Passa al contingut principal

Viure un "bon relat". Viure una "bona vida"



Inventem relats per tenir la il·lusió de que controlem coses que no són controlables. Inventem relats, en certa mida, perquè no podem evitar-ho. I el to del relat, el seu optimisme, ve marcat des de la nostra infància i ens dóna una sensació de continuïtat històrica.

La memòria, el que recordem, però, no és un dipòsit estàtic: de fet, els records es construeixen a mesura que els anem recordant. Les coses que  anem vivint poden canviar el record d’una cosa que va passar fa temps. Reconstruïm els nostres propis records, anem adaptant-los al nostre relat. En la majoria de casos, intentem inconscientment quedar com els “bons” i analitzem la realitat des de la nostra perspectiva.

Em fascinen les històries de persones que estan fent coses que en cas de que hi estigués implicada qualsevol altra persona ho trobarien moralment reprovable, però que justifiquen la seva conducta en base a les seves bones intencions. Això explica que no hi hagi relació, com explica Gazzaniga en “¿Qué nos hace humanos?”, entre el raonament moral i la conducta moral activa. La conducta, en contrast amb el raonament, està molt influenciada pel context i és el resultat de la percepció de la situació. La percepció és densa i inclou captar l’escena, assignar-hi un significat, avaluar-la i assistir a la generació d’una emoció que duu una tendència d’acció associada (és a dir, que ens empeny a actuar d’una manera concreta).

La conducta moral depèn, bàsicament, de les emocions morals: vergonya, culpa, ressentiment, orgull,.. Venim al món amb un cervell cablejat amb una sèrie de preocupacions morals: justícia/reciprocitat, dany/cura, autoritat/respecte, puresa/fàstic, grup excloent/lleialtat. Cada cultura dóna més o menys importància a cada una d’aquestes cinc preocupacions. Cada cultura treballa les emocions relacionades amb aquestes preocupacions de forma diferent, generant un codi moral de conducta propi. I ho fa, de manera molt eficient, no a través del raonament i la memorització, sinó de les vivències que anem acumulant en les nostres interaccions amb els membres dels grups que anem freqüentant: família, amics, escola, feina, comunitat,...

Així, sempre se’ns havia aconsellat filosofar per tal d’aconseguir l’excel·lència moral; però ara, l’anomenada visió intuicionista, ens proposa interaccionar, relacionar-nos i conviure amb els altres. Com explica Brooks en “El animal social”, són els costums i les pràctiques el que ens poden ajudar a reforçar les nostres millors intuïcions i a inculcar hàbits morals. Aquests hàbits estan fets de coses com les regles de protocol, de la destresa per mantenir determinades converses, de com solucionar assertivament els conflictes i els desacords, de com acomplir rutines de feina, de ser amables amb els altres o de fer bona cara a pesar de les nostres crisis personals. Hem d’exercitar els “músculs” morals per tal d’enfortir-los. Hem d’aconseguir “ajustar” els nostres hàbits morals gràcies a la reflexió sobre la nostra conducta, la pràctica de "bones" conductes i, sobretot, generar xarxes de relacions i entorns que enforteixin les nostres facultats morals.

A més, sempre hem de recordar que malgrat no haver escollit la nostra cultura, el nostre país, la nostra genètica, la nostra família i les circumstàncies socials que ens hem trobat, SÍ podem triar el nostre relat, que, implícitament, indica quin és el paper que volem jugar en el nostre món i és el que el cervell utilitza per tal d’organitzar les percepcions de les situacions que ens toca viure. I, recordem, les percepcions organitzen les emocions i aquestes, per la seva banda, organitzen la nostra conducta.

Tal vegada el benestar emocional no estigui relacionat amb el que ens dóna la vida, sinó amb la fermesa amb la que lluitem pel que considerem important i la dignitat amb que afrontem el que ens va passant. O no?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del ...

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...