Deia Siegel a
“Cerebro y Mindfulness” que només podem entendre la conducta en el marc d’un
triangle format pel cervell, la ment i les relacions personals i socials.
Aquesta és una reformulació del que es pretenia als anys 80: construir un model
biopsicosocial de la persona, un model integrat que tingués en compte el nivell
biològic (el cervell), el nivell psicològic (la ment) i el nivell social (les
relacions i la cultura). Diu ara
Gazzaniga, en el seu llibre “¿Quién manda aquí? El libre albedrío y la ciencia
del cerebro”, que la tasca de la neurociència serà la de desmitificar el
cervell: hem de fugir de reduccionismes materialistes i cercar models que
tinguin en compte la multiplicitat dels nivells que actuen en la nostra
conducta. La idea és que la ment emergeix del cervell, però conèixer el cervell
físic no ens bastarà per tal d’entendre la ment; de fet, necessitarem un altre
conjunt de regles per tal d’explicar-nos el funcionament de la ment, de la
mateixa manera que no podem entendre el fenomen del trànsit partint del
coneixement del motor del cotxe o del propi cotxe.
La ment i les
relacions, influeixen i modifiquen el funcionament del cervell. El cervell no
existeix fora d’un cos, fora d’un món de relacions. La cultura modifica els
nostres circuits. La vida que fem, les relacions que tenim, les històries que
ens contem a nosaltres mateixos, generen sinèrgies en el cablejat cerebral. Podem
canviar el nostre cervell canviant la nostra vida.
Gazzaniga ens
presenta un cervell del qual emergeixen sistemes modulars que prenen decisions
de forma inconscient i que van generant mapes mentals de la realitat i del que
suposa, benestar o malestar, per a cada un de nosaltres. Aquests sistemes venen
amb el que podríem dir unes prestacions de sèrie, el que seria el nostre temperament;
però això va canviant a mesura que ens anem integrant en el món de les
relacions. D’aquesta manera, la ment emergent pot canviar el cervell gràcies a
les experiències, als hàbits apresos. Podem canviar per la via de les accions.
Per altra banda, en
el nostre sistema mental, hi conviuen dos plànols: el de les respostes que es
van generant de forma inconscient i el de l’explicació que donem a posteriori
sobre el perquè del que anem vivint. Així, per exemple, si estem davant una
situació d’estrès que ens genera, de forma inconscient, un malestar i una
hipervigilància, elaborarem una explicació sobre el nostre humor que estarà més
condicionada per la nostra història i pels nostres records que per la pròpia
situació actual. Així, una persona que, en paraules de Nolen-Hoeksema, té una
defensa introspectiva (veure l’entrada del 29 d’abril), és a dir, té tendència
a sentir-se responsable del que passa, generarà un discurs de culpa, entrant en
un bucle de malestar reforçat per la pròpia explicació.
Tal vegada, el fet
de veure els dos plànols, el que passa i l’explicació que en donem, pot fer
possible adonar-nos-en de que la interpretació en sí només és això, una
interpretació. En la interpretació, en moltes ocasions, hi juguem un paper
central, quan, realment, els fets són més aviat el resultat d’una dinàmica que
per entendre-la hauríem de tenir en compte tots els seus protagonistes i els patrons que es generen amb les seves interaccions. Així,
per exemple, la majoria de vegades les persones ens malparlen per culpa del seu
estat d’ànim o dels seus hàbits, no per la nostra actuació.
Les explicacions,
en el cas de situacions negatives, solen estar marcades per temes que, si ho
analitzem en profunditat, es van repetint i venen del nostre passat: sentir-nos
inferiors, maltractats, insegurs o tenen com a protagonistes les nostres pors. La
veu que interpreta ens engoleix i ens deixa en una ruminació contínua, de la
qual en podem sortir si i només si ens adonem del que està passant.
El benestar
emocional passa per conèixer el nostre “Top Five” del mal rotllo, allò que ens
ve al cap quan ens trobem amb problemes. Una vegada que en siguem
conscients podrem aturar la ruminació interpretativa. Recordem: una
interpretació és una interpretació.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada