Passa al contingut principal

La comunicació en la família i II


La meva història vital serà molt diferent de la dels meus fills. Ells són dos, amb sis anys de diferència entre ells. Jo compartia espai, relacions i jocs amb quatre germans més. I, sobretot amb els més petits, les dinàmiques eren molt florides, amb el que Deborah Tannen anomenaria alineacions canviants.

Es traçaven línees de connexió i de control contínuament. Intentàvem explotar la complicitat, però al mateix temps, volíem imposar el criteri que, en el moment en què passava alguna cosa considerada important, crèiem “millor”(evidentment, no coincidia gairebé mai el d’un i els dels altres).  Aquestes línies anaven variant en funció de com ens parlàvem, de quins temes compartíem, de la informació que donàvem o ocultàvem, dels interessos comuns, les perspectives des de les quals enfocàvem les coses, de les experiències compartides.

Les alineacions suposaven generar bàndols que, a vegades ens agrupaven a tots tres i, altres, deixaven a un de nosaltres a fora. El pitjor era la indiferència. Qualsevol cosa valia per tal de seguir amb un joc. No molestar-se quan et deixaven fora era el pitjor dels insults: una falta d’implicació en la relació.

Viure junts significa que es generen conflictes d’interessos, canvis en les prioritats i estils molt diferents que, tard o d’hora, provoquen discussions. Hi ha discussions que s’empantaneguen, mentre que n’hi ha que generen possibles solucions. Per això, Tannen proposa “lluites pautades”. Entre les condicions per a aconseguir que les discussions siguin enriquidores enumera:

  • Tots els membres de la família han de tenir clar què significa discutir per a un mateix i pels altres (a mi, personalment, em molestava discutir; al meu germà mitjà, en canvi, li encantava....).
  • A vegades, el que es presenten com a maniobres de control (per exemple, donar consell sobre el que “hauries de fer”) poden ser, en el fons, intents de connexió, de fer saber a l’altra que estem pendents, que ens preocupem.
  • S’han d’ignorar les vies mortes: a vegades ens quedem fixats en els detalls, quan el que realment pot portar a la solució és analitzar el metamissatge, reenquadrar la situació (veure el que ens diu la discussió de la pròpia relació).
  • No val fer preguntes trampes per tal de conduir a l’altra a reconsiderar els seus errors. S’ha de ser clar sobre l’objectiu de la conversa.
  • S’han de prohibir els insults. S’han de prohibir les desqualificacions globals.
  • No s’ha de permetre el sarcasme. Mai. Té com a efecte secundari provocar ràbia i iniciar una escalada d’insults.
  • No val exagerar per tal de dramatitzar la situació. Condueix a la ràbia i a discutir sobre els propis exemples, portant-nos a una via morta.
  • Ens hem de saber disculpar. A vegades, simplement suposa reconèixer la part de veritat que hi ha en el que l’altra diu.
  • Hem d’aprendre a metacomunicar-nos, a saber que si l’important és el que significa la intervenció de l’altra per a nosaltres (metamissatge) no hem de perdre el temps en el que s’ha dit (missatge).
  • En cas d’estar massa enfadats, hem de saber dir-ho i buscar un millor moment per a la discussió.
Tota família té una història que avença i bascula entre el fet d’aprofundir en la pròpia posició a partir dels conflictes i entre el fet d’aprendre a contenir les formes inadequades d’expressió. Aconseguim el benestar emocional quan passem a ser més conscient del nostre estil i aprenem a manejar millor els conflictes.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva ....

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una ...

Els 5 cercles d'intimitat o les relacions que ens van convertir en humans

“La força de les relacions es veu amb tot el seu potencial quan et trobes amb una persona amb la que tens una gran afinitat d’entrada i després segueixes potenciant-la gràcies a converses sobre llibres, sobre sèries, sobre pel·lícules, sobre històries viscudes... Els estudis demostren, inclús, que les parelles que veuen sèries junts milloren la seva comunicació i, de retruc, la relació.” https://benestaremocional.blogspot.com/2018/04/als-meus-5-ximpanzes.html             Un factor fonamental en el desenvolupament d’un cervell més gran en els humans va ser l’agrupament en grups socials perquè va possibilitar la caça i una recol·lecció més eficients i també va donar protecció contra els depredadors. En el món dels primats, com més gran és el neocòrtex, més gran és el grup social ; en el cas dels ximpanzés és de 55 i en els dels humans es calcula que està sobre uns 150 membres , i aquest seria el nombre màxim de persones amb les que pot manten...