dissabte, 6 de setembre de 2014

La felicitat segons Paul Dolan



En un comentari sobre el nou llibre de Paul Dolan, “Happiness by design”, Richard Godwin explica que la tesi principal de l’autor és que no jutgem massa bé el que ens fa realment feliços (vegeu http://www.standard.co.uk/lifestyle/london-life/happiness-you-can-work-it-out-9690824.html) . En general, tenim tendència a prestar més atenció al que creiem que ens pot fer estar bé que al que realment ens fa feliços. Una vegada més, apareix un element a tenir en compte a l’hora d’aconseguir més benestar: el sentit. Per tal d’aconseguir més felicitat s’ha de tenir en compte el que Dolan anomena el “Principi sentit/plaer”.

Dolan afirma que necessitem equilibrar el plaer amb el sentit si volem experimentar felicitat (vegeu també l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/08/el-jove-que-apuntava-la-lluna.html). Un dia complicat a la feina (sentit) es veu compensat per un sopar amb els amics (plaer). Tanmateix, quan el plaer és purament plaer i no té cap propòsit (sentit) no aconseguim el benestar. I tampoc ho fem, quan el propòsit o sentit no va acompanyat de cap tipus de plaer.

En l’article es proposen a10 lliçons per tal d’anar fent:

1.- L’atenció és un recurs escàs. Utilitza-la sàviament. L’atenció que dediquem a una cosa no la podem dedicar a l’altra. Contínuament assignem la nostra atenció a elements que ens fan perdre de vista el que realment ens pot fer sentir bé. Ens perdem quan estem massa pendents de les novetats o quan donem massa voltes al que no acabem d'aconseguir i ens apuntalem en la frustració, per exemple.

2.- Només fer feina i no dedicar temps al plaer ens porta a lamentar-nos-en més endavant. És molt important trobar l’equilibri.

3.- La felicitat futura no compensa mai la present misèria... Moltes persones fan sacrificis pel futur –per exemple, persones que fan una feina que detesten i pensen en els diners que tindran per a fruir d’una bona jubilació. Dolan ens recorda que la felicitat perduda es perd per sempre.

4.-...Però pren en consideració els beneficis presents de decisions futures. Hem de tenir en compte, però, que el fet d’estalviar o de preparar-se pel benestar futur també té efectes en el benestar present, gràcies als sentiments de seguretat que genera.

5.- Canvia el teu ambient immediat. Els nostres cervells són molt susceptibles als efectes del “priming” –procés pel qual determinats estímuls que condicionen la forma com responem. Els anunciants s’aprofiten d’aquesta tendència i ens fan trobar desitjables coses que no necessitem. Tanmateix, podem usar aquest efecte a favor nostre: si volem canviar de feina, podem posar com a contrasenya del mail “hedanarmendaqui” o si hem de recordar la importància de fer exercici podem posar “caminaresvidaafegida”.

6.- Prendre decisions és difícil. Cerca ajuda. Aprèn que a l’hora de decidir alguna cosa, la manera més eficient és cercar informació i després deixar un temps abans de passar a l’acció. A més, tenim tendència a donar molta importància als mals moments i a no recordar-nos massa dels bons. Per això, és bo parlar amb algú altre quan s’ha de decidir sobre la pròpia felicitat.

7.- No et deixis condicionar per la suposada importància del bon temps. Aquesta idea de que la gent que viu en llocs amb millor temps són més feliços és, simplement, falsa.

8.- Minimitza les distraccions. Segons DolanAlgú que maximitza la seva felicitat és algú que gestiona la seva atenció de manera òptima”. Hem de recordar sempre que no som animals multitasca. Hem de recordar sempre que el fet de focalitzar la nostra atenció ens condueix al benestar i a la productivitat (vegeu també l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/03/aconseguir-una-bona-atencio.html).

9.- Envolta’t de gent que augmenti la teva felicitat...Aquesta és una manera gairebé segura d’estar bé: envolta’t de persones que t’agradin. Els contactes socials ens fan sentir bé. Ser amables ens fa sentir bé. El voluntariat és el que ens fa sentir millor.

10.- ...Però no et comparis amb els altres. La comparació social és sempre una font de patiment. No ho facis (vegeu l’entrada http://benestaremocional.blogspot.com.es/2014/01/aprendre-no-pensar-massa.html ).     

Bona felicitat!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada