Passa al contingut principal

La importància de les rutines



L’any 2001 Salvador Cardús publicava “El desconcert en l’educació” i em crida l’atenció l’actualitat del seu plantejament. Ho relaciono amb el llibre de David BrooksEl mundo social”, ja que planteja la importància dels models culturals i de socialització en la capacitat dels joves per sortir-se’n en aquest món tan complex (vegeu l’entrada del 7 d’octubre). Cardús parla de “maneres de fer”, procediments d’afrontament que defineixen els estils de vida i sistemes pràctics de resolució de problemes, és a dir, maneres automatitzades de resoldre els reptes que ens presenta la vida.

Davant cada una de les situacions quotidianes, els adults transmetem aquestes maneres de fer, a vegades de forma explícita, explicant la norma i fent-la complir, i altres de forma implícita, deixant que es facin unes coses o demanant que se’n facin unes altres. Deia Malcom Gladwell, en una conferència en la que feia balanç dels sistemes eficaços per tal d’educar, que el secret està en la consistència, en aplicar les normes de forma sistemàtica. Diu Cardús, en el seu llibre, que, en el cas contrari, les maneres de fer confuses deixen als fills sense criteri i indefensos davant les influències exteriors, per exemple davant els models de conducta dels personatges de sèries i programes dels mitjans de comunicació.

L’educació demana, doncs, la dedicació de temps i afecte a l’aplicació de normes. Això no es pot fer prioritzant l’evitació dels conflictes, ja que suposaria, de fet, deixar d’educar en la direcció que considerem adequada (vegeu l’entrada del 18 de novembre). I, a partir d’això, generaríem un dèficit en les habilitats dels nostres fills. Vèiem en el llibre de Brooks que les nostres capacitats d’afrontament de problemes es van automatitzant a partir de la pràctica diària. Es tracta de capacitats de processament inconscient que hem anat integrant a mesura que hem passat, una vegada i una altra, per diferents situacions. S’han convertit en hàbits o rutines.

Així, diu Cardús, l’element principal de tota educació és l’establiment de rutines. Rutines d’estudi, rutines sobre les formes en les relacions personals, rutines d’higiene i de salut, rutines de responsabilitat en les tasques domèstiques, rutines en les menjades, rutines en l’horari de llevar-se i anar a dormir, etc.

Els obstacles que identifica en el camí de convertir-se en adults responsables són: la sobreprotecció, la sobreestimulació, la banalització de l’experiència i l’oferta d’un paradís d’oci etern. Ara, segurament, hi afegiríem la desesperança, la sensació de que no hi ha opcions en el món productiu. Davant això, l’arsenal d’eines per tal d’encarar els problemes és indispensable que sigui operatiu. No podem deixar d’educar, de generar sistemes de gestió que ajudin als fills en el present i en el futur.

L’educació, com qualsevol altra sistema de relacions, ha de tenir un ingredient: el respecte. Respecte no és el mateix que tolerància. Tolerar certes actituds suposa, implícitament, no fer-se respectar, el que, a la llarga es converteix en una font inesgotable de retrets i malestar. El respecte és actiu, ve del fet d'entendre els elements de la situació, i no es pot ensenyar com una lliçó teòrica, sinó que s’ha d’entrenar.

Recordem el que s’assenyalava Brooks en “El mundo social”: la majoria d’elements que expliquen les desigualtats socioeconòmiques entre els adults ja es trobaven presents abans dels 18 anys. D’aquí la importància dels factors educatius en la possibilitat de viure una vida plena de sentit, entrega i passió; una vida amb benestar emocional.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Els 5 cercles d'intimitat o les relacions que ens van convertir en humans

“La força de les relacions es veu amb tot el seu potencial quan et trobes amb una persona amb la que tens una gran afinitat d’entrada i després segueixes potenciant-la gràcies a converses sobre llibres, sobre sèries, sobre pel·lícules, sobre històries viscudes... Els estudis demostren, inclús, que les parelles que veuen sèries junts milloren la seva comunicació i, de retruc, la relació.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/04/als-meus-5-ximpanzes.html             Un factor fonamental en el desenvolupament d’un cervell més gran en els humans va ser l’agrupament en grups socials perquè va possibilitar la caça i una recol·lecció més eficients i també va donar protecció contra els depredadors. En el món dels primats, com més gran és el neocòrtex, més gran és el grup social ; en el cas dels ximpanzés és de 55 i en els dels humans es calcula que està sobre uns 150 membres , i aquest seria el nombre màxim de persones amb les que pot manten...