“El PERDÓ és angoixant i difícil d’aconseguir
perquè estranyament, no solament refusa eliminar la ferida original, sinó que
realment ens deixa més a la vora de la seva font. Apropar-se al perdó és apropar-se
a la natura del dany mateix, de manera que l’únic remei que ens queda, a mesura
que ens situem al seu mateix centre, és reimaginar la nostra relació amb ell”
David Whyte “Consolations”
Roger Cohen
és un periodista del The New York Times
que dissabte dia 30 de maig escrivia a l’ara
balears un article sobre “La presència del passat”. Diu:
“Com més grans ens fem, més allargada esdevé
l’ombra del passat. En tenim més. El passat està ple de possibilitats.
És infinitament mudable, una marea agitada per
remolins i sotmesa a les ràfegues –i les llacunes- de la memòria.”
“Soc periodista. Miro d’entendre el present,
evocar-lo i presentar-lo d’una manera vívida. I això no és possible si no s’entén
el passat. Som la suma dels moments viscuts.” “Quan s’elimina el passat, la memòria esdevé explosiva”, diu Cohen, però també “Quan el passat es cultiva d’esquena al present, la memòria es
converteix en un carreró sense sortida”. De fet, “quan el passat és aclaparador, pot transformar la víctima en un
opressor protegit per un escut anomenat Mai més”. “No recordar és igual de
perillós que viure aclaparat pel pes del record”.
Roger Cohen
acaba amb una recomanació “Només amb una
visió equilibrada del passat, conscient però no obsessiva, serem capaços de
defugir el victimisme, acceptar nacionalitats (i personalitats, afegiria
jo) divergents, deixar-nos guiar per l’honestedat,
complir amb les nostres obligacions quotidianes i mirar al futur”.
Tanmateix, això només serà possible si estem disposats
a afrontar el dolor que suposa apropar-nos al dany que ens han pogut causar les
ferides del passat. I, només amb l’acceptació del dolor es pot arribar al
perdó, la porta que ens permet recordar sense ser víctimes de la nostra
història.
David Whyte
a la seva obra “Consolations” parla
de que perdonar, en el fons, és arribar
a assumir “una identitat més gran que la
de la persona que erem quan vam sofrir la ferida, suposa madurar i assumir una identitat que obre als braços no
solament a la part danyada sinó també als records del cop original i gràcies a
un tipus de virtuositat psicològica, estendre la nostra comprensió a la persona
que ens va fer mal”.
Només podem estar bé integrant tot el que ens passa
en una història que ens permeti trobar el sentit en la nostra vida.
I això passa, necessàriament, per admetre com a part integrant els moments
dolorosos, els que ens han fet mal. Només així ens podrem desfer del dolor incapacitant
de veure’ns a nosaltres mateixos com a víctimes. Com veiem en l’entrada sobre
el perdó (vegeu http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/03/aprendre-perdonar.html),
el perdó no és reconciliació i, per tant,
no suposa necessàriament el restabliment de les relacions amb l’agressor.
Tampoc suposa indultar, ni condonar, que suposaria justificar, minimitzar o
tolerar la victimització o el dany. Perdonar no vol dir excusar, proporcionant
circumstàncies atenuants o una “bona raó” pel que s’ha fet. Perdonar no vol dir
oblidar. Perdonar de veres a algú suposa contemplar el dany des d’una certa
distància, de tal manera que canvia la nostra manera de pensar, la nostra
perspectiva, i el nostre desig de perjudicar a la persona que ens ha fet mal
desapareix.
Perdonar,
explica Whyte, és una habilitat, una forma de preservar la claredat, la salut i la
generositat en la vida, “una manera
bonica de donar forma a la ment per al futur que volem per a nosaltres
mateixos; l’acceptació de que si el perdó arriba a través de la comprensió i la
comprensió és només una qüestió de temps i perseverança, llavors podem també
començar a perdonar al principi de qualsevol drama, en ves de deixar-nos dur pel cicle complet de
fermentar el dolor i de la incapacitació per a, finalment, arribar a la cura i
a la protecció”.
Whyte ens recorda que perdonar és situar-nos “en un camp gravitatori d’experiència més
gran que el que ens va danyar. Nosaltres ens imaginem a nosaltres mateixos a la
llum de la nostra maduresa i reimaginem el passat des de la perspectiva de la
nostra nova identitat, ens permetem a nosaltres mateixos ésser premiats amb una
història més gran que la que ens va fer mal”.
Recordem i
perdonem.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada