Passa al contingut principal

La creativitat


En un entorn de crisi, la creativitat s’ha convertit en un actiu important. Però com funciona? Podem fer alguna cosa per tal de potenciar-la? Quins són els mecanismes bàsics que fan que una persona arribi a desenvolupar el seu potencial creatiu?

Malcom Gladwell en el seu llibre “Fueras de serie” ens parlava de que la intel·ligència mesurada amb els tests a l’ús és relativament important. La veritat és que ser superdotats, per exemple, no assegura una alta creativitat. Són important coses com la sobrepràctica, dedicar més de 10.000 hores a dominar una disciplina, la intel·ligència social que fa que ens relacionem amb persones diferents i la intel·ligència emocional que fa que reaccionem a la frustració del fracàs de forma constructiva. La cultura de l’esforç i de la persistència hi tenen un gran paper i també el fet d’experimentar en les fronteres de diferents disciplines.

Jonah Lehrer fa una passa més i ens descriu dos tipus de creativitat: el que necessita més esforç, concentració i persistència per tal de millorar progressivament la factura del que estem fent i, per altra banda, el que necessita de moments de relaxació, amb dutxes d’aigua calenta, passejades i ping-pong per tal de deixar que el cap entri en un estat en el que és més probable establir relacions entre coses que, en principi, semblaven no tenir cap relació.

Aquestes dues estratègies es viuen de manera diferent: en el primer cas, l’apropament a l’objectiu es viu amb la sensació de la necessitat de persistir, de que ens trobem a prop de la solució. En el segon cas, la solució s’imposa com una epifania. A més, la primera, basada en la persistència, es beneficia dels estats més aviat melancòlics; en canvi, en la segona, els estats de felicitat fan que les epifanies siguin més freqüents.

Pel que fa a les situacions que fan més possible l’augment de persones que exploten la seva creativitat,  Lehrer torna a emfatitzar la importància dels contactes casuals, del que anomena “l’efecte dels banys de Píxar”, el fet que persones amb bagatges diferents tinguin converses casuals sobre temes molt diversos i que poden portar a una reorganització de les idees sobre les quals estan treballant. Les persones amb interessos interdisciplinaris tenen més facilitat per tal de desenvolupar el seu potencial creatiu.

Lehrer, al llibre "Creatividad", explica que és possible fomentar la creativitat. Per això bastaria seguir el model que s’ha aplicat als esports. Ell parla d’USA però, després de Nadals i de la “roja”, queda clar que també aquí s’han dedicat molts recursos per tal que individus amb una certes facultats físiques explotin al màxim les seves possibilitats i arribin a l’excel·lència. Per què no fomentar Centres d’Alt Rendiment dedicats a l’art, a l’enginyeria, a la ciència? Serien centres basats en el que José Antonio Marina anomena projectes i que ensenyen el procés pel qual podem generar processos de creació i fomentar la gestió dels nostres recursos i de l’esforç.

Lehrer dedica un capítol al geni de Shakespeare. I arriba a la conclusió que hi ha societats que fan possible un excedent de genialitat. Aquestes coincideixen en el que ell anomena metaidees, és a dir, idees que fan possible la generació de més idees:

  • La primera és l’educació: les èpoques en que hi ha un excedent de genis, sempre van acompanyades de noves oportunitats educatives, de sistemes que permeten el desenvolupament de projectes en institucions que fomenten la creació.
  • La segona és possibilitar la mescla entre diferents cultures i tipus de persones. A USA l’augment en un 1% d’immigrants amb títols universitaris porta a un 15% més de patents. La creativitat es veu potenciada pels contactes entre persones de diferent procedència o formades en diferents camps disciplinaris.
  • La tercera és potenciar la disponibilitat a assumir riscos. Les institucions tenen tendència a subvencionar els camins cap a resultats “segurs”; en canvi, les grans creacions solen venir després de grans fracassos. Fomentar una cultura d’emprenedors suposa acceptar que molts fracassaran i que els altres aprendran coses fonamentals en aquests procés que els portarà a l’èxit.
  • La quarta es basa en mantenir un equilibri entre els drets d’autor i la lliure circulació d’idees. Els genis roben idees que transformen en altres idees.

Quina classe de cultura volem? Tenim en consideració aquests principis que fan possible l’excel·lència?

El benestar emocional és el resultat d’una vida amb sentit, entrega i passió. El benestar emocional és més possible en el camí cap a l’excel·lència.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Pere, avui fa 6 anys...

“Si la mort és una pregunta, nosaltres mirem de respondre-la pensant en la teva com a indicació de que hem d’acceptar el que ve, hem de fer el millor pels altres i hem d’intentar aprendre del que ens va passant. I, també, com ens recorda Maria Konnikova en el que ella anomena “El gran farol”, hem de fer com si, al final, tinguéssim prou força per fer-ho bé, el millor possible.” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/07/estimat-pere-avui-fa-5-anys.html “Tal dia com avui, dos dies abans de morir, els de pal·liatius van dir-te que la vida s'escolava del teu cos de manera definitiva... I vas enfonsar-te unes hores per tornar a renéixer amb més força per tal de poder despedir-te de tothom, de dir les darreres paraules, de tancar la teva història i la que havies compartit amb nosaltres... Vas donar les gràcies i vas dir que estaves molt content de la família, de cada un de nosaltres...” https://benestaremocional.blogspot.com/2020/07/estimat-pere-ara-fa-3-anys.html “En Pere,