Agnès, protagonista de la novel·la “La dona veloç” escrita per n’Imma Monsó,
és una
psiquiatra que, a part de viure tota una sèrie de relacions complicades,
viu en
contra del temps, intentant guanyar temps, esgarrapar uns segons per tal
de no
perdre’ls i sentir l’angoixa d’haver-los malgastat. És una dona veloç,
sempre
pensant en la propera activitat, sempre fent una sèrie de coses de
manera simultània, exultant quan arriba a la multitasca més exagerada.
Agnès és la
nostra antiheroïna, una persona que mai està present, que no pot obrir-se a l’experiència
i acceptar el que va passant. Una persona en moviment constant, no es sap massa bé cap a
on. Una persona que mesura totes les experiències en funció del temps que
consumeixen i que no pot permetre’s perdre el temps ni tan sols en les
relacions.
Aquesta falta d’atenció,
d’obertura, la porta a viure en el seu món, amb teories que es confirmen a
elles mateixes sense l’oportunitat de que la realitat les falsegi. Als seus
quaranta llargs, se n’adona de la seva manca de criteri pel que fa als seus
judicis sobre la seva pròpia família. Agnès té una sèrie de creences sobre els
seus pares, el seu germà i, inclús, sobre el seu amant que es demostren,
després de que deixi de banda el control del temps per tal de tenir una
conversa autèntica amb una figura important del seu passat, del tot falses.
No era la mare
tal com ella pensava? No estava el pare en un estat de permanent malestar per
la seva falta de capacitat d’estimar? Era el seu germà el que ella realment
recorda? Quan Agnès deixa entrar la realitat a la seva vida, se n’adona que no
poder viure el moment genera una ficció que no ens deixa connectar amb els
demés i tampoc permet obrir-nos a les coses tal i com són.
Els humans som
generadors de ficcions. Ens contem històries a nosaltres mateixos sobre els
nostres orígens, els nostres fantasmes, les nostres pors. I, a vegades,
aquestes històries amb una gran coherència interna, no ens deixen formar part i
fruir de la nostra pròpia realitat. Aquestes històries, lluny de fer fàcil la
connexió amb els demés, ens aïllen dels altres, no permeten la fluïdesa de
sentir el que senten i de sentir que ens senten. Tot passa a estar filtrat pels
esquemes que hem anat generant durant els anys.
L’Agnès
representa el contrari de viure amb una actitud oberta, amb presència. No és
conscient de les seves maniobres defensives, de la seva pròpia solitud, del
domini que exerceix sobre ella el relat que ha anat construint. Només rompen
aquest tancament les setmanes que passa amb la seva neboda i la conversa amb l’amic
de la família. I, gràcies a ells dos, descobreix la compassió i la connexió
autèntica.
Estar oberts a
la realitat, ésser conscients de les nostres pròpies cabòries ens permetrà
viure d’acord amb els valors que considerem importants per tal d’articular la
nostra vida. Una vida que passa aviat. Una vida que no podrem viure sense estar
presents. Una vida que volem amb sentit, entrega i passió.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada