Passa al contingut principal

Les raons per les quals una persona desitja viure



“Ens hem equivocat respecte a quina és la nostra tasca en la medicina. Creiem que la nostra missió consisteix en garantir la salut i la supervivència. Però en realitat, és molt més que això. Consisteix en fer possible el benestar. I el benestar té molt a veure amb les raons per les quals una persona desitja viure.” Atul Gawande “Ser mortal”


L’any 1908, un filòsof de la Universitat de Harvard, Josiah Royce, va escriure un llibre titulat “The Philosophy of Loyalty”. Royce argumentava que els éssers humans necessiten lleialtat. L’única forma de que la mort tingui significat és veure’ns a nosaltres mateixos com a part d’alguna cosa més gran: una família, una comunitat, una societat. En cas contrari, la mort no és més que un horror. La lleialtat, diu Royce, “ens resol la paradoxa de la nostra existència corrent, al mostrar-nos, fora de nosaltres, una causa més gran a la que servir i, dins de nosaltres mateixos, la voluntat que es deleix per tal de fer aquest servei, una voluntat que no es veu coartada sinó enriquida i plasmada en aquest servei”. Avui, per tal de referir-nos a aquest fenomen, parlaríem de transcendència.

Atul Gawande, en el seu llibre “Ser mortal”, explica que, a mesura que sentim que el nostre temps en aquest món es va esgotant, tots cerquem consol en els plaers senzills –els vincles significatius, les rutines quotidianes, la calor del sol, el plaer de l’aire que corre. Ens interessen menys les recompenses relacionades amb el tenir i ens dediquem més a tot el que té a veure en simplement ser. Tanmateix, seguim preocupats pel nostre llegat. I seguim tenint la necessitat d’identificar algun propòsit fora de nosaltres mateixos, alguna cosa que ens faci sentir que la nostra vida té significat i val la pena.

Aquest autor es preocupa pel fet que, en moltes ocasions, quan hem de decidir que hem de fer en el tram final de la nostra vida, aquestes necessitats no es tenen en compte. En aquest sentit, el filòsof  Ronald Dworkin, parlava d’una jerarquia de necessitats quan ens trobem en aquesta situació. Les persones volem que se’ns respecti la nostra autonomia inclús quan la malaltia canvia la nostra essència i el que significa autonomia. Dworkin diferencia entre “interessos crucials” (metes personals i desitjos que fan sentir a la persona que la seva vida té sentit) i “interessos d’experiència” (fruir escoltant música o de menjar un gelat de xocolata, per exemple). Els primers, els interessos crucials, els que donen sentit a la nostra vida, haurien de tenir prioritat quan s’han de prendre decisions sobre la manera de viure el tram final, ja que, segons Dworkin, aquests interessos estan al darrera del que considerem la nostra autèntica identitat.

Gawande, per la seva banda, es mostra molt preocupat per aquestes qüestions. Escriu: “Des de fa més de mig segle venim tractant els patiments de la malaltia, l’envelliment i la mortalitat com a qüestions mèdiques. Ha sigut un experiment d’enginyeria social, que ha consistit en posar la nostra vida en mans de persones a les que valorem més per la seva destresa tècnica que per la seva comprensió de les necessitats humanes.
Aquest experiment no ha funcionat. Si la seguretat i la protecció fossin l’únic que importa en aquesta vida, tal vegada pensaríem de manera diferent. Però donat que aspirem a una vida que tingui valor i sentit, i al mateix temps se’ns neguen sistemàticament les condicions que tal vegada ho farien possible, no hi ha altra manera de qualificar el que ha fet la societat moderna”.

La lluita de ser mortal, diu Gawande, és la lluita per tal de mantenir la integritat de la nostra existència, de manera que, a pesar de la malaltia, no deixem de ser qui som i qui volem ser. La por a la malaltia i a la vellesa no és únicament la por a les pèrdues que no tenim més remei que suportar, sinó que també comporta el pànic a sentir-se aïllats, perduts en una vida que ja no té sentit. És la por al que la meva mare descriu com “la degradació”.

Les persones, al final, el que volem, el que necessitem per damunt de tot, és que ens permetin, dins del que sigui possible, seguir escrivint la història de la nostra vida en aquest món, cosa que suposa poder seguir prenent les nostres pròpies decisions i mantenir els contactes amb els demés d’acord amb les pròpies prioritats.

Tots som persones: nens, adolescents, adults, malalts, vells. Tots necessitem, per damunt de tot, mantenir la nostra dignitat, independentment de quines siguin les circumstàncies que ens hagi tocat viure.

Bona reflexió!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d