Passa al contingut principal

Les metes per a donar sentit a la vida



En les novel·les –com en la pròpia vida- no existeix la perfecció. Ho fem el millor que podem amb les eines que tenim a la nostra disposició. Donat que sempre estem canviant, les eines també van canviant, la qüestió mateixa canvia –hi ha d’haver un moment en què hem de parar. Quan diem “Això és el millor que puc fer per ara...”  Hi ha noblesa en l’esforç, en el coratge, en la quotidianitat – la tenacitat.Dani ShapiroStill Writing


Laura Carstensen és una psicòloga especialista en els canvis que es produeixen amb l’edat, en com el tornar grans afecta al que dóna sentit a la nostra vida. En un article de revisió presenta les dades que confirmen la seva teoria, la Teoria de la Selectivitat Socioemocional (vegeu http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3950961/ ).

La teoria de Carstensen manté que la motivació canvia a mesura que les persones fan anys i tenen la sensació que el temps que els queda per viure minva. Aquesta teoria explica que la consciència de la finitud del temps que tenim per endavant influencia directament les nostres metes. Així, de manera conscient o inconscient, quan la perspectiva de la limitació del temps s’activa apareixen canvis en la jerarquia de les metes que decidim perseguir. Les persones joves i amb salut veuen el futur com un període expansiu i prioritzen les metes que les preparen per un temps llarg. Les metes, en aquest cas, es centren en conèixer més gent i aconseguir més informació nova. Tanmateix, a mesura que tornen grans, o quan  passen per una situació en la que la vida està en perill, les persones veuen el temps com a un bé limitat i les  metes van prioritzant una vida amb sentit i el fet d’experimentar emocions positives.

Les experiències socials i emocionals canvien amb l’edat, explica Carstensen. Els companys amb els quals tenim una relació íntima significativa i important es consideren una prioritat, mentre que les relacions més superficials es descarten. Determinades emocions, com la ràbia i el malestar, passen a ser menys presents. L’afecte positiu es mostra més estable. Les investigacions assenyalen que la causa és aquest canvi en la perspectiva que augmenta la importància de les experiències emocionalment significatives i el desig de mantenir alts nivells de benestar. Aquestes metes influencien de retruc els pensaments i les conductes relacionades amb les experiències socials i emocionals.

Amb l’edat, les persones prioritzen el material emocional, de manera que avaluen les situacions de manera menys negativa i els seus records tendeixen a ser més positius. Les seves actuacions són consistents amb aquestes disminucions en la negativitat, de manera que es mostra un augment en les experiències positives. Les persones grans informen d’una major satisfacció quan interactuen amb la família i indiquen que hi ha menys elements estressants en les seves vides.

Les persones més grans informen que els seus objectius estan més centrats en aconseguir interaccions harmòniques i indiquen que consideren més importants metes de resolució de problemes i de resolució de conflictes. A més, informen de menys conflictes i, quan aquests es donen, presenten una resposta emocional atenuada.
En definitiva, amb l’edat, les persones tenim tendència a gestionar la nostra vida de manera que els nostres ambients són menys estressants, particularment a nivell social. 

Així, a mesura que complim anys, valorem el nostre món com a més positiu i sembla que defugim les situacions de tensió de manera més efectiva. Quan es valora el benestar emocional, les persones de seixanta i setanta anys, presenten un nivell de satisfacció més alt i menors nivells d’afecte negatiu que les persones que en tenen vint o trenta. Les persones més grans, curiosament, presenten patrons cognitius, emocionals i socials més positius que les persones més joves.

Carstensen conclou que l’experiència, i sobretot la perspectiva, proporcionen millores en les habilitats de regulació emocional, de manera que, a mesura que tornem grans les nostres perspectives del temps que ens queda s’escurcen, això ens porta a donar prioritat als aspectes significatius de la nostra vida. Les persones grans naveguen per les situacions socials millor i utilitzen habilitats de regulació social, especialment aquelles relacionades amb la selecció de persones i ambients, per tal de mantenir alts nivells de benestar.

A mesura que ens fen conscients de la finitud del temps de que disposem en aquest món, a mesura que s’accentua la fragilitat de la vida, les persones ens centrem, de cada vegada més, en simplement “ser” en lloc de “fer més coses”, i en fruir del present en lloc d’estar pendent del futur.

Com explica Atul Gawande en el seu llibre “Ser mortal”, “quan els horitzons es mesuren en dècades, el que per un ésser humà és quasi com una eternitat, el que més desitges són les coses que estan més amunt de la piràmide de Maslow –els assoliments, la creativitat i els altres atributs de l’”autorealització”-. Però a mesura que els teus horitzons minven -quan veus el futur que tens per endavant com a finit i incert- l’atenció es desplaça a l’ara i aquí, als plaers quotidians i a les persones que tens més a prop”.

Quina perspectiva tens de la vida? Vols canviar-la?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d