En un entorn de
crisi, la creativitat s’ha convertit en un actiu important. Però com funciona?
Podem fer alguna cosa per tal de potenciar-la? Quins són els mecanismes bàsics
que fan que una persona arribi a desenvolupar el seu potencial creatiu?
Malcom Gladwell en
el seu llibre “Fueras de serie” ens parlava de que la intel·ligència mesurada
amb els tests a l’ús és relativament important. La veritat és que ser
superdotats, per exemple, no assegura una alta creativitat. Són important coses
com la sobrepràctica, dedicar més de 10.000 hores a dominar una disciplina, la
intel·ligència social que fa que ens relacionem amb persones diferents i la
intel·ligència emocional que fa que reaccionem a la frustració del fracàs de
forma constructiva. La cultura de l’esforç i de la persistència hi tenen un
gran paper i també el fet d’experimentar en les fronteres de diferents
disciplines.
Jonah Lehrer fa una
passa més i ens descriu dos tipus de creativitat: el que necessita més esforç,
concentració i persistència per tal de millorar progressivament la factura del
que estem fent i, per altra banda, el que necessita de moments de relaxació,
amb dutxes d’aigua calenta, passejades i ping-pong per tal de deixar que el cap
entri en un estat en el que és més probable establir relacions entre coses que,
en principi, semblaven no tenir cap relació.
Aquestes dues
estratègies es viuen de manera diferent: en el primer cas, l’apropament a
l’objectiu es viu amb la sensació de la necessitat de persistir, de que ens
trobem a prop de la solució. En el segon cas, la solució s’imposa com una
epifania. A més, la primera, basada en la persistència, es beneficia dels
estats més aviat melancòlics; en canvi, en la segona, els estats de felicitat
fan que les epifanies siguin més freqüents.
Pel que fa a les
situacions que fan més possible l’augment de persones que exploten la seva
creativitat, Lehrer torna a emfatitzar
la importància dels contactes casuals, del que anomena “l’efecte dels banys de
Píxar”, el fet que persones amb bagatges diferents tinguin converses casuals
sobre temes molt diversos i que poden portar a una reorganització de les idees
sobre les quals estan treballant. Les persones amb interessos
interdisciplinaris tenen més facilitat per tal de desenvolupar el seu potencial
creatiu.
Lehrer, al llibre "Creatividad", explica que és
possible fomentar la creativitat. Per això bastaria seguir el model que s’ha
aplicat als esports. Ell parla d’USA però, després de Nadals i de la “roja”,
queda clar que també aquí s’han dedicat molts recursos per tal que individus
amb una certes facultats físiques explotin al màxim les seves possibilitats i arribin a
l’excel·lència. Per què no fomentar Centres d’Alt Rendiment dedicats a l’art, a
l’enginyeria, a la ciència? Serien centres basats en el que José Antonio Marina
anomena projectes i que ensenyen el procés pel qual podem generar processos de
creació i fomentar la gestió dels nostres recursos i de l’esforç.
Lehrer dedica un
capítol al geni de Shakespeare. I arriba a la conclusió que hi ha societats que
fan possible un excedent de genialitat. Aquestes coincideixen en el que ell anomena
metaidees, és a dir, idees que fan possible la generació de més idees:
- La primera és l’educació: les èpoques en que hi ha un excedent de genis, sempre van acompanyades de noves oportunitats educatives, de sistemes que permeten el desenvolupament de projectes en institucions que fomenten la creació.
- La segona és possibilitar la mescla entre diferents cultures i tipus de persones. A USA l’augment en un 1% d’immigrants amb títols universitaris porta a un 15% més de patents. La creativitat es veu potenciada pels contactes entre persones de diferent procedència o formades en diferents camps disciplinaris.
- La tercera és potenciar la disponibilitat a assumir riscos. Les institucions tenen tendència a subvencionar els camins cap a resultats “segurs”; en canvi, les grans creacions solen venir després de grans fracassos. Fomentar una cultura d’emprenedors suposa acceptar que molts fracassaran i que els altres aprendran coses fonamentals en aquests procés que els portarà a l’èxit.
- La quarta es basa en mantenir un equilibri entre els drets d’autor i la lliure circulació d’idees. Els genis roben idees que transformen en altres idees.
Quina classe de
cultura volem? Tenim en consideració aquests principis que fan possible
l’excel·lència?
El benestar
emocional és el resultat d’una vida amb sentit, entrega i passió. El benestar
emocional és més possible en el camí cap a l’excel·lència.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada