Passa al contingut principal

La importància de la cultura



Tenir èxit en una determinada disciplina és qüestió de dominar determinades habilitats i cada habilitat és una forma de memòria; és a dir, ens trobem que l’èxit depèn del treball, de l’esforç invertit en generar estructures que permeten l’optimització de certes habilitats. Per tant, i com assenyala Lehrer en el seu llibre sobre creativitat, l’excel·lència passa per dotar de la capacitat per organitzar i executar les accions necessàries per tal de resoldre els problemes que es van plantejant durant la vida i això, ara ja sabem, no depèn de la intel·ligència mesurada pels tests, sinó de coses com l’estabilitat emocional i l’escrupolositat.

La prosperitat dels grups humans depèn de la seva capacitat de crear cultures avançades. La cultura, tal i com l’explica Brooks en el seu llibre “El animal social”, és un conjunt d’hàbits, pràctiques, creences, raonaments i solucions que regulen i guien la vida. Cada cultura ens dóna indicacions sobre com evitar determinats problemes de salut o com aconseguir viure bé en família. Les cultures eduquen les emocions i ens proporcionen relats, festivitats, símbols i objectes d’art que contenen missatges implícits sobre què signifiquen, com ens hem de sentir, com hem de respondre. El terme “capital cultural” significa tenir gustos, opinions, referents culturals i estils de converses que permeten ascendir de posició social en un determinat context. És a dir, una persona amb capital cultural genera models mentals que permeten fer prediccions adequades i generar respostes operatives.

Així, com a animals socials, depenem de la interiorització de models que ens permetin tenir relacions harmòniques, establir connexions adequades. Busquem aconseguir el respecte, el prestigi i l’atenció que permeten generar bones connexions per tal de pertànyer a les xarxes socials adequades i generar els models mentals que ens permetin aprendre les habilitats necessàries per viure bé.

Anem per la vida responent de forma intuïtiva a les coses. De fet, els experts en qualsevol matèria es caracteritzen pel fet d’integrar de forma inconscient molta informació i donar importància als patrons que realment ens permeten anar solucionant els reptes de la vida. Això és possible gràcies a la creació de rutines. I en el cas d'estar en societat, anem aprenent què té importància i com hem d'actuar gràcies a les interaccions que tenim amb les persones que ens resulten significatives.

Els models no es construeixen gràcies a la reflexió, sinó que es van generant per la interacció entre el que vivim i com ho experimentem, emocionalment i corporalment. Els bons models donen com a resultar “maneres de fer” operatives, és a dir, procediments i hàbits que possibiliten sortir-se’n bé davant les situacions que ens planteja la vida diària. Així, és molt important afrontar les situacions de la vida com un repte, com l'oportunitat d'aprendre. I, a mesura que n'aprenem, fem de models pels nostres fills.

Aquesta serà, doncs, la nostra aportació a l’educació dels nostres fills: donar-los maneres de fer que les siguin útils a l’hora de tractar amb el món, de marcar objectius i d’aconseguir-los. Aquesta serà la nostra gran aportació al seu benestar emocional.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d