Les xarxes a les quals pertanyem (família, amics, companys, grups socials) configuren la nostra vida i modulen les
nostres decisions, en part perquè permeten donar sentit a la realitat, gràcies
a un llenguatge compartit. D’aquí la importància de trobar referents comuns que ens possibilitin créixer com a comunitat.
Cap a on hem d'anar? Què és el que volem en el futur? Què és el que volem pels nostres
fills? Fins a quin punt podem influir en el seu desenvolupament? Quina
importància creiem que té l’educació? Quins recursos hi volem invertir?
En la col·lecció iniciada per José Antonio Marina
(Biblioteca UP) amb el llibre “La
educación del talento” se’ns proposa compartir una sèrie de teories per tal
d’arribar a la síntesi que doni lloc a poder construir un full de ruta amb un
objectiu: aconseguir educar el talent
per tal de viure bé. Necessitem construir una comunitat, una gran xarxa que,
compartint un llenguatge comú, pugui fer possible la bona tribu que eduqui bé als
nins. Marina comença amb l’afirmació que l’escola no ha d’educar per l’èxit en
l’escola, sinó per aconseguir bons resultats vitals fora d’ella. El cervell
està al servei de la supervivència i, per tant, la intel·ligència té la funció
de dirigir bé el comportament. Al final som el que fem.
Què hem de fer? Què ens hem de proposar educar? Com ho
hem de fer? Segons l’autor, hem d’educar per un món futur que desconeixem. Però
per afrontar-ho amb èxit sabem que els nostres fills necessitaran, per una
banda, un talent flexible i, per l’altra, la capacitat crítica per tal de no perdre’s en
aquesta gran xarxa en la que s’ha convertit el món de les comunicacions i del
mercat global. Per això, necessitem actuar sobre els diferents factors de la
intel·ligència que, segons el model que presenta, són tres: la intel·ligència
generadora, que produeix sentiments, idees i desitjos; la intel·ligència
executiva, que constitueix el nucli de la seva teoria, i es dedica a proposar i
supervisar, avaluant les produccions de la intel·ligència generadora i dirigint
les accions pertinents; i, finalment, els criteris d’avaluació, que conformen el
model compartit d’ésser humà, l’objectiu a assolir.
“La
educación debe intentar que la inteligencia generadora sea rápida, eficaz,
certera y produzca buenas ideas, buenos deseos y buenos sentimientos. (…) La
educación de la inteligencia ejecutiva, el adiestramiento de la voluntad,
procura construir los grandes hábitos de la voluntad, los caminos de la
libertad.” Marina
defineix la felicitat, que com a humans sempre és el nostre objectiu i, per
tant, l’objectiu final de l’educació, com la satisfacció harmoniosa de tres
grans necessitats: el benestar, la vinculació social i l’ampliació de
possibilitats, el créixer com a persona. Per tant, la felicitat sempre serà un
resultat de les nostres activitats, com també s’explica en el llibre “La ciencia de la felicidad” de Sonja
Ljubomisky (vegeu l'entrada del 10 de novembre de 2012).
Si seguim el raonament presentat al llibre “Conectados” (vegeu l’entrada del 11 de maig de 2013) de com les xarxes a les que
pertanyem configuren les nostres vides, trobarem que, en aquest nivell que es
mou entre l’individu i la societat, existeixen xarxes que cultiven
l’excel·lència i xarxes que ens resulten tòxiques. Les primeres es basen en
valors positius, ofereixen maneres creatives de resoldre els conflictes, sistemes d’avaluació operatius i compartits
i, finalment, modes de vida que augmenten la probabilitat de satisfer les
nostres necessitats bàsiques. Les segones, en canvi, es perden en lluites personals pel poder que ens deixen molt lluny de
la possibilitat d’autorealització personal.
Hem d’operativitzar el projecte d’educar. Marina repeteix la paraula
projecte moltes vegades durant el llibre; de fet, defineix el progrés, en
qualsevol àrea, com el resultat de la interacció entre les habilitats innates,
un projecte personal (que dirigeix la nostra atenció i el nostre interès) i
l’entrenament continuat. I per aconseguir aquest progrés, hem de partir del que
hi ha, del nostre sistema nerviós, dels nostres desitjos i necessitats
bàsiques, de la possibilitat de construir hàbits facilitadors, de la generació
d’expectatives (l’objectiu, el premi, la meta). Proposa, gràcies al camí assenyalat
pels experts del camp de les neurociències, aplegar el que ens fa falta per
arribar al nostre objectiu: tornar a inventar la humanitat en cada nen, fer possible que cada nen pugui fer el camí que ens condueix al coneixement i ens apropa al benestar.
Som una espècie educable. Depenem dels nostres valors, de la nostra
cultura. Només podrem viure una vida bona, una vida amb sentit, entrega i
passió, si aprenem a definir els nostres projectes i a fer-ho d’acord amb els
nostres propis valors. Estem disposats a provar-ho?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada