Passa al contingut principal

El problema de l'exercici físic



En un article recent en el diari The New York Times (vegeu http://well.blogs.nytimes.com/2014/06/04/losing-weight-may-require-some-serious-fun/?_php=true&_type=blogs&partner=rssnyt&emc=rss&_r=0) s’expliquen tres estudis que conclouen que és molt important aconseguir veure l’activitat física com a divertida si volem aconseguir que les persones perdin pes. El problema està en la gratificació esperada: en cas de resultar entretinguda, després de l’activitat les persones no augmenten el consum calòric. En cas de viure-la com un esforç desagradable, les persones mengen més quantitat i aliments més calòrics.

Aquest és el problema de sempre sobre la motivació intrínseca i la extrínseca. Quan fem una cosa pel gust de fer-la, motivació intrínseca, gaudim de l’activitat per ella mateixa, centrant-nos en el procés i assaborint els moments. Quan fem una cosa pel resultat esperat, motivació extrínseca, passem a estar pendents de la gratificació posterior, fent l’activitat com un tràmit i deixant de fruir del procés.

En l’entrada del 13 d’abril de 2013 (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/04/normal-0-21-false-false-false-es-x-none_13.html), Gil Friedman ja ens explicava que, per tal d’aconseguir amargar-se la vida, una de les regles (la 25, concretament) era no fer exercici físic i, en cas de veure’s obligats a practicar-ne algun, s’havia de triar un que ens agradés el menys possible. Una forma d’obviar aquesta regla consistiria en preparar les condicions que envolten l’exercici, és a dir, aconseguir que es convertís en una activitat agradable. En el primer article citat, el fet de considerar la caminada un passeig i concentrar-se en la música que anaven escoltant, canviava completament la vivència.

Hem de recordar, però, que l’activitat física és beneficiosa en ella mateixa. Ho explicava Sandra Aamodt en la seva xerrada a TED (vegeu http://www.ted.com/talks/sandra_aamodt_why_dieting_doesn_t_usually_work ) i ho podíem constatar en els estudis que acompanyaven les conclusions de David Agus a “El fin de la enfermedad” (vegeu l’entrada del 22 de desembre de 2012 http://benestaremocional.blogspot.com.es/2012/12/la-importancia-de-les-rutines-i-iii.html).

El repte de totes les professions relacionades amb la salut, doncs, està en aconseguir formular preguntes i plans d’acció que puguin conduir a generar hàbits d’exercici físic. S’ha de posar èmfasi en anar provant activitats que tinguin un gran component social i que es facin en grup? S’ha d’intentar recalcar la importància de compartir passejades amb persones agradables? S’ha d’explorar la possibilitat de trobar itineraris a l’aire lliure que resultin reforçadors per si mateixos? S’ha de plantejar l’exercici com una manera de fer atenció plena i de treballar la connexió amb el propi cos? S’ha de plantejar com un camí per aconseguir estats de relaxació, lligant l’exercici amb una posterior anàlisi de les sensacions corporals que han canviat?

Suposo que la resposta dependrà de la persona. Quina creus que és la pregunta que t’ajudaria més?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Vols fer amics? Sis veritats a tenir en compte...

“La teva xarxa de suport social a la teva vida real pot ser “més important per a la teva salut física que l’exercici físic o que la lluita contra l’obesitat”, conclou [Julianne] Holt-Lunstad” “Al final, aquestes relacions són les que ens defineixen. El teu llegat és com fas sentir a les persones que tens aprop.” Anna Goldfarb “Modern Friendship. How to Nurture Our Most Valued Connections” “Un cervell que se sent sol ha de consumir molts recursos per tal de mantenir l’equilibri entre els sistemes. En poc temps, entra en dèficit pel que fa als depòsits d’energia (...). El cervell, llavors, comença a tractar al cos com si estès malalt. Si el procés dura molt, el sistema immunitari es trastoca i poden aparèixer malalties relacionades amb el metabolisme com la diabetis, els problemes cardiovasculars, la depressió i més errors en la detecció de cèl·lules tumorals”  Lisa  Feldman Barrett Les relacions són el millor que et pot passar. Les relacions són el pitjor que et pot passar. Qu...