dissabte, 20 de desembre de 2014

Bones relacions i bona disciplina




Els problemes de disciplina estan augmentant i, segons els mestres i els professionals de la salut mental, duen camí de ser unes de les causes de malestar personal i interpersonal més importants. L'autocontrol és una de les claus del benestar i no es pot aconseguir sense eines. Si volem que els nostres fills estiguin bé i arribin a dur una vida plena hem d'ajudar-los en l'objectiu de ser els gestors de les seves emocions i de la seva pròpia vida.
En primer lloc, hem d'establir un sistema d'educació que permeti unes interaccions més fluïdes i agradables i, per això, haurem d'acceptar el paper d'àrbitre i de coach. Les propostes serien les següents: 
·        Reforçar de forma consistent la bona conducta, amb atenció i fórmules verbals. La disciplina eficaç és el resultat d’un delicat equilibri entre la fermesa i l’aprovació.
·        Evitar la confrontació directe. No discutir. No parlar massa.  Utilitzar frases curtes i simples. No acalorar-se. Utilitzar un to de veu ferm, controlat.
·        Pot sentir-se satisfet si es manté relativament tranquil, encara que el nin no ho estigui. El que determina l’èxit del sistema, a llarg termini, és el seu comportament, no el del nin.
·        Evitar les recriminacions, les acusacions, els insults, les amenaces, els sermons, el sarcasme, les comparacions, ... 
Com a alternativa:
1.     Descriure el problema,
2.     Donar informació i
3.     Comentar les pròpies necessitats o els sentiments (començar la frase dient “Me preocupa...”, “Me molesta..” en ves de “Tu sempre fas...”)



·        El càstig o l’aplicació de conseqüències suposa: 
1.     Enunciar la norma violada, 
2.     Comptar fins a tres (amb 5 segons de duració cada nombre),
3.     Utilitzar el Temps Fora (per exemple, enviar-lo a la seva habitació:  “A l’habitació !”)
4.     Donar-li a triar entre dues opcions (“Si te’n vas podràs tornar a jugar. Si tries quedar-te, avui no podràs jugar amb la consola”).
·        En el cas d’un nin amb un temperament especialment difícil, es pot fomentar la bona conducta a través d’un Sistema de Punts que puguin canviar-se per privilegis (per exemple, poder fer alguna cosa especial). El Sistema pot centrar-se en dues o tres conductes específiques i ha de renovar-se a les dues setmanes (amb una renegociació de les condicions).
·        La Retirada de Privilegis (veure la TV, jugar amb la consola, anar a jugar amb amics,...) no ha de ser excessiva (només un cada vegada) ni massa llarga (un dia, un cap de setmana, uns quants dies; però NO un mes). 

Amb els anys, he anat cosntruint un decàleg per saber COM TRACTAR AMB ELS NINS O ELS ADOLESCENTS QUAN ESTAN ENFADATS. Els punts són els següents:

1. Assegurar-se de compartir activitats positives. Hem de crear una atmosfera positiva. L’èxit de les relacions depèn de l’habilitat per a gestionar les reconciliacions que venen després d’un conflicte.
2. Deixar molt clar el que s’espera del nin i el que està fora dels límits. Evitar manifestacions tipus “Per què ets així? Per què sempre crees problemes?”.
3. Mantenir la calma és un dels elements més importants a l’hora de solucionar els conflictes. En el moment que intervenim passem a ser un model de conducta.
4.   Respondre de forma consistent i positiva davant la bona conducta.
5.   Deixar clars els límits. La inconsistència reforça la mala conducta.
6. Ajudar al nin a distingir entre “estar enfadat” i “comportar-se agressivament”. El primer és lícit, el segon és inacceptable.
7.  Treballar amb el nin alternatives a l’agressió (per exemple: ignorar l’altre, demanar ajuda, oferir una alternativa, allunyar-se del problema,...). Oferir formes acceptables d’expressar al ràbia (contar el que ha passat, escriure, pintar,...).
8.  Ensenyar als nins estratègies per a calmar-se. Treballar el “temps fora” (per exemple, amb la “cadira de pensar”, anar a l'habitació, anar a caminar, ...), la respiració profunda, la relaxació muscular,...
9.  Nedar, córrer, caminar ràpidament ajuden a dissipar la ràbia i també l’ansietat. Les disciplines orientals, com per exemple el judo o el ioga, solen resultar molt beneficioses pels nins impulsius.
10. La ràbia és una emoció positiva, ja que ens assenyala un problema i ens proporciona l’energia necessària per a cercar un canvi. El que s’ha d’aprendre és a canalitzar-la de forma positiva i constructiva. Els esports de competició han de treballar aquests aspectes: les ganes de guanyar juntament amb el respecte cap els altres, el paper del qui ha guanyat i del qui ha perdut, l’empatia (la capacitat de posar-se en el lloc dels altres),...

Bona reflexió!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada