L’altra dia,
escoltant la ràdio, vaig sentir dir a una tertuliana que el món aniria
millorant gràcies al “cicle expansiu de l’empatia”. Acabava de llegir el llibre
de Pinker, “Los ángeles que llevamos dentro” i havia arribat a la conclusió que
en la seva argumentació es demostrava que l’empatia com a tal, a pesar de la
seva bona premsa, no aconseguia explicar la disminució dels índexs actuals de
violència. De fet, durant la nostra història, amb els mateixos cablejats
cerebrals per a sentir empatia, torturàvem i cremàvem “bruixes”, comerciàvem
amb esclaus i apallissàvem nens.
L’empatia ens
permet adoptar perspectives, tenir teories de la ment sobre els altres, sobre
el que pensen, sobre el que senten. No suposa necessàriament preocupació
solidària, ja que aquesta es pot activar o desactivar i, inclús, convertir-se
en contraempatia, és a dir, sentir-se bé davant el malestar dels altres. Segons
la relació que tinguem amb l’altra persona, la nostra reacció davant el seu
dolor pot ser empàtica, neutra o contraempàtica.
No existeix un
centre empàtic cerebral, sinó patrons d’activació i modulació que depenen de la
interpretació de la situació de l’altra persona i del tipus de relació que
tenim amb ella. Hi intervenen circuits de la unió temporoparietal i del lòbul
temporal superior avaluant l’estat físic i mental de l’altra persona. El còrtex
prefrontal i el pol frontal calculen els detalls de la situació i els objectius
que s’han d’aconseguir. Les corteses orbital i ventromedial integren els resultats
dels diferents càlculs. L’amígdala i el pol temporal regulen respostes a estímuls
aterradors i angoixants. L’ínsula registra el fàstic, la còlera i el dolor. I
la cortesa cingulada gestiona l’activació i desactivació de determinats
circuits a l’hora de regular respostes incompatibles o de respondre al dolor
físic o emocional. I, enmig de tots aquests elements, hi trobem una hormona:
l’oxitocina.
L’oxitocina és una
petita hormona produïda per l’hipotàlem que actua en els sistemes emocionals
dels cervell i que, una vegada alliberada al torrent sanguini, pot actuar sobre
la resta del cos. La seva funció evolutiva original era activar els components
de la maternitat. Es pensa que a partir d’aquesta funció va passar a altres
formes de solidaritat humana i que la xarxa de l’oxitocina és un desencadenant
vital en la resposta solidària als desitjos i creences d’altres persones.
Tanmateix, els
desencadenants de les respostes de tendresa poden ser aspectes com l’atractiu
dels indicadors d’infantesa que poden fer que els nens i nenes menys atractius
rebin més càstigs per part dels pares i dels mestres i que siguin més
susceptibles de ser víctimes d’abusos. També és més fàcil ser solidaris amb
aquells que considerem que tenim certa similitud i valors compartits.
Els estudis
indiquen que, en la resposta de solidaritat, també hi intervenen els circuits
de culpa, de forma que ajudem als altres per tal de mitigar la nostra pròpia
angoixa davant el seu patiment. Tanmateix, una vegada que s’activa la
solidaritat amb una víctima, intentem reduir el seu patiment independentment
que s’alleugi o no el nostre.
Per tal de generar
cercles de solidaritat, haurem de generar relacions comunitàries que, per la
seva banda, també van acompanyades de culpa i perdó. La millor forma de construir
un sentiment de comunitat és induir a les persones a col·laborar per tal de
tirar endavant un projecte amb una finalitat superior.
Un dels
desencadenants exògens més potents de solidaritat ens ve donat pel consum
d’obres de ficció, biografies, autobiografies i reportatges. De fet, els
lectors de ficció puntuen més alt en les proves d’empatia i perspicàcia social.
Així, sembla que les reformes humanitàries que s’han anat imposant aquests
darrers segles es poden deure, en part, a una major sensibilitat cap a les
experiències dels éssers vius i a un desig genuí d’alleujar el seu patiment.
Tanmateix, igual
que en el cas de l’atractiu, l’empatia pot portar a ajudar a persones
individuals amb les que ens solidaritzem en detriment d’altres amb les que no “connectem”,
anant en contra del principi fonamental de la justícia. Així, les societats
poden patir grans problemes quan els seus líders polítics i els seus
funcionaris dels governs actuen moguts per l’empatia repartint graciosament
beneficis entre els seus parents i amics, en lloc de gestionar els recursos de
forma responsable (Resulta familiar??? Recorda els casos de corrupció???).
El que realment ens ha dut
fins a allà on som, al període més pacífic i menys violent de la nostra història, no és l’empatia, sinó el que anomena cercle expansiu dels
“drets”: un compromís en el sentit de protegir als altres éssers vius dels mals
i de l’explotació, amb independència de lo propers que els sentim o de les
seves diferències amb nosaltres. Necessitem la presència de l’argumentació
moral abstracta per tal de superar les restriccions de l’empatia. Els objectius
que hem de tenir com a societat han de ser polítiques i normes que facin que
se’ns consideri persones dignes, independentment dels nostres lligams amb els
altres. Només així aconseguirem viure en una societat sana i en la que sigui possible el benestar emocional dels seus membres.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada