Passa al contingut principal

Què fer per a normalitzar les emocions negatives?

Dèiem que les dues formes d’afrontament marcaven dos tipus de relació amb les nostres pròpies emocions: 
 
  • una de normalitat i que reconeix la importància de qualsevol emoció com a indicadora de l’avaluació global que fem d’una determinada situació i, per altra banda,
  • una altra de patologització que suposaria entrar en estratègies defensives de generar evitació que no ens deixarien reconèixer la pròpia emoció com a adaptativa i que donarien lloc a emocions secundàries problemàtiques, resultat de la preocupació: la culpa, l’intent de control o la ruminació excessiva.
Per tal d’aconseguir el benestar emocional, s’ha de generar una estratègia d’acceptació i d’aproximació de les nostres emocions. Es tracta de reforçar un afrontament marcat per la normalització de les emocions i de desactivar les cognicions que reforcen la seva evitació.

En la Teràpia Centrada en les Emocions s’intenta treballar per tal de fer aquesta normalització de les emocions. Un dels autors principals d’aquesta línia és Leslie Greenberg i es dedica a analitzar quines són les passes que es necessiten per tal de generar processos de canvi emocional durant una teràpia. En destaca cinc:
  1. La primera es basa en l’augment de la consciència de l’emoció: ser conscient dels aspectes essencials de l’experiència emocional i simbolitzar-los en paraules proporciona l’accés a la informació adaptativa i a les tendències d’acció associades a l’emoció. Això implica sentir el que sentim de forma conscient, no simplement pensar sobre el que sentim. Per això, tècniques com a l’atenció plena o el mindfulness són molt adequades. 
  2. La segona es basa en l’expressió de l’emoció: l’experimentació de l’emoció, quan es dóna en un ambient de forta aliança terapèutica, és, per ella mateixa, un mecanisme de canvi, ja que ens col·loca en la via de l’estratègia d’acceptació. 
  3. La tercera suposa una millora de la regulació emocional: es tracta d’introduir eines com les d’identificar i etiquetar emocions; permetre i tolerar les emocions; establir una certa distància; augmentar el nombre d’emocions positives; reduir la vulnerabilitat a les emocions negatives; aprendre a autocalmar-se; respirar controladament; distreure’s; etc. 
  4. La quarta ens introdueix a la possibilitat de reflexionar sobre l’emoció: es tracta de donar sentit a l’emoció, integrant-la en la pròpia narració vital. El procés de reflexió i verbalització permet que una experiència emocional es pugui assimilar en la comprensió conceptual i conscient del jo i del món, de forma que es pugui organitzar com una història coherent. 
  5. La cinquena suposa transformar l’emoció: es tracta de transformar un estat emocional que no resulta adaptatiu en una altra emoció que ho sigui. Normalment, aquest estat emocional ha sigut el resultat del bloqueig i de l’evitació d’una reacció emocional davant una determinada situació. Es tracta d’entrar en l’afrontament positiu de l’emoció.
Però, quines eines tenim per tal de transformar l’emoció?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d