Al meu Pare Noel particular
Caminar és un
regal. Forma part del que ens ha portat fins al que som, humans bípedes,
capaços d’usar les mans de manera precisa i amb una visió panoràmica del
paisatge. Frédéric Gros, en el seu llibre “Andar, una filosofía”, ens acosta a
l’experiència del caminar des del punt de vista filosòfic i apunta com caminar
va marcar la vida de persones com els filòsofs Nietzsche i Rousseau, el poeta Rimbaud
o el Mahatma Gandhi. “Els dies en els
que es camina a poc a poc són molt llargs: et fan viure més temps perquè t’has
permès respirar, has deixat que es faci més profunda cada hora, cada minut,
cada segon, en lloc d’emplenar-los”. La lentitud del caminar ens permet
adherir-nos al temps i, així, aprofundir l’espai. Caminar ens permet
apropar-nos lentament als paisatges, fent-los progressivament familiars. “El
paisatge és un paquet de sabors, colors i olors dels que el cos s’impregna”.
La lenta
respiració de les coses que ens acompanyen al caminar fan que les presses
quotidianes semblin una agitació vana, malsana. “Caminar és experimentar
aquestes realitats que insisteixen, sense fer renou, humilment –l’arbre que
creix entre les roques, l’ocell que vigila, el corrent d’aigua que segueix el
seu curs- i sense esperar res. Caminar fa callar de cop els rumors i els
laments, posa fi a l’interminable xerroteig interior que no deixa d’emetre
judicis sobre els demés, que no deixa d’avaluar-nos a nosaltres mateixos, que
recomposa i interpreta. Caminar fa callar de cop el soliloqui infinit del que
emergeixen els agres rancors, les estúpides satisfaccions i les venjances
fàcils. Estic al davant d’aquesta muntanya, camino entre aquests grans arbres i
penso: són aquí. Estan aquí, no m’han esperat, estan aquí des de sempre. Se m’han
avançat indefinidament, i seguiran estant aquí molt temps després de que jo ja
no hi sigui”.
Amb el caminar
podem deixar enrere les preocupacions, ni que sigui per a posar-les en el seu
lloc. Podem, gràcies al moviment, a l’estat que generem, deixar de ser nosaltres
mateixos per un moment, alliberar-nos dels nostres rols i sentir l’alegria de
ser. De, simplement, existir.
En la lectura
del llibre van apareixent distincions curioses, com les que fa l’escriptor
Henry David Thoreau entre el profit i el benefici. Aquesta distinció és
possible gràcies a la que fa del cost: “El cost d’una cosa és la quantitat de
vida que s’ha de donar a canvi, de manera immediata o durant un període de
temps”. Thoreau ens convida a calcular contínuament què guanyem o perdem
exactament quan prenem una determinada decisió, quanta vida perdem quan ens
esforcem per aconseguir determinats béns materials. En aquest sentit, quan
caminem no produïm massa cosa de profit, però guanyem el que ell en diu “vida
pura”, moments que només podem fer possibles nosaltres mateixos, amb el nostre
moviment i el benestar que se’n deriva.
“Som presoners
de nosaltres mateixos. Es parla de la tirania de l’opinió pública, però no és
res, diu Thoreau, comparada amb l’opinió personal. Estem empresonats en els
nostres propis judicis. Caminar, per a Thoreau, no és trobar-se a un mateix, sinó
donar-se sempre la possibilitat de reinventar-se”.
En la marxa
podem sentir moments de plaer, d’alegria, de felicitat i de serenitat. El
plaer, gràcies a trobar un bon objecte que ens el proporcioni: unes móres, la
calidesa del sol, la frescor del vent. L’alegria, encara que menys passiva i
més exigent, és l’afecte que s’experimenta vinculat a una activitat. En la
marxa la sentim com un senyal de l’energia que es va desplegant i, al contrari
que el plaer, amb la repetició augmenta i s’enriqueix. Quan caminem, el so de
fons de l’alegria és sentir fins a quin punt el cos ens respon, com va
desplegant recursos per anar fent passes. Podem arribar a una alegria més
profunda: l’alegria d’existir, d’assaborir la pròpia presència i la del món en
harmonia. La plenitud, recorda Gros, no ens vindrà mai de les possessions materials
ni del reconeixement social.
La felicitat
suposa ser el destinatari d’un espectacle, d’un instant, d’una atmosfera i
suposa saber captar i deixar-se dur per la gràcia del moment. La felicitat, diu
Gros, és fràgil, són ocasions comptades i hem de saber abandonar-nos a ella. La
serenitat, finalment, suposa desvincular-se, deixar d’afirmar-se. Només s’hi
arriba després de caminar molt i, gràcies a ella, podem experimentar que totes
les nostres preocupacions quedin suspeses i sentir-nos més enllà de la por i de
l’esperança. La serenitat ve de no esperar res, de, simplement, seguir
caminant.
Passejar ens
permet introduir un nou ritme al cos cansat de la immobilitat. Això fa possible
que els músculs es flexibilitzin i la ment s’obri a noves opcions. El passeig
permet desendollar-nos de les nostres pròpies obstinacions, gràcies a l’estranya
mescla de deixar-se anar i d’activitat. Els bloquejos del pensament,
seguint a Montaigne, només poden desfer-se gràcies a caminar.
Heinrich Zimmer,
un dels grans estudiosos de la cultura hindú, explica que en aquesta filosofia
es distingeixen quatre etapes en el camí de la vida. La primera és la de l’alumne,
l’aprenent. Ha de rebre els sabers dels mestres. En una segona etapa, ja hi
trobem un home, que assumeix responsabilitats i accepta els rols socials. Més
endavant, en la tercera etapa, la persona major ja pot desfer-se dels deures
socials i fer-se eremita. Aquesta, és una etapa de “partida al bosc”, a on,
gràcies al recolliment i la meditació, podrà entreveure el que forma part del
fet de ser humà, un Jo etern que transcendeix la nostra màscara, les funcions,
les històries i les identitats. Al final, a la quarta etapa, hi apareixerà el
pelegrí i, gràcies al caminar, podrà experimentar la coincidència entre el Jo
anònim i el cor present en totes les parts del món. Al final, quan ja s’ha
renunciat a tot, apareix la intensitat de la presència.
Bones caminades!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada