Passa al contingut principal

Els perills de l'avorriment. La importància de l'atenció plena



Els sentiments d’avorriment estan relacionats amb problemes tan diversos com l’abús de drogues i l’alcoholisme, l’addicció al joc, el menjar de forma compulsiva, els estats depressius i, a més, poden portar a cometre errors greus en la feina. Per no parlar del malestar que ocasiona en l’educació, present en el fracàs escolar, o en les situacions quotidianes en les que els nens hi estan implicats, com quan es queixen de no saber què han de fer. Es tracta d’un procés en el que es donen emocions negatives i que, per la seva banda, causa problemes de rendiment i sensacions de que el present és desagradable i el temps no passa mai.

Sobre aquest tema el 2 de desembre es va publicar un article al The Boston Globe que fa referència, per la seva banda, a una revisió del psicòleg John Eastwood a la revista Perspectives on Psychological Science. En aquest treball, l’autor i diversos col·laboradors proposen un marc conceptual diferent per tal de poder abordar el tema: l’avorriment suposa l’existència d’un problema amb la gestió de l’atenció. A partir de les dades que analitzen proposen una definició de l’avorriment: un estat aversiu en el que ens volem implicar en una activitat satisfactòria però, al mateix temps, ens sentim incapaços de fer-ho. A més, en el cas de l’avorriment en contraposició a la frustració, considerem que la causa d’aquest estat és externa: un excés o una falta d’estimulació.

L’atenció, la capacitat de focalitzar en una determinada activitat, és un procés cognitiu que fa possible interconnectar el món exterior amb els nostres pensaments i sentiments. Quan aquesta falla i no podem centrar la nostra atenció en una tasca, comencem a experimentar avorriment. A més, perdem la sensació de control, sentim malestar, el temps passa lentament,...

L’avorriment, pel fet de tenir un lligam directe amb el control atencional, pot alleujar-se si ens en responsabilitzem. Inclús, simplement prenent nota de en quines situacions ens passa, podem generar unes altres condicions ja que posem en consideració la nostra gestió de l’atenció. Per exemple, les rutines de feina poden fer que no perdem el temps en imaginar altres tasques i ens concentrem en el que hem de fer. O, per altra banda, els estudis mostren clarament que si ens concentrem en imatges i idees relacionades amb la tasca, l’atenció millora i l’avorriment desapareix. I que, com més estímuls distractors té un ambient de feina, més ens costarà mantenir-nos lluny de les sensacions d’avorriment.

L’avorriment és un estat negatiu que, segons explica Eastwood, està caracteritzat per sentiments de malestar, tristesa, buidor, ansietat i, fins i tot, ràbia. Els autors de l’article proposen que aquests estats emocionals desagradables poden relacionar-se directament amb la capacitat de controlar el circuit atencional. De fet, els estudis mostren que quan podem enfocar el que considerem important es dóna un estat fluid de processament de la informació, reduint les interferències i facilitant la realització de tasques, un procés que va passant des d’una bona percepció dels estímuls a la selecció de les respostes que hem de fer i executar-les.

Aquesta última descripció és la dels estats de flux, en els que ens trobem completament absorbits per la tasca i experimentem benestar i fruïm de la pròpia tasca, no del seu resultat. Aquesta fluïdesa genera sentiments positius de competència, de capacitat i una sensació de connexió i implicació.

Així, ens trobem una altra vegada amb l’afirmació que ja veiem en el llibre de David Brooks (vegeu l’entrada del 7 d’octubre del 2012) : la persona que controla la seva atenció, controla el seu benestar. De fet, Eastwood i els seus col·laboradors mantenen que no saber el que volem fer o no voler fer el que hem de fer es dóna a causa de la repetició de situacions en les que ens hem trobat amb dificultats per a concentrar-nos. Així, l’habilitat d’exercir amb èxit el control de l’atenció proporciona les bases per tal de sentir-nos capaços i competents.

Cultivar la capacitat de controlar la nostra atenció és, doncs, el camí cap al benestar i ens allunya d’estats negatius com la depressió o l’avorriment. I, com hem pogut veure en diverses entrades (vegeu, per exemple, la del 16 de juny de 2012 o la del 18 de març de 2012), l’atenció plena i els exercicis relacionats poden ser un dels camins per tal d'aconseguir-ho.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d