Passa al contingut principal

Aprendre a pensar com en Sherlock Holmes



Na Maria Konnikova és una psicòloga que es dedica a la divulgació científica i al periodisme (vegeu la seva pàgina web www.mariakonnikova.com ) i va fer la seva tesi doctoral amb Steven Pinker (vegeu l’entrada benestaremocional.blogspot.com.es/2013/02/les-cinc-vies-cap-la-violencia.html).També és una gran afeccionada a les novel·les de Sherlock Holmes. El seu darrer llibre, “¿Cómo pensar como Sherlock Holmes?”, reuneix aquestes dues facetes i intenta, a través de tota una sèrie d’informació molt ben documentada i dels exemples extrets de les històries del detectiu, ensenyar a pensar com ell.

Les deduccions de Holmes provenen de l’aplicació d’un sistema que s’apropa molt a la metodologia científica:  es tracta d’entendre quin és el problema i plantejar-lo, observar atentament, formular hipòtesis (imaginar conseqüències), comprovar si són correctes i fer deduccions. En cas de que no s’hagi arribat a una solució adequada, hauríem de repetir el procés.

Els obstacles que ens trobem quan volem convertir-nos en detectius o pensadors experts provenen de la nostra pròpia naturalesa. No estem preparats per a funcionar així contínuament. Fer tal cosa, seria el resultat d’un entrenament constant. El problema és que la ment humana actua en funció de dos sistemes de resposta. El primer és ràpid, intuïtiu, reactiu i “calent”; una espècie de vigilància mental que es troba en un estat continu de “lluita/fugida”. No exigeix esforç ni pensament conscient i actua com a pilot automàtic, de manera que està programat per tal de defugir el patiment i cercar el plaer (vegeu, per exemple, l'entrada del 16 de novemdre de 2013 benestaremocional.blogspot.com.es/2013/11/el-sistema-dexploracio-o-de-plaer.html ). 

L’altra sistema és més lent, més deliberatiu, més rigorós i més lògic i “fred”, però resulta molt més costós des del punt de vista cognitiu. No sol entrar en acció a no ser que es consideri necessari. De fet, només usem aquest segon sistema, més fred i serè, quan alguna cosa capta intensament la nostra atenció i ens obliga a aturar-nos. En general, estem sota el domini del primer sistema i, aquest, té la tendència a acceptar tot el que se li presenta. Així, la informació que ens arriba, normalment la considerem com a vertadera sense cap esforç. Si l’hem de considerar falsa, hem de passar a un processament deliberatiu que exigeix temps, vigilància i energia. Així, com més complex sigui un concepte o una idea, o com menys evident sigui la seva certesa o falsedat, més esforç ens farà falta i més temps haurem de mantenir-nos en el segon sistema, el “fred”.

El problema és que si estem molt ocupats, estressats, distrets o esgotats per alguna raó, el sistema automàtic queda més fixat; quan la ment es veu en la necessitat d’afrontar moltes exigències al mateix temps no pot amb tot i el procés de verificació, que depèn del segon sistema lent i “fred”, és d’una de les primeres operacions de les quals prescindeix. Alerta , doncs, a l'hora de prendre decisions si estem estressats...

Konnikova explica que si parlem d’un elefant rosa, la nostra ment primer imaginarà tal cosa i només després analitzarà la seva falsedat. El truc que utilitza Sherlock Holmes, per tal de no caure en l’automatisme del primer sistema, consisteix en tractar cada pensament, cada experiència i cada percepció de la mateixa manera que tractaria un elefant rosa: amb una bona dosi d’escepticisme i no amb la credulitat natural de la nostra ment.

La proposta és no suposar que les coses són tal com pensem que són. Es tracta d’arribar a pensar que tot pot arribar a ser tan absurd com el citat elefant rosa. Això implicaria activar el segon sistema de resposta, cosa que només és possible amb un gran entrenament i amb el que Konnikova defineix com les dues “m”: motivació (en el sentit de voluntat i dedicació) i mindfulness (en el sentit de presència i atenció centrada en l’ara i aquí).

Volem deixar enrere la nostra tendència a donar les coses per certes? Volem millorar a l'hora de prendre decisions? Seguirem la pista del detectiu i de les estratègies que ens proposa Konnikova.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d