Segons explica
David Brooks en el seu llibre “El animal social”, les investigacions actuals mostren
la importància dels aspectes emocionals i relacionals a l’hora de prendre les
decisions importants de la nostra vida: determinen coses tan importants com amb
qui ens relacionem, què fem, el nostre èxit, amb qui compartim la vida,...
Les emocions ens
informen contínuament, i de forma inconscient, del valor del que tenim al
davant i, per la via d’apropar-nos al que ens donarà satisfacció i
allunyant-nos del que ens pot fer sentir dolor, ens guien mentre naveguem per
la vida. L’emoció filtra la informació exterior i la raó queda condicionada per
les tries inconscients emocionals: només pot prendre decisions a partir
d’aquestes eleccions inicials. La clau d’una vida bona residirà, així, en
gestionar les emocions per tal que ens ajudin a fer la tria correcta. I la
gestió dependrà dels models mentals que hem generat durant la nostra vida, sobretot
durant els períodes de formació. Els models es consoliden en mapes interns que
determinen què és el que considerem important, quin valor emocional assignem a
les coses, què volem, com reaccionarem i la nostra habilitat per a predir el
que passarà.
Un dels models que
generem durant la infància és el to narratiu que tenen les històries que ens
contem a nosaltres mateixos per tal que el que fem tingui sentit. Podem
assignar un to positiu, en el que, a pesar de les dificultats, suposem que tot
acabarà bé i superarem els obstacles. Però hi haurà persones que, a pesar de
les seves intencions conscients, generaran històries amb un to negatiu, de
fracàs anunciat. I això sembla ser el resultat d’una combinació entre el nostre
temperament, les dificultats que hem de superar i la capacitat dels pares
d’estar en sintonia amb les nostres necessitats, combinant disciplina i afecte.
Aquest últim aspecte és el que fa que creem llaços emocionals ferms que ens
permeten afrontar les dificultats amb seguretat. Els pares, i altres adults
significatius, són exemples vivents de cóm s’encaren els problemes del món i
donen el material per tal que els fills generin models inconscients.
El fet que els
models de decisió que ens governen siguin inconscients, fa que només les
persones excepcionals se n’adonin de la forma com l’experiència durant la
infància ha generat aquests mapes mentals i, per tant, puguin dir de forma
realista que es coneixen a si mateixos. Anem aplicant regles inconscients sobre
com caminar, saludar, considerar als altres, tractar-los i pensar en el futur.
I, aquestes, són el resultat no només de la convivència amb la nostra família,
sinó amb les nostres xarxes socials que es situen en un determinat nivell
socioeconòmic. De fet, es considera que més de la meitat de la diferència en
els ingressos quan som adults és el resultat de diferències que ja hi eren
abans dels divuit anys: diferències en destreses inconscients, és a dir, en
actituds, percepcions i normes.
Depenem de les
decisions que anem prenent durant la nostra vida. La presa de decisions es
considera que consta de 3 fases: la percepció de la situació, la capacitat de
raonar sobre les conseqüències relacionades amb les diferents opcions i, en
darrer lloc, l’execució de la resposta, la voluntat per dur-la a terme. Un dels
errors de la nostra cultura ha estat suposar que el més important era el reforçament
de les dues darreres fases; però tant la raó com la voluntat han demostrat ser
febles, basta mirar els problemes generats per les bombolles immobiliàries o,
en un altre registre, les epidèmies en
el consum de drogues i els trastorns alimentaris, per exemple.
Tanmateix, en la
presa de decisions, la primera fase és la més important. Com hem anat veient,
percebre alguna cosa no és un procés neutre; és un procés de pensament, que
suposa una avaluació automàtica dels elements presents en una situació. Veure
de manera adequada suposa anar encaminat correctament a l’hora de decidir com
actuar. I, d’aquesta manera, raó i voluntat tenen el camí mig fet. Així, hi
haurà persones que tenen mapes més adequats davant, per exemple, les situacions
socials i, de manera inconscient, donen importància a aquelles coses que les
permeten actuar de forma correcte fàcilment. Tot depèn de l’educació de la
percepció, a través de la interacció amb els altres, generant petits hàbits i
maneres de fer adequats que fan que, a poc a poc, enfoquem el món de forma
positiva i productiva.
Totes aquestes
dades expliquen coses com el fet que, per tal de restablir el benestar
emocional, una de les tècniques més potents és la de la reestructuració
cognitiva: aprendre a veure les situacions donant prioritat als elements que
ens ajudaran a prendre les decisions adequades. De fet, com diu Brooks, les
persones que tenen hàbits i estratègies per controlar la seva atenció poden
controlar la seva vida i assolir, així, el benestar emocional.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada