Passa al contingut principal

Què es necessita per viure una bona vida?




Robert Sidelsky i Edward Sidelsky han escrit el llibre “¿Cuánto es suficiente? Qué se necesita para una buena vida” Un d’ells és economista mentre que l’altra és filòsof i entre els dos intenten resoldre el dilema de com, a pesar de tenir una renta per càpita més alta que fa 30 anys, no hem aconseguit més felicitat. Les societats occidentals han posat en el centre dels seus objectius el creixement econòmic i, amb l’excusa d’aconseguir-lo, han desregulat els mercats. El problema ha vingut quan ens hem trobat que la cobdícia i l’avarícia sense fre d’uns quants han fet que la desigualtat sigui més gran que mai en les nacions desenvolupades.


Després d’explicar com s’ha produït aquest procés, els autors ens proposen centrar-nos en les coses que poden fer que realment arribem a tenir una bona vida. En primer lloc, hem de començar a considerar com viure la nostra vida com un objectiu. En segon lloc, i després de revisar diferents sistemes, conclouen que ens hem de centrar en set béns bàsics


  • la salut, que implica vitalitat i energia i és sobre l’únic aspecte sobre el que els estats liberals adopten una postura definida,

  • la seguretat, que es pot veure pertorbada per guerres, crims, problemes socials o econòmics; aquests darrers anys, per exemple, s’ha primat el rendiment econòmic per sobre de la seguretat en l’ocupació,

  • el respecte, que no implica simpatia o admiració, sinó que pressuposa la dignitat com a persona i l’aplicació dels drets humans fonamentals,

  • l’autonomia o personalitat, és a dir, la capacitat per a formular i dur a terme un pla de vida que reflecteixi el gust, el temperament i el concepte del que és bo per a cada un de nosaltres,

  • l’harmonia amb la natura, que suposaria acceptar la necessitat d’entrar en contacte amb la natura per tal de, com a mínim, contrarestar els efectes adversos de la superpoblació urbana sobre la conducta i l’estat d’ànim,

  • l’amistat, que inclou totes les relacions d’afecte sòlid, és a dir, a familiars i amics i, finalment,

  • l’oci, és a dir, el fet de gaudir del temps lliure necessari per tal de fer coses que suposin una actitud activa i la posada en marxa d’habilitats pròpies i que, en definitiva, es fan pel simple plaer de fer-les.

Necessitem aquests béns per tal de viure una bona vida. I això es veu confirmat des d’un altre àmbit: el dels cuidats pal·liatius. El diumenge 10 de febrer sortia una ressenya sobre un llibre de Bronnie Ware al diari Ara, que parlava dels cinc penediments més freqüents quan les persones estem a punt de morir:




  1. “Tant de bo hagués tingut el coratge de viure la meva pròpia vida i no la que esperaven els altres”. És el penediment més freqüent, segons explica Ware. Quan s'acosta la mort, la gent s'adona que no ha complert els seus somnis i ha d'assumir que ha estat per decisions que ells mateixos han pres o han deixat de prendre. És a dir, seguint la terminologia dels Sidelsky, no han fruit del bé de l’autonomia o personalitat i, per tant, no han aconseguit adoptar el seu propi pla de vida, quedant comdemnats a viure la vida dels altres.
  2. “M'agradaria no haver treballat tant”. Les persones lamenten no haver estat prou pels seus fills quan eren petits. No han tingut èxit en fruir de la seguretat, perseguint una estabilitat econòmica que no arribava mai. Ni de l’amistat, en el sentit de dedicar temps a les relacions familiars i íntimes. 
  3. “M'agradaria haver tingut la valentia d'expressar els meus sentiments”. Molta gent reprimeix els seus sentiments per evitar conflictes i arriba a la mort amb la sensació d'haver tingut una vida mediocre i amb sentiments d'amargor. En aquest cas, ens tornem a trobar amb una mancança dels béns de l’autonomia o personalitat i de l’amistat, per falta de temps, planificació i dedicació. 
  4. “M'agradaria haver mantingut més el contacte amb els meus amics”. Els pacients que morien descobrien que havien deixat perdre amistats molt valuoses atrapats pel ritme del dia a dia. Una altra vegada, una falta de dedicació al bé de l’amistat. 
  5. “M'agradaria haver-me permès ser més feliç”. Aquesta sensació és "sorprenentment comuna" entre els moribunds, segons Bronnie Ware, que assegura que la gent entén, quan ja és massa tard, que el benestar és una elecció, i que ells mateixos se l'han limitat. Aquest aspecte podria incloure tots els béns dels que parlen els Sidelsky (salut, seguretat, amistat, respecte, harmonia amb la natura, autonomia i oci) i que fan possible el que ells anomenen una bona vida.


Quina és la conclusió? Necessitem plantejar-nos en quin punt estem de la bona vida? Hem de reconsiderar les nostres prioritats? Estem enfocats a aconseguir aquests béns que fan que al final de la vida estem satisfets amb el que hem viscut?


El benestar emocional no és el que anomenem felicitat. El benestar emocional és el resultat de la constatació de viure una vida digna de ser viscuda, una vida amb sentit, entrega i passió. Els autors d’aquests llibres ens apropen a trobar el camí.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Els 5 cercles d'intimitat o les relacions que ens van convertir en humans

“La força de les relacions es veu amb tot el seu potencial quan et trobes amb una persona amb la que tens una gran afinitat d’entrada i després segueixes potenciant-la gràcies a converses sobre llibres, sobre sèries, sobre pel·lícules, sobre històries viscudes... Els estudis demostren, inclús, que les parelles que veuen sèries junts milloren la seva comunicació i, de retruc, la relació.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/04/als-meus-5-ximpanzes.html             Un factor fonamental en el desenvolupament d’un cervell més gran en els humans va ser l’agrupament en grups socials perquè va possibilitar la caça i una recol·lecció més eficients i també va donar protecció contra els depredadors. En el món dels primats, com més gran és el neocòrtex, més gran és el grup social ; en el cas dels ximpanzés és de 55 i en els dels humans es calcula que està sobre uns 150 membres , i aquest seria el nombre màxim de persones amb les que pot manten...