Passa al contingut principal

Canvi, creixement emocional, lideratge

La crisi ens remet a la necessitat de tenir en compte el moment de canvi per tal de generar oportunitats de creixement personal. I aquestes oportunitats passen per tenir en compte el benestar emocional de les persones implicades i la possibilitat de generar dinàmiques positives i creatives.

Tal com explicava David  Bornstein en el seu llibre “Cómo cambiar el mundo”, un dels elements clau de les organitzacions que promouen un canvi social és que es cerquen formes de donar responsabilitat als nins i als joves en la resolució de problemes i en la presa de decisions. Això desperta entusiasme en ells i les ajuda a desenvolupar habilitats i confiança en ells mateixos. Aquest col·lectiu pot transformar la dinàmica de la comunitat: es tracta de crear una massa crítica que possibiliti aquest canvi.

Bornstein descriu quatre pràctiques de les organitzacions innovadores:

1.     Institueixen i formalitzen sistemes i orientacions per escoltar als seus usuaris.
2.     Estan oberts als resultats excepcionals; saben que les idees més innovadores provenen de la informació considerada excepcional o inesperada.
3.     Dediquen una gran quantitat de temps a pensar com aconseguir que els usuaris usin els seus serveis.
4.     Dediquen un gran esforç a la selecció del personal i donen prioritat, sobretot, a l’afabilitat, a la capacitat de connectar. També es preocupen per la satisfacció del personal.

A més, identifica sis qualitats bàsiques en els emprenedors d’èxit:

1.     Tenen una gran capacitat d’autocrítica; una tendència a autocorregir-se, donant més importància a l’objectiu que a un mètode o pla concret.
2.     Es centren en el canvi, no en el reconeixement personal. Comparteixen els mèrits.
3.     Mostren independència de les estructures dominants, el que els permet una distància que origina una gran llibertat d’actuació.
4.     Creuen i aposten per la transdisciplinarietat: creen noves disposicions socials, combinen noves idees, experiències, habilitats i recursos d’altres persones.
5.     Dediquen temps a aconseguir el seu objectiu, amb tranquil·litat i fermesa.
6.     Tenen una forta motivació ètica que tenyeix totes les seves activitats  que dóna sentit a tot el que fan.

Els emprenedors socials, en definitiva, aconsegueixen crear un sentit per la seva vida; un sentit que aconsegueix no veure’s vençut per forces que emanen de les imatges amb les que ens bombardegen diàriament: riquesa, poder, fama i bellesa. Aconsegueixen una coherència entre els seus interessos, les seves capacitats i les seves creences i actuen per tal d’aconseguir canvis que tenen sentit.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les fortaleses personals

Martin Seligman, el màxim exponent de la Psicologia Positiva, presentava en el seu llibre “ La auténtica felicidad ” la seva teoria sobre les fortaleses, característiques de la personalitat que ens permeten aprendre, fruir, estar alegres, ésser generosos, solidaris i optimistes. L’avantatge de conèixer aquells trets que ens permeten generar estats positius és que si identifiquem les nostres fortaleses podem planificar les nostres activitats de forma que es manifestin el màxim possible i, així, entrar en el cercle virtuós de les emocions positives . Seligman parla de 24 fortaleses que s’agrupen en els següents apartats: saviesa i coneixement, valentia, humanitat i amor, justícia, temprança i, finalment, transcendència . En la seva web www.authentichappiness.org es pot trobar tot el qüestionari. La saviesa i el coneixement suposen una puntuació sobre la curiositat, l’amor pel coneixement, la capacitat de judici, l’enginy, la intel·ligència social i la perspectiva .

7 coses que hem d’aprendre sobre les emocions

Les persones amb agilitat emocional  “són capaces de tolerar alts nivells d’estrès i de resistir els embats, mentre encara continuen implicades, obertes i receptives. Elles entenen que la vida no sempre és fàcil però continuen actuant d’acord amb els seus valors més profunds i persegueixen les seves metes més grans a llarg termini. Experimenten sentiments com la ràbia i la tristesa –i qui no?- però les afronten amb curiositat, autocompassió i acceptació. I, més que deixar que aquests sentiments les guiïn, les persones amb agilitat emocional es centren de manera efectiva –amb tots els seus defectes- en les seves ambicions més elevades” https://benestaremocional.blogspot.com.es/2017/02/agilitat-emocional.html “Kashdan  i Biswas-Diener expliquen que quan el cervell emocional es posa en marxa i s’inicia una resposta d’alarma o ansietat es produeixen una sèrie de coses: es millora la percepció, amb una visió amplificada, que permet veure coses que estan a una gran distància, i una es

Estimat Kiko, avui en faig 60...

  “Quan vas néixer, jo era una nina petita superada pel caos de tenir una mare que havia tingut tres fills en tres anys... I no volia més caos. Jo creia que el que necessitava era ordre, tranquil·litat; però ara, en privat, he de dir que la vida em va donar una cosa que jo no sabia que seria part de la meva marca personal: haver de lidiar amb un germà petit ple d’ocurrències forassenyades i absurdes que es van convertir en dinàmiques que, en moltes ocasions, m’han salvat la vida, com a mínim l’emocional...” https://benestaremocional.blogspot.com/2022/08/avui-en-faig-58-estimat-kiko.html   “Diuen que som les nostres històries, les que contem als altres i, sobretot, les que ens contem a nosaltres mateixos. I, en aquestes, històries, mentre jo sigui jo, mentre les meves neurones encara connectin (sí, en tinc més d’una, senyor!), sempre hi tindràs un paper important. La teva mort, però sobretot la teva vida, es colaran per les anècdotes de la meva infància, pel relat del que ens d