Passa al contingut principal

Qüestions sobre el significat de la vida




En el benestar emocional hi trobem les dues formes de felicitat: l’hedònica, basada en el fet d’acumular experiències positives i l’eudaimònica, basada en el sentit que donem al que fem.  Barbara Fredrickson i d’altres han demostrat la importància de la segona pel sistema immunitari (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/08/el-jove-que-apuntava-la-lluna.html): un benestar basat en el sentit fa que el sistema immunitari funcioni millor. Però, quin valor evolutiu té la importància que donem a viure una vida amb sentit? Roy F. Baumeister (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/10/les-diferencies-entre-una-vida-amb.html) explica que la ment humana està programada de manera natural per tal de posar paraules a les coses. Això, a part de permetre posar la vida en format verbal, fa que puguem compartir i discutir coses amb altres persones.

Som éssers socials. La ment humana va evolucionar per a compartir un discurs col·lectiu, una narrativa social. Necessitem donar un sentit a les coses i comencem prest en la vida, posant paraules a les petites coses que ens van passant i, gradualment, passem a intentar construir estructures més integrades fins a arribar a les visions sobre el sentit de l’existència o a les teories còsmiques.

Les qüestions sobre el significat de la vida estan propiciades no només per la curiositat o per la por. El significat, el sentit, és una eina poderosa. Per a entendre perquè és útil com a eina, hem de considerar la vida com a un procés en canvi continu. Així, un ésser vivent està en estat de flux continu, però necessita una certa estabilitat i també establir una relació harmoniosa amb el seu medi. Donar un significat als fets i a les coses ens pot ajudar a imposar una certa estabilitat al món. Reconeixent les estacions, per exemple, podem planificar els anys futurs. O reconeixent els drets de les persones, podem organitzar un sistema social que ens faci sentir més segurs.

Un del exemples que posa Baumeister de com el sentit estabilitza el nostre món és el del matrimoni. La majoria d’animals s’aparellen, fins i tot alguns ho fan per tota la vida, però només els humans es casen. Els científics que estudien les relacions emfatitzen el fet de que un compromís no és tal fins que no s’ha reconegut explícitament. A més, les relacions estan en un procés de canvi continu, inclús després de molts anys d’haver-les iniciat. Però el fet del matrimoni és constant. Estàs o no casat i això no canvia, encara que les accions i els sentiments vagin variant. El compromís explícit que suposa el matrimoni suavitza els alts i baixos i ajuda a estabilitzar la relació. Aquesta és una de les raons que expliquen perquè és més probable que una relació duri si hi ha el compromís del matrimoni pel mig. Així, el sentit, el significat del compromís és més estable que els sentiments i que les emocions i per això les persones usem el sentit com a forma d’aconseguir estabilitat.

En 1946, Viktor Frankl va publicar “L’home a la recerca del sentit”. Frankl era un supervivent de l’Holocaust i va adonar-se’n que només una cosa podia fer superar l’horror de la situació i permetre tenir possibilitats de sobreviure: el fent de sentir que alguna cosa, més gran que un mateix, tenia prou sentit com per fer que els moments terribles es superessin per tal de poder continuar amb la missió que havien d’acomplir. Baumeister s’ha dedicat a intentar entendre com les persones aconsegueixen trobar sentit a la vida i, en aquest propòsit, ha generat una llista de quatre “necessitats de significat.

Segons Baumeister, una persona troba sentit a la vida en funció de que hagi aconseguit d’alguna manera fer-se càrrec de cada una d’aquestes quatre necessitats. Les persones que no poden satisfer una o més d’aquestes necessitats és probable que no acabin de sentir que la seva vida té sentit. Canviar en una d’elles suposaria canviar la sensació de significat en la pròpia vida.

La primera necessitat és el propòsit. Segons Baumeister, Frankl tenia raó: sense propòsit la vida passa a no tenir significat. Un propòsit és un succés o estat futur que proporciona una estructura al nostre present, donant un sentit narratiu a diferents moments de la nostra vida. Els propòsits poden classificar-se en dues amples categories. La primera ens portaria a perseguir una determinada meta (guanyar una carrera, aconseguir una graduació, criar uns fills sans, per exemple) i l'altra, suposaria arribar a una condició de plenitud en una determinada àrea (felicitat, salvació espiritual, seguretat financera, saviesa, per exemple).

Les metes vitals provenen de tres fonts: una és la nostra pròpia naturalesa biològica (sobreviure i reproduir-nos). La segona font de propòsit és la cultura. La cultura ens fa creure que és el que és important i algunes marquen clarament que és el que hem de fer a cada moment de la nostra vida. La tercera font de propòsit ve de les nostres pròpies eleccions. Podríem, inclús, desafiar la nostra cultura i anar contra corrent.

La segona necessitat és el valor. Això suposa tenir una idea del que està “bé” i del que està “malament”. Les persones, per tal de trobar que la nostra vida té sentit, necessitem trobar valors que ens permetin viure vides en positiu i que ens facin sentir bé amb el que som i el que fem. Els valors, una altra vegada, poden provenir de la nostra pròpia naturalesa i de la societat en la que vivim i, també, de les eleccions que anem fent.

La tercera necessitat és l’eficàcia o competència. Necessitem sentir que podem actuar en funció dels nostres valors i que aquests es poden deduir a partir de la nostra vida i del nostre treball. Necessitem sentir que som capaços d’aconseguir els nostres objectius.

La quarta necessitat és la d’autoestima o autovaloració. Les persones amb vides amb sentit poden pensar que són bones persones i que ho són gràcies al que fan. Necessitem pensar que ens mereixem un cert grau de respecte.

Així, una vida amb sentit té quatre propietats. Té propòsits que guien les accions, formant una trajectòria coherent que unifica passat, present i futur. Té valors que ens permeten decidir què és el que està bé i què és el que estaria malament i sentir que actuem de manera adequada. Està marcada per la eficàcia i el sentit de competència, de manera que ens permet sentir que les nostres accions són una via per tal d’aconseguir les nostres metes. I, finalment, proporciona una base per tal de veure’ns des d’una perspectiva positiva, com a bones i valuoses persones.

Així, sentirem que tenim una vida significativa si podem respondre de manera adequada a les quatre qüestions de propòsit, valor, eficàcia i autovàlua. I, encara que les preguntes siguin les mateixes, cadascú ha de trobar les seves respostes.

Així, si sabem quines són les preguntes: Quines són les teves respostes?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Els 5 cercles d'intimitat o les relacions que ens van convertir en humans

“La força de les relacions es veu amb tot el seu potencial quan et trobes amb una persona amb la que tens una gran afinitat d’entrada i després segueixes potenciant-la gràcies a converses sobre llibres, sobre sèries, sobre pel·lícules, sobre històries viscudes... Els estudis demostren, inclús, que les parelles que veuen sèries junts milloren la seva comunicació i, de retruc, la relació.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/04/als-meus-5-ximpanzes.html             Un factor fonamental en el desenvolupament d’un cervell més gran en els humans va ser l’agrupament en grups socials perquè va possibilitar la caça i una recol·lecció més eficients i també va donar protecció contra els depredadors. En el món dels primats, com més gran és el neocòrtex, més gran és el grup social ; en el cas dels ximpanzés és de 55 i en els dels humans es calcula que està sobre uns 150 membres , i aquest seria el nombre màxim de persones amb les que pot manten...