En una xerrada
sobre educació Malcolm Gladwell destacava que el més important és la
consistència. Si educar és modular “maneres de fer” (vegeu l’entrada de l’1 de
desembre de 2012),estem parlant, en el fons, de crear hàbits i per tal de fer
això necessitem ser consistents. Encara que això no és gens fàcil, ja que en
molts moments els nostres estats d’ànim no ens permeten tenir el cap prou fred
i aplicar la regla que considerem adequada. Per exemple, quan ens enfadem
correm el perill de ser exagerats en l’aplicació de conseqüències.
I, aquí, intervé
un altre element de l’educació: exercir l’autoritat. Deia Jerome Bruner, un
gran psicòleg, que la reacció d’un nen davant un càstig no té a veure
directament amb el càstig mateix, sinó que té a veure amb la interpretació que
en faci. Si el nen considera que la penalització és legítima, no hi ha cap
problema en el compliment. En cas contrari, s’entra en una escalada de
discussions que poden portar a un conflicte constant.
Així, en el tema
de l’autoritat hi entraran una sèrie d’elements. En primer lloc, la decisió d’assumir
aquesta autoritat, de saber que, per molt bé que vagin les coses, tard o d’hora,
haurem d’imposar el nostre criteri per tal de donar al nen “maneres de fer” que
li resultin operatives per sortir al món. En segon lloc, hem d’aconseguir que
el nen vegi la nostra autoritat com a legítima. I, en aquest cas, l’exercici
que fa Gladwell sobre la legitimitat del poder, en el seu llibre “David y
Goliat”, ens pot ajudar a aclarir el tema.
La legitimitat,
explica Gladwell, es basa en tres elements: la justícia, la consistència i la
participació. Així:
·
Una autoritat es
considerarà legítima si és justa, és a dir, si exerceix el seu poder de forma
equilibrada, aplicant conseqüències ajustades a les conductes, no tractant de
forma diferent a una persona o a una altra i sense abusar de la seva posició de
força.
·
Per altra banda,
aquesta autoritat ha de ser consistent, és a dir, les seves normes han de ser previsibles
i han de quedar clares les conseqüències de les accions comeses.
·
I, finalment, l’autoritat
legítima troba mecanismes per a la participació, és a dir, perquè
els altres puguin donar la seva opinió sobre els problemes i els conflictes que
van apareixent com a part de la vida.
Un dels efectes contraproduents
del poder, ve de l’aplicació de normes que no es consideren legítimes. En
aquest cas, el que es genera no és obediència a l’autoritat, sinó que es posen
les bases per a l’aparició d’una reacció negativa de mal comportament i
desobediència. Si volem acceptació de normes, el tarannà de l’autoritat és
decisiu a l’hora d’aconseguir-lo. Les persones que volen exercir el poder de
decidir sobre l’adequació de la conducta dels altres han de ser molt curosos
amb la seva pròpia conducta.
En moltes ocasions,
parlem d’autoritat només com a reacció a la desobediència: un nen es porta
malament i la persona responsable aplica un càstig sever. Però, com assenyala
Galdwell, a vegades la desobediència és una resposta natural a l’autoritat, al
fet que aquesta no està assumint la responsabilitat de marcar activitats que
mantinguin al nen ocupat en la bona direcció.
A casa meva es
conta una anècdota sobre la meva padrina materna. Ella tenia tres fills, igual
que la seva cunyada. En aquell temps solien fer-se visites als parents, amb l’oferiment
de galetes o coca. Es considerava una falta greu d’autocontrol que un nen
acceptés l’oferiment. Però la cunyada es trobava, cada vegada, amb què els seus
fills acabaven per dir que sí al dolç de torn. Un dia li va demanar a la meva
padrina a veure com aconseguia que els seus fills li fessin cas. Ella havia provat de tot: precs, amenaces,
càstigs, tocs,... Però res funcionava. La meva padrina va explicar que era molt
fàcil: abans de fer qualsevol visita que suposés un oferiment d’aquest tipus,
ella el que feia era donar-los berenar. Dir que no, després, era més fàcil. Així
de simple.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada