Alison Gopnik és
una psicòloga especialitzada en infància i adolescència. En un article sobre el
cervell dels adolescents, “What's Wrong With the Teenage Mind”, presenta una de
les teories que poden ajudar a entendre què és el que passa en el funcionament
cerebral en aquesta etapa i com podem actuar per tal de millorar-lo. Perquè, què és
el que passa amb els adolescents? Per què prenen les decisions que prenen a
pesar de tenir més informació que mai? Per què grans estudiants es converteixen
en persones que no poden mantenir la feina prou temps? Per què de cada vegada
tenim la sensació de que l’adolescència comença més d’hora i acaba més tard?
La pubertat
comença cada vegada més prest, segurament pel fet de disposar d’una millor alimentació combinada amb un
sedentarisme generalitzat. Això ens ajudaria a entendre que els nens i nenes de
sisè de primària semblin adolescents de ple dret. Però per què l'adolescència dura tant? Per
què els joves de més de vint anys actuen moltes vegades com a adolescents,
sense acabar de ser autònoms?
La resposta
segurament té a veure amb els sistemes cerebrals i el seu ritme maduratiu.
Gopnik explica que per entendre la conducta hem de basar-nos en l’actuació de
dos sistemes neuropsicològics. El primer té a veure amb la motivació i les
emocions i està molt lligat als canvis
químics i biològics de la pubertat i implica aquelles àrees del cervell que
responen a les recompenses. El resultat d’aquests canvis és una gran
sensibilitat a tot el que pugui activar el sistema, és a dir, tot el que es
considera gratificant per part d’un adolescent: els jocs, el sexe, la superació
dels perills,... I, per damunt de qualsevol cosa, el reconeixement i el
respecte dels companys. Els adolescents entren en el que s’anomenen conductes
de risc amb més facilitat si això les suposa augmentar el seu prestigi davant
els altres.
El segon sistema
cerebral té a veure amb el control i el que fa és canalitzar i frenar tot
aquest augment d’activitat. La seu d’aquest sistema la trobem en el còrtex
prefrontal, que té un paper inhibitori sobre les àrees del primer sistema.
Aquest és el sistema que atura els impulsos i guia la presa de decisions,
intentant que funcionem pensant en les coses que ens convenen a llarg termini,
encara que això suposi renunciar a la gratificació del moment.
Aquest sistema
de control depèn molt de l’aprenentatge, de la seva activació gràcies a
activitats que potenciïn la seva funció. La seva efectivitat va creixent durant
la infantesa i es continua desenvolupant durant l’adolescència i la maduresa.
El procés de prendre decisions millora a mesura que anem decidint coses, encara
que ens equivoquem i haguem de rectificar. Planificar i afrontar adequadament
els problemes és el resultat de l’experiència obtinguda planificant i afrontant,
una vegada i una altra.
En l’època dels
nostres padrins, per exemple, les oportunitats per anar practicant la presa de
decisions en situacions reals i, per tant, d’anar potenciant l’activitat del
sistema de control eren nombroses. El resultat era que ambdós sistemes, el
motivacional i el de control, s’anaven sincronitzant progressivament. La
transició entre el món infantil i el món dels adults era més suau, permetent
una entrada progressiva, com a aprenents.
Avui en dia, en
general, els nens no tenen l’oportunitat de fer res que no sigui anar a l’escola
o fer activitats estraescolars programades. Gopnik arriba a la conclusió de que
l’experiència d’aconseguir una meta real en temps real en el món real arriba de
cada vegada més tard. Els nens i els adolescents rarament cuinen o tenen cura d’altres
persones o contribueixen a l’organització i a la intendència familiar. I són
aquests tipus de tasques les que fan que el sistema de control maduri.
Així, amb un
sistema de motivació activat per recompenses que s’activa més aviat, per una
banda, i amb un sistema de control poc entrenat, per l’altra, els nostres
adolescents són màquines de supervivència amb uns potents acceleradors i amb
uns frens poc eficients.
Els nostres
adolescents saben més coses que mai, però de cada vegada les costa més passar
pel procés de convertir-se en experts en tasques relacionades amb feines reals.
I aquestes tasques són les que hauran de fer si volen sobreviure amb èxit en el
món. Tasques que els nostres padrins començaven a fer, amb proves i errors,
quan tenien set anys, no vint-i-set.
Així, els
nostres adolescents il·lustren dos fets molt importants sobre la relació entre
la ment i el cervell. El primer té a veure amb el fet que l’experiència
modifica el cervell. És tant cert que la nostra experiència en el control dels
nostres impulsos fa que el nostre còrtex prefrontal es desenvolupi com que el
desenvolupament prefrontal fa que controlem millor els nostres impulsos. El segon fet és
que el desenvolupament juga un paper crucial en la naturalesa humana. Els gens
s’activen o es deixen d’activar en conjunció amb l’experiència. Canvis en el
moment que iniciem determinades habilitats poden generar un funcionament mental
diferent en diferents generacions.
Si seguim el
raonament de Gopnik haurem de concloure que el problema amb l’adolescència no
és un problema de cablejat cerebral, sinó un problema de tenir les experiències
adequades per tal de permetre que el sistema de control s’exerciti i assumeixi
la seva funció. Els adolescents haurien de tenir l’oportunitat de practicar
habilitats i d’anar assumint responsabilitats en les àrees que les resultaran
importants per tal de poder tenir una vida autònoma i productiva. L’ideal és
aconseguir afrontar reptes reals amb un cert grau de protecció i supervisió.
Gopnik proposa, per exemple, augmentar la participació en activitats comunitàries
i voluntariat o en feines de temporada.
En el nostre
passat més recent era cert el proverbi que per tal d’educar un nen feia falta
tota una tribu. El nen havia d’anar assumint, amb l’ajuda dels integrants de
tot el grup, tasques de cada vegada més complexes en el que anomenaríem la
intendència que fa possible sobreviure i progressar. Avui no esperem que els
nens aportin res en les nostres possibilitats de millorar com a grup. I el
paper de la tribu, com a tal, s’ha diluït, amb l’excepció dels adults que tenen
una funció concreta en les àrees escolars o extraescolars.
Gopnik posa
sobre la taula la necessitat de reflexionar sobre el nostre paper com a
societat en el desenvolupament dels nostres adolescents. Només un cervell en
equilibri, entre la motivació i el control, pot permetre una vida amb sentit,
entrega i passió.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada