Com diu Guy Winch en el seu llibre “Primeros auxilios emocionales”, el rebuig és un dels patiments emocionals més
intensos i tots l’hem d’afrontar alguna vegada en la nostra vida.
Normalment, subestimem el dolor que ens
provoca. De fet, les ferides que deixa són quatre: un dolor molt intens
perquè afecta al nostre sistema de creences, encén la nostra ràbia, mina la
nostra confiança i la nostra autoestima i desestabilitza el nostre sistema
primari de pertinença.
El dolor que
ocasiona el rebuig ens curtcircuita i no
ens deixa pensar de forma lògica. A més, s’encén la ràbia, deixant a moltes persones tancades dins un marc
mental de venjança. Per altra banda, el dolor fa que passem a sentir el rebuig de forma excessivament personal i,
de retruc, que ens centrem en els nostres defectes, generalitzem de forma
incorrecte o encetem una autocrítica personal sobre com hauríem d’haver actuat.
Finalment, el rebuig ens posa en guàrdia
pel fet que amenaça la nostra necessitat de sentir-nos acceptats pels demés.
La perspectiva
sobre el rebuig canvia quan analitzem les causes reals que hi ha en la majoria
de casos que es donen. Per exemple, en
el cas del rebuig amorós, veuríem que la gent deixa a la seva parella per
diferents raons que, gairebé mai, tenen a veure amb els defectes sobre els que
es capfica la persona que el pateix. Poden rebutjar-nos per falta de “química” (no acabem d’encaixar amb un
model inconscient del que és atractiu per aquella persona), per problemes amb
les relacions (falta de compromís, problemes d’autoestima) o per no coincidir
en el moment vital (a l’altra persona no li ha arribat el moment de posar-se a
tenir una relació seriosa). En tot cas, el rebuig en sí no té a veure amb alguna
característica de la persona rebutjada.
En el cas del rebuig laboral, aquest sol estar
relacionat amb el perfil que es cerqui a l’empresa o amb les necessitats del
lloc de feina. Inclús quan passa en casos en què la
persona ja està a l’empresa i es sent exclosa de reunions o decisions, el rebuig es sol deure a dinàmiques
relacionades amb l’organització i a la pròpia cultura interna i no a les
característiques personals del membre que es sent rebutjat.
En el cas del social, hi intervenen idees com
el que es pensa sobre l’exclusivitat
de les relacions (podem tenir amics a
part del cercle íntim sense que aquest es senti exclòs?), del grau d’intimitat que les dues parts volen
assumir, del nivell de compromís que
poden assumir o dels temes pels
quals cada una de les parts s’apassiona. A vegades, el nostre cercle social se
n’adona abans que nosaltres mateixos de la nostra evolució.
Com conclou Guy Winch, en la majoria de casos interpretem el rebuig en clau personal quan és
un resultat circumstancial. Hem de recordar que en moltes ocasions el
nostre grup social de referència es dóna per casualitat, pel fet d’haver
coincidit fent determinades coses. Mentre que moltes amistats tenen una certa continuïtat,
altres desapareixen quan canviem d’hàbits. I, amb el temps, en trobem unes
altres.
De totes
maneres, hem d’estar preparats pel dolor
del rebuig i no l’hem de menystenir quan el passen els altres. Hem de recordar que els humans
no som gaire bons a l’hora d’entendre el dolor dels altres, a no ser que haguem
passat per situacions semblants. I quan ens enfrontem amb el dolor, hem de fer l'esforç de connectar-nos a la nostra xarxa de suport.
Bona reflexió!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada