Passa al contingut principal

Homenatge als bons mestres. I per molts anys, Atzahara!



En l’entrada dedicada al llibre de Daniel Goleman, “Focus”,  sobre la importància de l’atenció en la regulació cognitiva i emocional (vegeu l’entrada del 6 de desembre de 2013 http://benestaremocional.blogspot.com.es/2013/12/arribar-lexcellencia.html) comentàvem quins eren els ingredients d’un bon mestre o instructor. Per arribar a l’excel·lència depenem dels bons mestres. Només la seva intervenció pot convertir una activitat rutinària, o feta de qualsevol manera, en un camí de perfeccionament que ens porti a fluir.  

Goleman citava els estudis sobre expertesa i arribava a la conclusió de que hi havia una sèrie de trets que feien possible identificar quan ens trobàvem amb un bon instructor o mestre. Segons els estudis, un bon entrenador seria aquell que:
  • identifiqui clarament els objectius marcant nivells cada vegada més difícils,
  • s’adapti al nivell de cada una de les persones,
  • doni retroalimentació de forma immediata i contínua, marcant reptes graduals que permetin anar millorant i, finalment,
  • exerciti la mateixa habilitat en contextos diferents per tal de consolidar-la en qualsevol situació.  

Aquest curs escolar m’havia marcat fer dues activitats noves que em permetessin millorar la meva forma física i treballar l’autoconsciència corporal i la concentració. Vaig triar fer ioga i començar a cant. He tingut el plaer de fruir d’aquestes noves activitats i del fet que les persones que les guien acompleixen els requisits anteriors, de manera que fan possible veure com l’esforç va donant resultat de forma progressiva.

Una de les bones mestres que segueixen el model de Goleman és la professora de ioga del centre Arati, Atzahara Viñolas. L’altra és la professora de cant de Musiquarium, María Eugenia Lavochnik.

Tant el ioga com el cant són activitats complexes en les que intervenen molts elements. Són una combinació de concentració, control de la respiració, consciència corporal, control postural, flexibilitat i un bon to muscular. L’aproximació a la tècnica de cada una d’aquestes disciplines ha de ser progressiva i s’ha de dominar l’art d’anar posant objectius en funció del nivell de cada persona.

Les dues professores estan molt atentes a l’execució de la tasca, donant retroalimentació contínua sobre el procés i van canviant els exercicis per tal d’aconseguir una atenció sostinguda. El nivell d’exigència va fent-se més alt a mesura que el temps va passant.

Quan és necessari et corregeixen. Quan fa falta, t’animen. N’Atzahara adapta els exercicis al nivell de la persona, sense perdre de vista el ritme de la classe. Les correccions són contínues, però sense destorbar la concentració. Na María Eugenia et recorda les instruccions, t’ajuda, t’anima i, a vegades, espera que trobis per tu mateixa les solucions necessàries.

Els mestres són els guies que ens porten pels camins de les disciplines complexes. Els bons mestres són persones que ens conviden a començar a transitar per camins desconeguts, donant-nos la mà quan ens fa falta ajuda per a poder-hi estar. Els mestres ens van obrint els ulls, a poc a poc, ajudant-nos a ampliar els nostres repertoris.

Els mestres no sols transmeten informació, no són només una finestra al món del coneixement com una vikipèdia qualsevol. Els mestres adapten la informació i la pràctica al nivell dels que som alumnes i ens permeten esser, gràcies a la seva retroalimentació, més conscients d’on som i de com ho hem de fer per poder seguir avançant.

Gràcies María Eugenia!

Gràcies Atzahara! I per molts anys!

Gràcies a tots els bons mestres!

Comentaris

  1. Una entrada fantàstica Paula, plena d'agraïment i de coratge i que ens mostra el camí a seguir. Mai és massa tard per envestir nous reptes i, sobretot, mai és massa tard per donar les gràcies. Gràcies!!!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,