La crisi ens remet a la necessitat de tenir en compte el moment de canvi per tal de generar oportunitats de creixement personal. I aquestes oportunitats passen per tenir en compte el benestar emocional de les persones implicades i la possibilitat de generar dinàmiques positives i creatives.
Tal com explicava David Bornstein en el seu llibre “Cómo cambiar el mundo”, un dels elements clau de les organitzacions que promouen un canvi social és que es cerquen formes de donar responsabilitat als nins i als joves en la resolució de problemes i en la presa de decisions. Això desperta entusiasme en ells i les ajuda a desenvolupar habilitats i confiança en ells mateixos. Aquest col·lectiu pot transformar la dinàmica de la comunitat: es tracta de crear una massa crítica que possibiliti aquest canvi.
Bornstein descriu quatre pràctiques de les organitzacions innovadores:
1. Institueixen i formalitzen sistemes i orientacions per escoltar als seus usuaris.
2. Estan oberts als resultats excepcionals; saben que les idees més innovadores provenen de la informació considerada excepcional o inesperada.
3. Dediquen una gran quantitat de temps a pensar com aconseguir que els usuaris usin els seus serveis.
4. Dediquen un gran esforç a la selecció del personal i donen prioritat, sobretot, a l’afabilitat, a la capacitat de connectar. També es preocupen per la satisfacció del personal.
A més, identifica sis qualitats bàsiques en els emprenedors d’èxit:
1. Tenen una gran capacitat d’autocrítica; una tendència a autocorregir-se, donant més importància a l’objectiu que a un mètode o pla concret.
2. Es centren en el canvi, no en el reconeixement personal. Comparteixen els mèrits.
3. Mostren independència de les estructures dominants, el que els permet una distància que origina una gran llibertat d’actuació.
4. Creuen i aposten per la transdisciplinarietat: creen noves disposicions socials, combinen noves idees, experiències, habilitats i recursos d’altres persones.
5. Dediquen temps a aconseguir el seu objectiu, amb tranquil·litat i fermesa.
6. Tenen una forta motivació ètica que tenyeix totes les seves activitats que dóna sentit a tot el que fan.
Els emprenedors socials, en definitiva, aconsegueixen crear un sentit per la seva vida; un sentit que aconsegueix no veure’s vençut per forces que emanen de les imatges amb les que ens bombardegen diàriament: riquesa, poder, fama i bellesa. Aconsegueixen una coherència entre els seus interessos, les seves capacitats i les seves creences i actuen per tal d’aconseguir canvis que tenen sentit.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada