mateix temps se’ns neguen sistemàticament les condicions que tal vegada ho
farien possible, no hi ha altra manera de qualificar el que ha fet la societat
moderna”.
La lluita de ser mortal, diu Gawande, és la lluita
per tal de mantenir la integritat de la nostra existència, de manera que, a
pesar de la malaltia, no deixem de ser qui som i qui volem ser.
La por a la malaltia i a la vellesa no és únicament la por a les pèrdues que no
tenim més remei que suportar, sinó que també comporta el pànic a sentir-se aïllats,
perduts en una vida que ja no té sentit. És la por al que la meva mare descriu
com “la degradació”.
Les persones, al
final, el que volem, el que necessitem per damunt de tot, és que ens permetin,
dins del que sigui possible, seguir escrivint la història de la nostra vida en
aquest món, cosa que suposa poder seguir prenent les nostres pròpies decisions
i mantenir els contactes amb els demés d’acord amb les pròpies prioritats.
Tots som
persones: nens, adolescents, adults, malalts, vells. Tots necessitem, per damunt de tot, mantenir la nostra dignitat,
independentment de quines siguin les circumstàncies que ens hagi tocat viure.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada